AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.895

E65 745i 2004 ryckig nedväxling steptronics 13000 mil

Sida 2 av 2
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

Jag bedömde att jag inte behövde byta filtret nu, min bil har bara gått 13000 mil och oljan var inte så smutsig...
jag tror att effekten/Viskositeten av oljan var nedsatt i mitt fall som påverkade nedväxlingen från växel 3 till 2 (jag trodde att det var 2 till 1 tidigare, jag hade fel...)
Observera att man måste byta hela oljetråget när man byter filter, de sitter ihop. Har du oljeläckage så bör man byta den.
Kommer att byta filter och olja vid 20000 om jag har bilen kvar.

Det som är konstiga är att BMW i Sverige säger att man inte skall behöva byta varken olja eller filter , de kanske löser problemet med att uppdatera mjukvaran, fick uppfattningen att vid en uppgradering så kompenserar man problemet med att flasha om mekatronik logiken (från något forum), vet ej om det är en korrekt väg att gå...
Hur som helst, efter oljebytet så försvann problemet helt, och i mitt fall så behövdes att uppdatera hela bilen om man vill uppgradera EGS, BMW säger att dessutom så finns det en risk om en eller fler moduler kan går sönder (reagerar inte efter flashningen, etc...) under uppgradering (brrrr...) och det kan bli svin dyrt för mig... nej tack!

George

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den här mycket informativa tråden visar att devisen "olja är billigare än metall" har en mening:)

Mvh
Asken
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej!

lite uppdatering:
Problemet kom tillbaka efter ca 1.5 månad från oljebytet, vet ej om oljebytet skedde på korrekt sätt, man får ut bara ca 2.5 liter per gång av totalt 9 liter . dvs efter blandningen med 9 liter av ny olja så tror jag att högst 35% ny olja kommer i växellådan.
Man bör kanske använda andra metoder för att "flusha" ut gamla oljan. Den här gången kommer jag att kolla med någon verkstad som kan göra det.

Enligt en på ett forum i USA som har samma problem, där behövde man göra oljebytet 2 gånger för att få bort problemet...

Läget idag är så: om vädret är kallt som det är nu så upplever jag inte problemet alls! Tidigare så kom problemet när bilen blev varm efter ca 10 min när utetemperaturen var över ca 7 grader. Har någon en kommentar här ?

Kommer att avvakta till sommaren för att ta tag i problemet igen eftersom nu är det svårt att återskapa problemet i den kalla vädret…

George
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Hej,

synd att jag inte läste detta tidigare - jag har ju 645 med SMG - och precis samma problem, fast numera borta.

Det var hydraulpumpen till lådan som hade gett sig. Precis som du skriver var det ryckigt och lite "mystiska" växlingar mellan 1an och 2an. Det slutade med "yellow to red cog" / varningslampa för växellådsfel. Den slutade växla.

In med den på verkstad, Bo-Jimmys i Göteborg, 13000 för felsökning, mjukvaruuppdatering, reservdelar och jobb. Så det sved, men var helt OK. Det är ju bilen värd alla gånger. Sedan pajjade generatorn med, men det är en annan historia.

Så, jag tror du skall vara förberedd på hydraulpumpen.

/CF

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.