|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Köpte dimljusglaset/insatsen till min BMW på biltema, de spelar ännu - fungerar! Fick de billigt oxå.. Men visst finns de skojsiga grejer som inte e skojiga oxå där.. |
|
|
-> Xtracrispy "Vad jag hört är att många av sakerna man köper på biltema är egentligen omärkta original delar(a lá piratdelar), har dock ej belägg för detta!" Detta gäller nog Mekonomen inte Biltema. Ska du köpa reservdelar på Mekonomen så kolla först med BMW vad prylarna kostar. Ibland är det faktist billigare å köpa delar hos BMW. //Ticco www.ticco.com |
|
| Ticco: Gjorde igår en rundringning och det visade sig att de flesta delar faktiskt var billigare på BMW än på Mekonomen!! Och valet är väl i så fall ganska lätt... ;-) | |
calon |
Har biltema skivor med orginalbelägg på min 325:a. Funkar alldeles utmärkt... Har dessutom hört att,bildelstillverkare MÅSTE leverera delar till någon biltillverkare,annars är det inte tillåtet att sälja några delar på piratmarknaden...nån jä...la EU regel tror jag. |
|
Än så länge har alla delar jag behövt varit billigare original än på mekonomen... Motornord har juste prylar och brukar lägga sig en liten bit under originalpriserna. Biltema KAN ha bra prylar, men varför chansa?? /Kristian ------------------------------ Länk |
|
|
Ticco: Varför kan det inte gälla Biltema? Ett så stort företag som säljer så mycket kan ju ändå inte (bara) ha skit! /Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Biltema säljer inte bara skräp, då hade de aldrig blivit så stora, men man bör ha ett visst kunnade för att se skillnad på kvalitetsnivån på deras bildelar. Dvs välja rätt prylar med utskiljning.De har också en massa andra bra produkter som inte är bilrelaterade. Mekonomen säljer OEM= orginal efter marknad, dvs får delarna från samma tillverkare som Bilfirmorna och då blir ju prisbilden den samma.Tex Bromsbelägg av märket Textar som är orginalmontarade på både MB o BMW från fabrik. MVH Hasso |
| Som nämt tidigare så är vissa biltema prylar faktiskt så nära original man kan komma. Om ni tittar på tex deras bromsskivor, skriv ner artikelnummret och kolla på originalens artikelnummer. Detta lär ge svar på en del frågor. Visst finns det skit där. Köpte luftfilter en gång och när verkstaden skulle byta och göra en service så tog jag med filtret. Han totalvägrade att sätta in det. Vågar nog inte köpa tex tändsats där och annat som kan räknas som vitala delar. Däremot säljer de Walker avgassystem och om de är billigare där så kan man lika bra köpa dem då Walker är ett stort och igenkännt märke. Nackdelen med Biltema för typer som mig är att de är okunniga och bistår inte med någon experthjälp, vilket jag ofta behöver. Betalar mycket för service. | |
|
He he. OEM Original Equipment Manufacturer. OEM Original Efter Marknad. Har aldrig tänk på det men så kan man ju oxå se det. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Folke: De uppgifterna kommer från Veckans affärer nr 25 där Mekonomens VD talar om OEM kvalitet. "vissa reservdelsbutiker har inte den kvalitet på sina reservdelar" "För övrigt så blir han förbannad när han kommer in på en mack för att köpa spolarvätska och tvingas köa bakom dom som ska köpa korv":) känns kanske igen. Meknomen hyr också ut dataddiagnosutrustning inkl.utbildning till bilfirmor för 750kr /mån i utbyte mot att de förbinder sig att köpa reservdelar från dom. Ett exempel på Biltema "kvalitet" är bla spännrullen till kamremmen till Volvo 740 där lagret är betydligt smalare än orginal, dvs har inte samma bärighet. Men funkar ändå, men förmodligen inte lika länge och priset mindre än hälften dvs motsvarar kvaliten. MVH Hasso |
|
Någon som öppnat ett oljefilter(iallafall E30)från biltema?Kan inte innehålla något alls(jämför vikten kontra orginal). Bromsskivor(levererade för 5år sen)håller hög kvalite(vent.),ca10´mil och fortfarande fräsha. Köpte däremot en styrled(4år sen)inget fel på den men gängorna gick på muttern när jag drog åt(rensade helt,tror plast hade hållt bättre). Så min uppmaning är att kolla grejorna noga,finns bra delar där men inte alla,har själv slutat handla där efter styrleden. Henrik |
|
|
Jag satte några kvadratmeter klinkers på min entretrappa i sommras och köpte en diamantkapskiva till vinkelslipen för 98 kr på biltema. Det är ett av de bästa inköp jag någonsin har gjort inom verktyg. Fungerade till 100% belåtenhet. (Trots att jag var övertygad om motsatsen när jag köpte den). |
|
calon |
bromsskivorna på min 325:a är bra,men baklucke- -dämparna på min Audi Avant slutade funka efter ett par månader(suck) Trots att de var identiska med de som sitter orginalmonterade på min 945:a (dom har hållt i snart 6 år) Så kvalliten varierar ju. Men jag antar att man har 2 års garanti på pryttlarna på biltema också. |
Peter bmw325 cab |
Richie L Pallbockar som rasar ? pallbockarna som jag har e godkända och ska klara av 2ton gick pallbocken sönder ? |
|
Funkar på min bil iaf. fast det blir ju bara knappt 300kg/per pallbock. Länk //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jag köpte en uppblåsbar ö med en palm på Biltema ! Är skitnöjd med den =) Men min erfarenhet av deras bromsbelägg är rent av skit, dom är livsfarliga (väldigt dåliga bromsvärden). Gängorna på deras spindelleder och styrstag mm, verkar vara gjorda i något pappersmatrial (går inte ens att dra åt med handen utan att man rensar gängorna). Avgassytem är iallfall något som är bra (Walker). Damaskerna till drivknut och styrled mm, funkar också bra om man tänker på priset för dom. Lampor typ H4 och H1 har ingen hållbarhet, brukar bara klara 200mil för mig. Torkerbladen duger till att ha på när man ska besikta, annars så duger dom inte till mycket. Och kvaliten på deras slangklämmor är knappast något att skryta med, duger inte ens som prydnader ! Visst kan man hitta "bra" och billiga saker till sin bil på Biltema, men då beror det nog på vad man har för bil och hur man ska använda den ! Tex så skulle jag kunna montera Biltema saker på en "slit-och-släng-bil" men det skulle aldrig komma på några trafiksäkerhetssaker på någon av mina bruksbilar ! _____________________________________ Länk |
|
|
Glömde skriva att Biltemas tvättsvampar duger bara till att ha som luftfilter på en moppe =) _____________________________________ Länk |
|
|
Braxen// Har du skrotat förra signaturen... /Kristian ------------------------------ Länk |
|
|
He rik>>> Det satt ett biltemaoljefilter på min 325 när jag köpte den. Fy vilken skit tänkte jag. Men när jag tog bort det så tänkte jag något helt annat. Jag jobbar med tryckluft och byter många oljefilter per dag. Vi har MANN filter och jag kan säga att det är INGEN skillnad på biltemas och MANNs filter. Billiga skräpfilter brukar ha väldigt tunn plåt. Kollade och jämnförde men jag kunde inte hitta någon skillnad. Bara en tanke,det är så många som hör både det ena och det andra om biltema men hur mycket stämmer egentligen? RWD? Ja tack! |
|
|
Nos, precis som har framkommit tidigare är det väldigt ojämn kvalitet på Biltemas prylar. Vissa reservdelar håller lika hög kvalitet som original (kan vara samma tillverkare) medan vissa delar håller bedrövligt låg kvalitet (ofta tillverkat i låglöneländer som Kina, Indien, Öststaterna osv.). Det som är lite lurigt är att de helt plötsligt kan byta leverantör utan att artikelnummer och förpackning ändras. Upplevde det själv då jag skulle köpa ett krängninghämarstag till min flickväns förra bil (Citroen BX). Då fanns det två varianter på staget, det ena såg exakt ut som original medan det andra var mycket klumpigare gjort (såg ut som gjutjärn!). Tog givetvis det som liknade original och det passade mycket bra och föranledde inga problem med sönderdragna gängor eller liknande. Att det var ett litet he**ete att få bort det fastrostade originalstaget är en annan historia som genom sitt innehåll: en mängd svordommar och mycket våld (dock inget sex!) skulle kunna liknas vid en dålig actionfilm. ;o)) Man kan köpa mycket prisvärda artiklar hos Biltema, men man kan också gå på riktiga minor om man är okunnig och har otur! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.