|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
En morgon så går inte motortempen upp mer än till 60 - 65° även efter 4 mil. På väg hem igen så var allt normalt, stadigt 85 - 88°. Nästa morgon samma sak, 65° max. Yttertemp ungefär samma, alltid "auto" på kliman. Provade att stänga motorn och köra vidare men ingen skillnad. På väg hem normalt igen. En krånglande termostat borde ge lite mer variationer? Provat att leka med full värme/fläkt och gasa-bromsa lite, men ger bara små skillnader. Hur är det med det där el-elementet? I övrigt helt orginal och bilen går superfint. Kylarvätskenivån är alltid konstant. Kylslangar inte hårda om det vore övertryck. Har gått 9000 mil. Har en oljeservice på BMW nästa vecka så kommer höra men har större hopp om seriösa svar härifrån! :-) | |
|
Skulle tro det är din termostat och nu skall jag ge mig på ett seriöst varför jag tror det. När du tar din bil på morgonen så är den kall ordentligt efter nattens lite lägre temp. Dvs. Bimetallen är hårt ihoparullad. motorn blir varm och så öppnar termostaten och släpper på vattnet som i sin tur kyls i kylaren. Den öppnar nu så mycket den kan, kanske klibbar lite innan den öppnar också och när den sen väl öppnar så är spänning i bimetallen så hög att den får upp den för mkt för att sedan inte kunna stänga igen ordentligt. Den orkar helt enkelt inte då motorn är varm. När du sen kommer till jobbet så stänger du motorn och den inneboende värmen i metallen i motorn gör att den blir uppvärmd ordentligt hela termostaten och givetvis så åter öppnar den sig för att sedan dra ihopa sig långsamt till kanske nästan fullt stängt läge. I och med att den inte stänger helt då motorn nu är 10 grader värmare under dagen än den är på natten så öppnar termostaten lugnare utan klibb och far inte lik högt upp då den öppnar som den gör efter nattens kyla. Därför fungerar den när du kör hem. för att sedan återta sin hårda öppning igen dagen efter. Detta är bara en möjlig teori om varför något sådant här kan ske i intervaller speciellt om det sker under natten. Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!! Mvh: // Tobbe |
|
|
E6X har ett mer eller mindre standardfel och det är just termostaten. Polaren hade fel på sin E61 525iA -06, där fick de byta termostaten, 4200kr. Den är elektriskt styrd, därför är den så dyr. Mvh Asken |
|
|
Så där fick man för att man skulle vara seriös. Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!! Mvh: // Tobbe |
|
|
Låter bestämt som ett termostatfel. Fast jag känner inte igen priset ovan, undrar om det skiljer så himla mycket mellan E39 och E6X? Jag bytte för några år sedan, vill minnas att det låg runt 600-700 inkl termostathuset och ny packning. Den elektriska delen (ett litet värmeelement i en stav i termostathuset) kan inte öka på priset så värst mycket, iaf gjorde den ju inte det i E39. Sedan är det ju lite jobb att plocka ner och byta osv, men drygt 4000:- låter häftigt. Kanske mera jobb på en diesel av någon anledning? FP |
|
| kan även vara termostaten till avgasreningen, det var de på min 525d-06a. och bmw i nyköping hade bilen inne för felsökning men dom kunde inte hitta något fel, så jag bytte den själv och det blev normal varmt igen. | |
|
Kanske kan vara något! Har en känsla att det är något som fungerar eller inte fungerar alls. Oftast så är det helt ok med alltid precis samma temperatur ±1° och så nångång blir det 20 - 25° under normala! Termostaten borde väl ge lite mer förvirrad temp!? Denna termostat till avgasreningen, kan man felsöka/mäta denna? Vart sitter den? |
|
|
Tyvärr är termostaten såpass dyr till E6X-serien. Angivet pris var utan arbete utan bara termostaten som den var. Kan inte minnas om försäkringens motorskadedel täckte det, kompisens bil hade gått 8700mil, svsåld, 2 ägare och välskött. Mvh Asken |
|
| kanske är dum nu. hur kollar man motortempen på en 535d? | |
|
Länk När obc är upplåst så kan du bläddra till punkt 7, coolant temp. för mig är det typ 40 tryck på trippmätarknappen! |
|
|
Men nu blev det lite fel länk, du måste "låsa" upp med nåt serienummer... Här kommer en annan länk! 4:e inlägget. Men listan med olika saker man kan läsa av är samma. Länk |
|
| Termostaten till avgasreningen sitter fram på motorn vid en rostfri liten kylare, termostaten kostar ca 370 kr och man byter den lätt på 30 min. | |
| m3-jimmy - låter ju bra. har du någon bild eller någon instruktion så jag vet vad jag ska börja leta efter :) Har lyft av kåpor och letat efter något kylaraktigt, haha. Är normalhändig men har inga specialverktyg. Vet du vad reservdelen heter? | |
|
Länk den heter agr termostat och är till vänster om nr7 |
|
| Hur går det har du fått någon värme?? | |
| Har felsökt hos BMW men där fanns inga felkoder. Har lokaliserat AGR termostaten och googlat lite om densamma (icke-värme i dieslarna är inte helt ovanligt tydligen). Undrar hur den ser ut innuti, det går inte att rengöra/motionera måntro? Är ändå relativt billig (jämf med termostat) så är väl bara att byta. Ska ringa BMW och se om dom kan skicka. Steg 2 får bli termostaten helt enkelt. Uppdaterar här när jag bytat. | |
| ett annat lite vanligt problem är värmeväxlaren för automat lådan, har bytt flera stycken sådana. annars är det förmodligen termostaten för AGR kylningen! | |
|
Byt AGR'en först, omd et inte hjälper så är det bara att byta den vanliga termostaten. Jag når 82grader i E61'an, max 86 i köer. Kommer att byta min AGR snarast, då kylvattentempen ska ligga på 92-93 grader. |
|
|
Hmm, 93° har jag nog aldrig haft, legat på 87°. Vad är lägsta temp man kan acceptera nu vid vinterkörning på en diesel? Skulle jag inte varit nördig nog att plocka fram tempen så skulle nog bilen fått gå många tusen mil på 60° eftersom BMW inte har temp-visare, gaaalet (men det har ju diskuterats mycket). |
|
|
Jag fyller på med lite info. Pratade med BMW och fick pris på ca 1700 för AGR (inkl den rostfria delen, gick ej att köpa bara den svarta plastdelen). Men killen tyckte att jag skulle byta termostaten först och det är inte en elektrisk på denna utan en gammal hederlig (pris femhundralapp nåt). Konstigt eftersom förra BMW-killen (även han på BMW Helsingborg) sa att det var elektrisk termostat. SUCK! Någon som vet om det är lätt att byta denna "vanliga" termostat? |
|
| det går visst att köpa bara agr termostaten, det gjorde jag | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.