AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
49.292

Alla som äger 320d EDE

Sida 2 av 7
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Nu har jag hämtat min 320d EDE! Wunderbar! Och jag ångrar inte för ett ögonblick att jag tog den dyra HK-stereon!

Efter inställning av EQ enligt denna tråd Länk så låter den mycket bra. Klart nöjd med klarhet, diskant, bas och placering. Ställer man inte om EQ så låter den betydligt burkigare.

I morgon ska jag testa värmaren.

Antracit innertak var ännu läckrare än jag hoppats på och motorn hörs inte så mycket som jag trodde på motorväg. Återkommer med mer info om några dagar.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ang EQ-inställningen så fattar jag inte varför killen som skrivit tråden förespråkar olika setup på modeller med nya navin vs. gamla navin; det är ju samma L7-system. Men var och en är ju salig i sin sak.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ännu en ägare av 320d Efficient Dynamics, hämtade en Alpinvit med Sadelbrunt läder igår eftermiddag. Jag har bara kört 7 mil hittils, men det skall bl kul att se förbrukningen på denna bil. BMW:s deklarerade siffor tror jag inte man kommer ner i som vanligt, men den är förhoppningsvis betydligt snålare än min förra 120d-09

BMW CS #5139
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Är det någon som har ett bra system för att hålla koll på bränsleförbrukningen?

Kan man se hur många liter man har kvar i tanken? dvs inte bara beräkning om hur långt man kommer med mängden kvar...

//En som väntar fortfarande ...
Mi
1.167
Micleg
Nej, det går inte. Inte heller hittar jag någon information om hur varm motorn är. Det säkraste är nog att tanka på samma station och köra på tills den slår ifrån. På så sätt får man i hyffsat lika mycket i tanken varje gång och kan efter några tankningar få ner felet till ett ganska litet sådant (man håller alltså reda på hur långt man kört på t ex tre tankningar på samma station).

När jag kört runt nu så har den visat att jag kan köra ca 100 mil utöver dom 30 jag redan kört. Rätt okej med tanke på inkörning etc. Min bensin-Saab hade jag fått tanka redan efter dryga 60 mil.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Första tanken förbrukad för min del, färddatorn visar 5,7 liter/100 km men den verkliga förbrukningen visade sig vara 6,1

Vad har ni övriga för förbrukning på era 320d EDE, färddator samt uträknad?

BMW CS #5139
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Hej, ni med kupévärmare, hur stor är fjärren? Som nyckeln eller större?
// Denna vecka börjar min tillverkas :D
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Micleg: Har en fråga ang. ditt avgassystem. Är den std eller extra tillval med kromad och ovalt slutrör?

MvH Bmw 4-ever
peter78w: Ovalt slutrör har numera alla4-cylindriga motoralternativ. Det mattkromade ändröret ingår från 320d/i och uppåt. För de mindre motorerna fås det genom att välja till "Chrome line exteriör".
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
jaha då vet jag det... tackar för svaret

MvH Bmw 4-ever
Mi
1.167
Micleg
Fjärren är en Webasto T70 och lite större än nyckeln. Hyffsat snygg dock.

Tyvärr helt inkompatibelt med Webastos övriga fjärrar. Så är det enligt KGK och priserna för ombyggnad till T91 eller T100 av AutoPartner är skräckinjagande. Ska dock kolla priser med flera ÅF men troligen är jag tvingad att leva med denna fjärr som har kort räckvidd och ingen kvittering.
Mi
1.167
Micleg
Ja jag kan ju inte påstå att jag är mindre nöjd nu efter 90 mil än när den var ny. Mycket skön och mysig att köra.

Motorn är urstark men snål. Inga problem att ligga under 0,50 trots inkörning och stad/motorväg. Svart/antracit inuti är perfekt. Inte världens tystaste bil, en 9-5:a är rätt lik, men inget att klaga på.

Adaptiva strålkastarna (Xenon) är otroligt effektiva!

Växellådan smidig med korta slag, men jag tycker det är svårt att få i backen ibland. Saaben har ju en lite annan konstruktion med en spärr jag styr med handen i stället för att vara våldsam med spaken så det kanske är en vanesak.

Det enda som inte är top notch är att jag ofta har små vibrationer i kopplingen. Känns som att dom dök upp när dubbdäcken kom på.

Allt som allt mycket nöjd!
Mi
1.167
Micleg
Vet någon hur länge och när den behöver glöda motorn?

Jag har bara sett det ett ögonblick vid typ plus fem grader. Vid minus elva gjorde den inget utan startade på ett navs. Hade kört kupévärmaren men den sägs ju bara värma kupén (och jag har inte funnit några bevis för motsatsen).
Roffa1
Micleg: Akta dig för att skriva neg om AutoPartner i Lkpg, personalen läser inläggen i forumet. vill det sig riktigt illa så mister du din ev, inköpsrabatt på 10%
Skriver man öppet om dem så blir man bestraffad som kund.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har haft 5 st BMW dieslar årsmodeller 06-10 och har bara sett symbolen för glödning tändas några få gånger genom åren och då som längst några få sekunder, oftast händer det inte när det är som kallast utan mer när det är rått/fuktigt ute och några plusgrader.
Mer logiskt vore ju att glödning behövs vid sträng kyla kan man ju tycka, men jag vet inte hur det fungerar.

BMW CS #5139
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
micleg, tack för info!
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Roffa1: ????????

"Byta upp sig? Till vad då?"
Roffa1
Karlhilding:

Citat Micleg

"priserna för ombyggnad till T91 eller T100 hos AutoPartner är skräckinjagande"
Mi
1.167
Micleg
Det var väl egentligen inte deras priser utan jag utgår från att dom fått priserna från BMW, men jag ska försöka kolla med någon mer ÅF. Troligen är det ju inte deras fel utan BMW:s custom-byggda system för kupévärmaren via Canbus. Har inte haft tillfälle att tvivla på AutoPartner än även om jag tror dom säljer flera bilar nu med samma mängd personal som förut :) Kan ju ge långa kötider vad det lider.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag har köpt en 320d EDE. Hoppas den går väl! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.