AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.919

530d jämfört med 535d (F10)

Sida 1 av 2
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Hej!

Funderar på en beställning av en F10. Har hela tiden varit inne på en 530d med aut, men 535:an är egentligen inte så mycket dyrare i och med att automaten där ingår i priset. Så prisskillnaden är ju inte "mer" än ca 30'.

Någon som vet om det i princip är samma motor, har samma karaktär m.m.? Med automat är det ju samma låga förbrukning på båda, 6,1 l/100km är ju riktigt bra för 300 hkr.

Har inte lyckats hitta ngn handlare som har en 535d för provkörning, i alla fall inte runt Sthlm. Någon som kört en och kan berätta lite?
ni
64
nisso
525i E60
Nja, ca 40tkr blir väl diffen
Prisskillnaden mellan modellerna med automat är cirka 40tkr. Jag tänkte som du och "uppgraderade" min beställning från 530dTF11 till 535dTF11 pga detta, men sen anser jag att en 535dT "kräver" mera utrustning än en 530dT för att vara attraktiv som beg i andra hand och därför så skiljde det cirka 100tkr när jag vill kryssat klart i tillbehören... Du får nog tillsvidare testa en 535d GT, finns en demo på Novation i Uppsala tror jag. Jag får väl min bil om ett par veckor tror jag. Den var på väg på båt till Halmstad vad jag hörde senast och det är nog många flera bilar som kommer då ungefär. Produktionen startade ju i sept om man ville ha F11 med M-paket.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Fick svar från Danderyd att de får sin 535d för demo i November. Den kommer att ha integralstyrning.

Utökad klima är också standard på 535d.
Robert J: "utökad klima" innebär väl klima med 4-zons reglering? Den kostar mig veterligen 5100 kr extra även till 535d.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Med känsla skriver:

"men sen anser jag att en 535dT "kräver" mera utrustning än en 530dT för att vara attraktiv som beg i andra hand"
?????????

På hederlig gammal svenska,

Vad är det för skitsnack!!!

"Byta upp sig? Till vad då?"
Skitsnack? Jag kan lova dig att en tämligen "ren" 535dT inte är någon lättsåld bil om några år när det finns många alternativa bilar som är mer eller mindre maxutrustade. Det är ofta olika typer av kunder på dessa båda bilar. Törs säga att jag talar av erfarenhet i den frågan. Men självklart kan man köpa en 535dT som mer eller mindre har endast Comfort paket. Men den kommer inte vara speciellt attraktiv som begagnad om några år. Det räcker ju att jämföra med de 535dT som idag säljs som beg -06-09-or. Precis samma skillnad som mellan en 520d och 530d, oftast olika målgrupper av köpare... Lo siento KarlH!
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Ni har rätt, 40' är skillnaden. Var nog lite trött i ögat i morse... 499' kostar ju 535d, inte 489' som jag fick för mig.

Angående utrustning tror att jag kommer bocka för samma prylar oavsett 530 eller 535. Dock är det ju en hel del som känns som ett "måste", dels för att man vill ha det, dels för att ha ett bra andrahandsvärde, plus att eftermontering ofta är svindyrt. Svårt att komma under 100' är det hur som helst bara med det "nödvändigaste", suck... tror iofs samma gäller en 520, an avskalad bil känns inge kul...
Anders: Vore intressant att höra vad du kommer att kryssa för. Håller helt med dig om att en avskalad bil inte alls känns kul och det kommer ju många andra också tycka den dag den ska säljas. Räcker ju att jämföra vad som skrivs i alla trådar om värdering på sajten, där man frågar om värden på olika modeller. "saknar m-paket, saknar navi, saknar HiFi Prof..." osv osv. Hundra papp räcker tyvärr inte långt på F10/11, det är hemskt. Lite symptomatiskt att i prislistan står det "hastighetsmätare - ingår"... som om man snart planerar ta betalt även för att se hur fort man kör... Jag hamnade på +230tkr i extra på min 535dT
ni
64
nisso
525i E60
Har man råd skall man självklart unna sig all den utrustning man vill ha, trivsel och välbefinnande är viktigt, inte minst för BMW-köpare, men det går aldrig att räkna hem det ekonomiskt. I stort sett all utrustning sjunker snabbare i värde än själva bilen. Men har man lust att ta den stora värdeminskningen själv så är det självklart lättare att hitta en köpare till en bil där förra ägaren tagit smällen.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
:-)))))))))
Du har vunnit 10 tusen!!

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Håller med Karl.
+50k i utrustning gör bilen mer lättsåld i andra hand JA, men inte värd +50k mer. Sänker man istället priset på den klent utrustade bilen med 50k så blir den allt som oftast mer lättsåld.

(detta såklart förutsatt att man inte kryssat bort tex hastighetsmätaren...)

Slutsats: köp den utrustning du själv vill ha, varken mer eller mindre.
Behöver man utrustning för +200k för att trivas, så kör på det.
Tänk inte så mycket på hur andra uppfattar bilen.
Den som är patetisk är väl snarast du Karlhilding med dina ständiga besserwisser metoder och ilskna tragiska uttryck som "skitsnack" och allt du som oftast slänger ut dig. Frågan i tråden gällde jämförelse mellan två bilmodeller och du måste väl ändå kunna respektera att andra har annorlunda åsikter än du själv och inte kalla det för skitsnack och allt vad du häver ur dig. Tycker du allt som oftast är en tragisk person KH!

För mig är en bilinvestering iaf en stor investering och jag måste tänka även i förlängningen vad bilen kan vara värd den dag jag säljer den och hur attraktiv den är. Jag byter bil ofta och har iaf funnit min väg till att göra allt som oftast fördelaktiga bilaffärer, vilket i längden gör att jag åker bil väldigt billigt jämfört med många andra. Du får faktiskt respektera att andra inte alltid tycker som dig KH! Sen lägger jag locket på den här diskussionen och vill inte förstöra en annars intressant tråd! För mig är det väldigt intressant att läsa hur andra BMW ägare/köpare tänker och värderar sitt bilägande. Det lär mig mycket om hur andra människor tänker och värderar, vilket jag respekterar!

Slutligen behöver du inte lära mig att göra bilaffärer, dem klarar jag mycket väl utan dina ständiga påhopp! Dina ständigt sura kommentarer luktar ärligt talat mest svensk avundsjuka. Låt människor köpa vilka bilar de vill med vilken utrustning de vill och respektera detta och försöka inte leka pajas eller ironisera över detta! PUNKT SLUT!
Personligen tror jag också att en 535d bör vara mer utrustad än den motorsvagare modellen för att anses som attraktiv när den ska avyttras. Dom eventuella intressenterna är faktiskt ganska kräsna vad gäller utrustning.
På den tidigare modellen e60/61 är väl m-pkt närmast ett krav för att få bilen såld till ett rimligt pris.
Ro
972
Robert J
Utökad klima är inte samma som 4-zons. 4-zons har även panel och reglade i baksätet. Utökad har bla sol/imm sensor. Du ser skillnaden även på priset på komfortpaketet.

Jag håller med HFR. Kör det du vill ha, det är väl det som är charmen med BMW och möjligheten till personifiering. Vissa saker är nog ändå ett måste, typ skinn och komfort.
Ro
972
Robert J
Kollade och det heter "klimatautomatik" i tillvalslistan, kostar 4400 till 530d. 4-zons kostar 9100 till 530d.
ni
64
nisso
525i E60
Jag kan hålla med om att tonen har varit lite onödigt aggressiv från herr KarlH (kanske en lördagsdrink för mkt?;). Inläggen verkar raderade nu) men i sak har han rätt. Köpa en massa utrustning för att andrahandsköparen vill ha det är möjligen ett argument för att övertyga sin fru om investeringens förträfflighet men annars lurar man bara sig själv. Som HFR skriver: man skall köpa den utrustning man själv behöver/vill ha, varken mer eller mindre.
Som begagnatköpare älskar jag dock nybilsköpare som öser på allt som jag sen kan köpa för en bråkdel av nypriset (för att inte tala om biltillverkarnas glädje över köpare som gladeligen betalar hundratusentals kr extra till mycket högre bruttomarginaler än grundbilen. Men som sagt, Var och en blir salig på sin tro. Ett sätt är ju att kolla på www.bilpriser.se och se hur mycket utrustning är värd efter tre år. Inget sanningsvittne kanske men många kollar där.
Min erfarenhet på utrustning är att det som höjer värdet den dagen bilen ska säljas är:

-Läder
-M-paket
-Navi
-Fälgar 18 och större. På F10 minst 19

Allt annat som headup, backkamera m m är sånt som köparen tycker är roligt men inte är villig att betala mer för. Jämförs två liknande bilar där ena är 20 000:- billigare och saknar headup, backkamera mm som väljer köparen den billigare.

Så mitt råd är också välj den utrustning du vill ha. Självklart ska man tänka på andrahandsvärdet också men det får inte styra allt.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Tror personligen att en bil som skall säljas någon gång under de två första åren, är mer attraktiv med mer utrustning. Efter två år så börjar den attraktiviteten att avta. Det finns ett klockrent exempel på att en mindre utrustad men dyr bil är mer svårsåld. Titta på den Bmw m5 som stått till salu mkt länge i Lkpg. Rätt färg, rätt mil men ändå är det ingen som köper den. Jag var nära att köpa den, men valde till slut med hjärtat - köpte en fullutrustad bil istället med fler mer mil på mätaren och för mer pengar. Toppmodeller skall vara bra utrustade - punkt.
Tycker också HFR sammanfattade det bra, du har en del marginal att vara billigare så någon bra affär är det knappast att köpa till utr pga av andrahandsvärde. Under förutsättning att den har några "måsten"...

Köp i första hand det du vill ha, kolla av vad "marknaden kräver" och justera ev något. Tror inte du ångrar dig (eller förlorar pengar) på att välja 535d med dina 100' i utr, välinvesterade 40' alltså!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Visst är det kul med utrustning, men vid inbyte är det inget annat än bortkastade pengar. Titta tex gärna i grönlistan vad M-pkt, Dynamicpkt och Navigation proffesional till tex E60 och E90 betingar för värde, det handlar endast om få tusenlappar

Säljer man privat har man absolut en mer lättsåld bil om den är välutrustad, men i princip är det bara M-sportpaketet som någorlunda behåller sitt värde

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.