AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
36.144

Historik på en BMW 335i -07 från USA?

Sida 3 av 4
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Synd bara att du tackar i ena andetaget för att i nästa spy galla över forumet på ett annat forum. Tala om att kasta sten i glashus. Alla som har skrivit i den här tråden har haft som målsättning att hjälpa dig och din svärfar. Trots 47 bilköp kan man gå på en mina ibland och då är det väl tur att forum som detta finns, eller hur?

Lycka till med bilköpet, vad det nu än blir!
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Jo, men det är bara lite konstigt sätt att hjälpa till på. Allt jag bad om var åsikter och tips, sen behöver man ju inte dumförklara någon bara för att man fortsätter be om tips och idéer. Det kan inte vara så att ALLA bilar från USA är krockade, fulmekade och bluffbilar. Jag har ett antal USA-bilar bakom mig, bland annat en entusiastägd S60R. Bara för att jag fortsätter be om tips och idéer så betyder inte det att jag fattar långsamt och är dum i huvudet. Kanske nåt för en del att tänka på... Hade det varit så att jag varit ny på Autopower så hade jag nog troligen struntat i forumet framöver. Men jag registrerade mig här 2001-07-14, så har nog "hängt" här längre än många andra, så man vet ju till viss del hur forumet utvecklat sig. Det här bara lite tips från min sida...
Kan man göra en liknande kontroll som carfax på en tysk bil om man har chassienummret?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det var väl ett vettigt beslut att fatta. Oavsett om man är ny eller är medlem nummer 1 på forumet, ska köpa sin första bil eller har ägt 100 bilar så är andemeningen att det kommande bilköpet ska bli så bra och problemfritt som möjligt. Fakta, åsikter, spekulationer och slutsatser tycker jag iaf ger en hyfsat bra bild av objektet. Vissa gillar glittrig yta och bryr sig inte om annat än skalet, dagens nymodernistiska ytlighet. Andra är fetischnördar som kan artikelnumret på varje del som brukar gå sönder på en viss bilmodell t ex och vet hur mycket tjockare lacktjockleken var på BMW för 20 år sedan då stenskott knappt syntes efter 12.000mil.

Vår målsättning är att besökarna ska kunna se flera dimensioner av t ex den bil de är nyfikna på. Nu har budskapet gått fram.

Jag har titta på kanhända ett halvdussin importer på olika firmor det senaste året, 2 av dom var USAimporter. Det var uppspacklade vrak hela bunten så jag har gett upp.

Mvh
Asken
Asken
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Spontant tycker jag nog att du gör en höna av en fjäder. Du verkade vara ganska så köpsugen, trots alla varningssignaler, i och med att du fortsatte att be om tips och idéer. De kommentarer som uppstod var snarare en reaktion på att du inte verkade lyssna. Men, som många gånger förr, var det ett missförstånd. Affären blåstes av och det är ett bevis på att du inte är långsam och dum, tvärtom verkar du ha tagit intryck av det som skrevs.
Mixtus: Det var inte han som skulle köpa bilen, utan hans svärfar. Står klart och tydligt i trådens första inlägg.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De kronor man "sparar" på att köpa en USA import kommer man att förlora när man säljer den sedan. USA bilar är (på goda grunder) pestsmittade i Sverige och kommer genom hela sin livstid vara mindre värda.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
dekagon:

Kolla i Tyskland, BMW-återförsäljare annonserar ut sina Premium Selection på mobile.de

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Visst ser denna 335 ut att vara väldigt lik Blocket-annonsen?: Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tveksamt krocklagad?: Länk Länk
rob_t_j72: Jag tycker inte den är lik USA-importen på blocket eftersom USA bilen saknar Idrive samtidigt som den är manuell medan den i din länk är automat och har Idrive.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ok, tittade inte så noga. ;)

Hittade en vettig Premium Selection, kursen ligger väl nära 9 SEK för 1 Euro så nära 250.000:- klar hemma?: Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Chris87: ibland måste man se till kontexten och inte bara ett enda inlägg. Det är ju ganska uppenbart att dekagonen med sina 47 tidigare bilköp (i kombination med att han/hon startade denna tråd) hade ett tydligt intresse av bilen. Därav min referens till "köpsugen". Notera dessutom att han/hon skriver "vi" mer än en gång.
Mixtus: Du har helt rätt, men samtidigt så skrivs det i fler än ett inlägg att det är hans svärfar som ska köpa den och att han hjälper till vid köpet. Alla kan tolka text olika. =)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Med andra ord är det inte så mycket att orda om! :)
Jo
211
JockeX
Touareg
Jag hade då aldrig köpt en amerikansk-importerad bil, det är en sak som är säkert, MEN:

folk här inne klagar på att nån i efterhand har satt på en M-sport-front osv, och detta ska tydligen betyda per automatik att den är krockskadad.

Om ni följer e90post.com/forums så inser ni snabbt att amerikanarna fullkomligt hatar sidomarkeringarna i fronten och gärna antingen tejpar över dem/lackar över dem, eller byter ut frontarna. Så att det per automatik betyder att en bil är krockad ger jag inte mycket för.

Det bör givetvis kollas lite extra på dock...
Håller verkligen med JockeX, för att fronten är bytt är den krockad? Kul med alla "experter" här inne. Nu visade det sig att denna troligtvis är krockad men man kaj ju inte säga det bara för att fronten är bytt. Carfax hjälpte till med det.

Verdi
Jag tycker mig märka att många stirrar sig blinda på prislappen när de ska avgöra hur dyr en bil är.

Man kan åtminstone försöka göra en rimlig uppskattning av hur mycket man tror att man får när man säljer. Man får ju ut mindre då, vilket tar från den eventuella vinsten man gör.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag har själv monterat m-sport bakkofångare på min bil och jag håller helt med er andreas.a och JockeX. MEN har man eftermonterat ett m-sport paket så måste man skriva att det är just eftermonterat i annonsen annars tycker jag att det känns som att säljaren döljer nått.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sådär. Idag har Asken varit iväg och kollat på 2st Mercedes, en SL 500-04, en SL 55 AMG 03. En kompis letar runt lite såhär på höstkanten och jag var med som "förstoringsglas" och syna detaljer. Då han hade valt ut dessa så hade jag inte hunnit studera annonserna i förväg. Den första bilen, SL 500, såldes av en bilhandlare som vid första titten verkade hyfsat seriös. Bilen hade omlackerad högersida från front till akter samt var inte helt rakt injusterad i passning mellan dörr och kaross. F.ö. var detta en import från Tyskland och definitivt inte nån av de billigaste på blocket-bilarna. Handlaren ifrån var ingen äkta, seriös vimpelhandlare utan mer en semi-oseriös en som hade en blandning av ok bilar samt vrak. Alltså föll den bort och vi satte oss i bilen för att titta på nästa bil.

Bil nummer två hade USA-blingande helkromade fälgar(såg hemskt ut). Mycket riktigt visade det sig vara en Lettlandsimport via USA. När man kikade under huven så var färgskiftningarna vid utsatta svetspunkter lätta att upptäcka. Ytterligare en sidoimport som jag varit och kikat på fastän jag lovat migsjälv att aldrig mer lägga tid på den typen av bilar....

Ska man lita på bilförsäljare? Vad är en seriös bilfirma för något?

Svaren heter, sakkunskap, verifiering av historik och magkänsla. Den första firman vi var på hade jag inte hört talas om tidigare på något vis så det var inte enkelt att veta. Den andra bilen såldes privat och annonsen såg ok ut.

Info som finns i trådar som denna är tyvärr i 9 fall av 10 korrekta, d v s att bilarna inte är "korrekta" med den mening vi förstår hur en bil bör ha för skick.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.