|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Klart som korvspad att en välutsrustad bil med tillägg för 150-200´är mer lättsåld när det bara skiljer 35-50´upp från en snikutrustad. i beg.prislistan. Som jag tidigare skrev, (någon sk moderator tog bort det - varför vet jag inte - ett forum är väl ett forum och inte var det ett personangrepp. I så fall skulle jag klaga på en del............) så kan jag det där med att sälja och ser med ett leende på läpparna när ni kryssar för 13 rätt och tror att ni fått högsta vinsten. Vinsten är för säljaren och näste köpare. Att man sedan trivs i en välutrustad bil är väl kristallklart men kom inte och säg att den är mer "lättsåld" när ni nästan får skänka bort all tilläggsutrustning. Kanske kan backa lite på det hårda tillmälet " skitsnack". Men ni vet vad jag menar. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Utrusta bilen efter vad du vill ha och vad du har råd till. Att man i längden sparar pengar på att köpa dyr extrautrustning är såklart bara nys. Men bilen blir ju trevligare att leva med om man lägger på lite grejer. Gå efter eget huvud, lyssna inte för mycket på alla självutnämnda "experter". MVH Arese |
|
| Jag har inte lämnat en bil i inbyte till bilhandlare på säkert 20 år. Där är annars största boven till hög värdeminskning. Jag säljer alltid mina bilar själv, får oftast bra betalt och ex. vis min 530 F10 fick jag i princip tillbaka pengarna på när den såldes efter 700 mil och den hade ändå extrautrustning för cirka 187tkr. Men det viktiga är förstås man väljer "rätt" utrustning. Jag betalar ex. vis inte för backkamera, sideview, andra olika nyare varningssystem, aktiv styrning, aktiv farthållare mm. Däremot så finns det annan utrustning som många sätter stort värde på när man ändå köper en många gånger väldigt dyr bil. Sen som nån skrev så avtar ju värdet också med åldern på bilen. Men genom att sälja bilen själv samt ofta också tar inbyte, så blir det ofta väldigt bra affärer i slutändan, jämfört med hur många andra gör som ex. vis lämnar i inbyte till bilfirma. Men där är ju också tankarna olika och jag respekterar att människor tänker och gör olika. Inget är rätt eller fel, huvudsaken är att man själv känner sig nöjd med det man gör, är iaf mina tankar. | |
|
Det finns nog lika många typer av köpare som det finns utrustning och modeller. Många här på forumet säger att M-paket alltid är et krav. Många köpare finns utanför forumet och är kanske inte lika insatta. Sen vet jag flera som tycker det är bättre utan M-paket. Jag sålde i år en E60 och en E61. Båda saknade M-paket men var i alla fall inte snikutrustade utan hade hyfsat med utrustning. Upplevde inte att de var svårsålda. Jag tror många köpare tittar på hur bilarna är servade, hur välvårdade de är samt en vattentät historik. Tror även hur seriös säljaren känns är avgörande. Tror också att köparna är lite bortskämda med att bilar med större motorer är bättre utrustade och att det faktiskt finns ganska få snikutrustade. då blir det ju så klart svårare att sälja en snikutrustad om den försvinner i mängden av topputrustade. Den som köper t ex en 535d är ofta kräsnare än den som köper en 520d. |
|
|
MedKänsla; vill minnas att du fick 70 000 kr mindre för din 335:a än du begärde? Har du sålt S5:an du tog i inbyte för 530:n? MVH Arese |
|
|
Allt är väl högst individuellt. Men jag håller med den som tidigare listade skinn, Automat, Navi, M-paket och dyra fälgar som de tillbehör som man iaf får tillbaka en del pengar på + lättsåldhet. Självklart är typ individualpaket för 100k helt bortkastat rent ekonomiskt, men den kunden som köper den typen av utrustning skiter nog i det skulle jag tro. Håller även med om att de större motorerna även kräver mer utrustning speciellt om vi talar om flera hopp typ 520D till 535D då det är lite olika typer av köpare på dessa bilar som begagnade. Just en 535D som var frågan är ju lite av en toppmodell som kräver "rätt" utrustning för att bli lättsåld. Lite utav en entusiastbli som har rätt kräsna köpare. |
|
|
Alltså om jag förstått det rätt. "Just en 535D som var frågan är ju lite av en toppmodell som kräver "rätt" utrustning för att bli lättsåld. Lite utav en entusiastbli som har rätt kräsna köpare." "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Forts: Så det betyder att man skall lägga minst 100´extra utöver normal utrustning för att den skall bli mer lättsåld så man kan få 40-50´mer för den. Liknar Ebberöds bank detta. Ett litet räkneexempel nr 1: Grundpriset för F10 535 dT: 500 Utrustning: 125 Extra utr så den blir lättsåld:125 Totalt 750´. Efter 3 år 375´ Och ytterligare exempel nr 2: Grundpriset för F10 535 dT: 500 Utrustning: 125 Totalt 625´. Efter 3 år 300´efter prut för att den var så svårsåld. Exempel 1 värdeminskning 375´ Exempel 2 värdeminskning 250´ Har jag räknat fel eller? Tror inte det. Men är det värt 125.000 extra enbart för att den blir mer "lättsåld" eller är det värt 125.000 för att den nästan är maxutrustad. Alltså känslan!! Ja det kan kanske någon svara på. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Aha.......skall vara värdeminskning 325 i ex 2!!! Blir i alla fall 50.000 till förmån utan extra utrustning. Edit edit!! Måste ta mig fasen skriva i excel och sedan klistra in plus korrekturläsa! Sorry! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
KH: Det jag menar är inte bara den ekonomiska uträkningen utan om du vill ha bilen såld på en vecka eller vänta betydligt längre.. Som spekulant på en toppmodell förväntar man sig viss utrustning. Det är helt klart så och inget du kan ändra på. Försök sälja en 535D eller en 550i utan t ex xenon, skinn etc. Det är nog inte så lätt tror jag/alternativt att du får gå ned ganska rejält i pris. Visst är smaken individuell när det gäller hur mycket och vilken utrustning man ska ha. Men bilarna i den här klassen är att betrakta som basbilar där det krävs 100-150K för att komma upp i en normalutrustad bil. Det är kan man debattera i oändlighet om men en sak är helt klar och det är att priset för "bara" bilen är helt ointressant i den här klassen och uppåt. |
|
| Som sagt, viss utr krävs (xenon tex) men med paket och rätt kryss i listan så behöver det inte bli så farligt dyrt. Kompenserar man sen priset något så tror iaf jag att vagnen blir minst lika lättsåld som en dyrare mer utrustat exemplar. Tar man mina föräldrar som exempel så bryr de sig väldigt lite om utrustning när de köper bil medan jag gärna väntar på ett mer välutrustat exemplar, dock inte till särskilt mycket högre pris... | |
|
Anders520dA: Gå på 535d, du får alla gånger tillbaka skillnaden vid en framtida försäljning dessutom har du under tiden fått åka i ett motorstarkare alternativ. Se bara till att utrusta den rätt... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.