|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har också bytt båda termostaterna men det bli inte varmare än runt 76-77grader. Irriterande... Någon som har något tips? En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
fredde 7 |
Hur slutade era problem? Är i samma sits, bytt huvudtermostat samt EGR termostat..ingen förbättring, fortfarande 75-85 grader. Vad behövde ni byta? /fredrik |
| Nu när det är varmare ute så får jag upp temperaturen efter ca 15-20 min i vanlig lugnt landsvägstempo 89-92 grader och håller sig där. Vid fullgasacc och lite hårdare körning så sjunker tempen ner mot 75 men stiger fort upp igen. Känns som att jag till vintern kommer få täcka kylet men ngn svart plastskiva från insidan för att kunna få ngn värme i motorn vid minusgrader. | |
|
Om den inte relativt snabbt kommer upp i rätt arbetstemp så är det fel på termostaten (termostaterna), oavsett ny eller gammal termostat! Det säljs många termostater med tveksam kvalitet dessutom finns ju en risk att det säljs termostater som egentligen är avsedda för varma länder. Jag har själv råkat ut för att nya termostater inte har fungerat som de ska. För att kolla termostaten så stoppar man den i en kastrull med vatten på spisen. Låna mammas kött-termometer för att kolla temperaturen. Höj/sänk värmen och kolla hur termostaten öppnar/stänger och hur det stämmer med angivet gradtal. Sedan jag bytte båda termostaterna i min 530D touring så fick jag en helt annan vinterbil med helt suverän värme i kupén, även vid utetemp -20°C. Vid extrem kyla föredrar jag ändå att täcka grillen. Jag har kört i -34° och det fungerade alldeles utmärkt, jag behövde inte ens köra med full värme. (Jag har utökad klima. Dock fungerar inte autoläget bra i min bil. Vid sträng kyla måste jag gå in i iDrive och göra manuella inställningar för att det ska fungera bra. Samma sak på sommaren, jag måste ställa manuellt för att få bästa kyla.) |
|
fredde 7 |
Ulf 530: är av samma uppfattning...vad som är relativt snabbt vet jag inte däremot...5-7 min på landsväg?? Skall koka mina gamla termostater...är det inget fel på dem så är det ju ngt annat...eller är det helt enkelt den variationen som är... Rätt temp är iallafall 88 grader..tycker ett så pass stort system borde kunna hålla denna temp utan att fladdra mer än ett par tre grader....??? Det skall ju tydligen eventuellt finnas en tredje termostat...till automatlådan.. eller är det bara en värmeväxlare? Tillsatsvärme i forn av elektrisk sådan...hur funkar den...kan den göra att jag får dessa symptom... Måpnga funderingar....skriv gärna ideer... /Fredrik |
| ni som kollat era temperaturer.. vad visar den otydliga termometern i varvräknaren när den är som den ska? börjar misstänka att min går för svalt. den visar rött upp till 5:an på mätaren, men det säger ju inte så mycket. ska testa att gå in i obc´n när jag kommer hem från jobbet imöra.. | |
|
Enligt min uppfattning är strecken i varvräknaren ointressanta i detta sammanhang, de fungerar definitivt inte som tempmätare (BMW påstår ju inte heller att det är en tempmätare). Jag tycker mig ha ganska bra koll på allt som rör mina bilar men jag har faktiskt ingen koll på hur många streck jag har (för det är ointressant för mig) och jag tror inte att det blev någon betydande skillnad på strecken före/efter byte av termostater (en betydande förändring på strecken skulle jag garanterat ha lagt märke till!). Dock blev skillnaden i funktion dramatiskt mycket bättre, större skillnad än vad jag hade vågat hoppats på. Mitt råd: Byt omedelbart termostater så snart du har minsta lilla misstanke att de inte fungerar som de ska. Jag vågar nästan garantera att du blir glatt överraskad av resultatet. Det är förödande för motorn att inte uppnå rätt arbetstemperatur. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.