|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej gubbar och gummor! Min svärfar ska köpa en BMW 335i -07, gått 6000mil och kommer från USA. Någon som kan hjälpa mig att ta fram historik på den? Jag har chassinumret... Han har bokat bilen och kommer troligen hämta bilen i veckan då den ska reggas in i Sverige först. Så snabba svar är önskvärda :) | |
| Länk | |
| Många USA importer som säljs i Europa är krockade bilar som reparerats. Se till att kontrollera det ordentligt innan din svärfar köper den. | |
| Bilen ska in till M-bilar innan affär för genomgång, så är det krockat så ser dom det. Jag har gått igenom hela bilen och inte hittat nåt. Så är den reparerad så är det inte i USA iaf ;) | |
|
Hej Har du gjort en sökning under "sök inlägg" på firman som säljer den alt googlat på den? Man kan få fram ett och annat då. Är det en firma som tagit in den? Får instämma i föregående talare, undersök noga. Själv skulle jag inte våga köpa från Usa, för mkt oseriösa bilar som kommer därifrån beggade. Bland annat måste instrument, strålkastare mm byggas om för att den ska funka här i Sverige, bara det är rätt stora pengar i delar och bakom det bör det finnas ett vinstintresse från de som tar hem bilen... Mvh Asken |
|
|
Många USA importer saknar sidopositionsljusen som är lagstadgade i Nordamerika. Vilket betyder att de är lagade i Europa efter frontskador. Jag skulle kontrollera bilen mycket noga innan. Coupé/Cabrio; Länk Limo/Touring; Länk Stephan |
|
| En tre år gammal bil, det låter som en leasingbil. Det är mycket vanligt med leasing i USA och då bryr sig ägarna inte om att sköta bilen särskilt bra. De tankar och kör och lägger inte ner en spänn på underhåll. Många är ganska slarviga med klädseln och fälgarna ska vi inte tala om. Dessutom saknas många gånger utrustning som är självklar i norra Europa. Om bilen är väsentligt billigare än andra motsvarande bilar så låter det skumt. Tänk på att den har importerats och då tillkommer en massa avgifter innan bilen står klar i Sverige. Och om bilen i princip kostar lika mycket som andra motsvarande bilar så förstår jag inte varför du satsar på USA-import. Beklagar om jag är negativ, men jag ser inga fördelar - bara problem och osäkerhet. | |
|
Bilen är i extremt fint skick, pedantskött! Den blir reggad och klar i sverige av firman, så det är inget vi behöver fundera på. Jag tänkte mer på om nån här har tillgång till bmws register och skulle kunna slå på bilen? |
|
|
Firman har givetvis tullat in bilen via annat eu-land för stt slippa sveriges sjuka avgifter, därigenom kan den säljas till bra pris och dom kan ändå tjäna sina 15000kr (dom vill inte tjäna 35-40 på varje bil utan säljer hellre några fler bilar). Firman finns det inget negativt om på nätet. |
|
|
Dekagon: Har du chassinumret så lägg 300 kronor på o köra en carfax-koll!!!!! Jag har själv klarat mig från 2 krockskadade M3:or som fanns på blocket till salu tack vare dem....:-( du får svar på mail inom några minuter, ofta kan man se både servietillfällen, ägarbyten OCH eventuella krockskador.. En koll via Bmw register kan numera bara beställas av ägaren, om man ska följa reglerna...+ att det kostar ca 700 riksdaler. Mvh Peter |
|
| Okej, carfax har vi funderat lite på, men det kanske vore bra att börja där då iaf :) tack för tipset! :) | |
|
Är bilen importerad via Baltikum? Finns en hel del skrivet om bilars historik och hur det går till på forumet. I o m att handelsregler lättas upp och de tidigare "gränserna" raderas ut så kommer det skräp USA har haft problem med länge, myglade och halvdant lagade bilar över stora pölen(Atlanten) hit istället för att hållas där det har sitt hem. tillika kommer carfax hit de tar betalat för något de hittar och tillgå enligt offenlighetsprincipen. Ni verkar ha bestämt Er för bilen, vi försöker bidra med våra kunskaper så gott det går, med de brister de har. Jag gissar att den inte kommer bli lättsåld den dan den ska bytas ut. Lycka till iaf! Asken |
|
|
Japp bilen är bokad. Det blir affär om inte något lustigt uppkommer nu. Firman som säljer den handlar enbart med usa-bilar, främst snabbare bmw. Borde man inte hitta en del info på nätet om dom säljer skit? |
|
|
dekagon: ok, så bilen har importerats till ett EU-land (inte Sverige) eftersom de har "lägre avgifter". Intressant. Vem betalar moms och importavgifter, för någonstans måste det ju betalas? Och hur man än vänder och vrider på det så kommer man inte undan $2000 i båtfrakt, glöm inte det. Vän av ordning undrar förstås vem det är som bemödar sig då med att importera bilen till Baltikum/Italien/Irland (eller vad det nu kan vara för EU-land) för att därefter frakta den till Sverige? Jag menar, en pedantskött bil i extremt fint skick borde ju gå att sälja både i USA och i "det andra EU-landet". Du hör ju själv hur märkligt det låter. Utan att veta några detaljer känns hela upplägget klart märkligt. Jag gjorde för övrigt en snabbsökning i USA. Priset för årsmodell 2007 verkar ligga i intervallet $23,000-$45,000. Det blir 154000-302000 kronor med dagens dollarkurs. Objekten för de riktigt låga priserna är alltid dåligt utrustade och/eller i uselt skick. I Sverige verkar priserna ligga från 245000 till 380000. Med tanke på att USA-bilarna som regel har sämre utrustningsnivå, plus att det blir krångel med eventuell navigation (plus lite annat som Stephan var inne på) så ser jag inte att bilhandlaren kan göra mycket till vinst. |
|
|
dekagon: Är det car-trade RTSS AB som har bilen månntro? :-) Återkom gärna med feedback när du hört från carfax.. kan ju va kul med en bil som har CLEAN CARFAX för en gång skull... OM den nu har det..... Mvh Peter |
|
|
De svar som kommit i tråden, från människor med ett antal tusen inlägg på AP, baseras på tjogtals, ibland hundratals olika människors postningar och betraktelser, upptäckter samt annat som är den samlade intelligentian när folk har frågor eller problem kring BMW. Mitt bästa tips är att sova över natten på beslutet, sen gå tillbaka till ruta ett. Finns det en servicebok? då ska den vara angedd i miles. Kontakta verkstaden som utfört servicarna, be om bekräftelse för en stämpel kan vem som helst beställa i en stämpelbutik. ( jag har sett fuskstämplar hos vimpelhandlare i Sverige). Känn efter med fingertoppen runt alla kanter och falsar, sidodörrar, baklucka, motorhuv o s v.. Det ska vara en len rak slät yta även där, slarvigt omlackerade bilar har en ojämn kant där lackeraren inte ens haft tiden(rent ekonomiskt, då billigaste möjliga reparation är brukligt) att kunna slipa ner kanten med adekvat medel. Inte så att alla omlackerade importerade bilar är dåligt reparerade men tyvärr så är en majoritet av dem det då finansiell kortsiktighet kan vara en drivkraft för mindre nogräknade bilhandlare. Det är sällan om äns aldrig "billigast på blocket" är något vettigt köp, hoppas verkligen inte att billigaste 335an med angívet miltal är den Ni bokat. Mvh Asken |
|
|
Länk Måste vara denna |
|
| Amerikanerna använder i princip aldrig servicebok. De går stenhårt på Carfax. | |
| Fronten verkar bytt, den har inte USA-reflexer på framskärmen. | |
| Bilfirman är nyreggad (2010) och har sitt säte i Motala. Men säljer bilar i Eskilstuna ... | |
| Det verkar som att värmestolar saknas (?) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.