|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu är det bara några veckor kvar på en underbar Z4-säsong... Har sökt på vinterförvaring och kapell här på forumet och då visar det sig att de länkar som finns till kapell inte fungerar eller har upphört. Så, har någon tips på bra kapell till Z4:an? Bilen ska stå inomhus, men kallt. Generellt verkar rekommendationen vara att koppla bort batteriet under vinterförvaringen, men vad händer då med service-indikatorn? Och andra funktioner i bilen elektronik? Sist jag ställde av en bil för vintern var bilen i fråga en Fiat Barchetta och då fanns inte så mycket elektronik... /David | |
|
Varför inte kolla på BMW:s originalkapell. Länk Ett pris på ca 1150 :- och är du medlem i BMW klibben rabbat hos de flesta återförsäljare på det. |
|
| Köpte ett kapell hos CC Trading/ Länk / för ett par år sedan - blev mkt nöjd. | |
| eller så köper du ett på biltema för 299:- | |
|
Ställde in min Z4 i helgen i varmgarage och valde att inte använda kapell då det enda som hamnar på bilen är lite damm. Känns luftigare om den får stå utan. Skulle jag dock använda kapell skulle jag satsa på ett Bmw original vilket är helt anpassat till bilen. Jag kopplar alltid ur batteriet vid vinterförvaringen och har aldrig haft några direkta problem med elektroniken i efterhand. Jag vet dock några andra som haft det, antingen funkar det bra för mig eller så har jag bara haft tur. Glöm inte hissa ner rutorna 1-2 cm för att få lite luftcirkulation i kupén. |
|
| Ska du köpa på biltema kan du lika gärna linda in bilen i presenning. Biltemas, Micros, mm. är kass - har själv provat på andra bilar. Skulle aldrig skaffa annat än original idag, trots priset. | |
| Behoven skiftar väl beroende på var bilen skall stå. Själv har jag en plats under tak, ouppvärmd och våldsamt dragig. För mig räcker det med ett kapell som andas, skyddar mot damm, fågelskit mm. Kan också ha rutorna nerhissade ett par cm utan problem. Men behoven skiftar ju som sagt.. | |
| 1150:- för original? -hmmm... intressant. För en månad sedan fick jag en prisuppgift på 2800:- för ett dito (inomhus), så jag backade ur ett köp. Undrar vad jag fick pris på egentligen??? Jakullsfrotté? | |
|
Jag kör BMW original, den pyjamas som är ljus på insidan och blå på utsidan med BMW-logga över motorhuven. Enligt tidigare rapporter på forumet är detta slutsålt och ej möjligt att handla över disk längre. Självklart står bilarna inomhus i varmgarage när de inte används, oavsett årstid. Beträffande batteriet så tar jag inte ur det på någon av bilarna utan de får kärlek från varsin Ctek-laddare och sedan är det bara att invänta våren. Såhär långt har det fungerat helt perfekt. |
|
|
Jag köpte en skräddar sytt kapell här , funka de jätte bra Länk |
|
|
En annan fråga inför vinterförvaringen: Batteridemonteringen. Kollade snabbt på batteriet igår och såg att det bara var att skruva bort plus och minus-polen. Förutom att det sitter någon form av slang till batteriet! Vad är det? Är det bara att dra loss? /David |
|
| Det är bara att ta loss slangen, men glöm INTE att sätta tillbaka den. Den ventilerar ut vätgas från batteriet; inte kul om den ansamlas i nåt skrymsle. Blandat med luft kallas det knallgas. Sitter batteriet i motorrummet blåser gasen bort av sig själv. | |
| Jag har tidigare alltid kopplat ur batteriet under vinterförvaringen men nu precis fått höra från en bekant (och tillika BMW-handlare) att det bästa är att låta batteriet vara inkopplat och istället koppla in en batteriladdare, precis som Freddesix nämnde. | |
|
Tack för svaren. Killen jag ställer av bilen hos vill att alla bilar han har i sitt garage tar ur batteriet, så det är väl bara att gilla läget. |
|
|
Har alltid haft/har en "pyjamas" över min från Biltema och dragit ner rutorna 1-2 cm. Placerat en torrboll på passagerar sidan som suger upp ev.fukt, då den står i kall garage. Och byter den med jämna mellanrum, det blir fukt i ett kall garage! Och underhålls laddar den tidig vår med C-TEK laddare. Min Z3. Länk |
|
| Jag kollade precis priserna på BMWs original kapell; utomhusvarianten kostar ca. 2.000 kr och inomhusvarianten ca. 2.900 kr. | |
|
ocker.nu Freddesix, hur mycket fick du, på den tiden det begav sig, betala för ditt blå kapell? |
|
| Det vet jag faktiskt inte, har lite svårt att hålla isär vilken av bilarna som fått vilka tillbehör och i förekommande fall vad som har betalats för respektive pryl. Inte helt omöjligt att kapellet kom med någon av bilarna. Styvt 3000kr känns dock helt verklighetsfrämmande måste jag säga. Hade gissat på drygt hälften om någon frågat. | |
|
Batteriet urkopplat, torrbollar utplacerade, massor med luft i däcken och kapellet köptes in på Mekonomen för typ 750 kr. Det var närmare till Mekonomen än både Biltema och BMW... |
|
|
Snart dags att ställa av bilen... efter ev runda till Frankfurt + Nürburgring i oktober :D Vilken storlek på kapell valde ni som handlade på Mekonomen/Biltema/etc? Bilen är väl 4090cm lång om jag minns rätt. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Enligt BMW's hemsida går ett "Car Cover" på (från) 1180:-. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.