|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| hur har det gått med termostaten.? har samma problem. min ligger runt 66 grader på landsvägen. efter ca 3 mil kom den upp i 88 grader i stan . | |
| Den har självlagat sig, haha. Men nog lite skumm fortfarande, går ofta bara till precis över 80 och tar också något längre tid in förr att bli varm, så ska lämna in och byta termostaten som tydligen är av gammal hederlig typ. | |
|
gammal vanlig är den väl inte. det är ju ett helt termostathus man måste köpa. undrar vad den kan kosta? Länk |
|
| Okay, tänkte mest att det var inte skräck-el-styrda varianten på 4000+. Termostat/hus låg runt en femhundring. Så det känns som en bra början! | |
|
"kan även vara termostaten till avgasreningen, det var de på min 525d-06a. och bmw i nyköping hade bilen inne för felsökning men dom kunde inte hitta något fel, så jag bytte den själv och det blev normal varmt igen." +1 kolla här, fler med samma: Länk |
|
|
Bytade AGR termostat och det blev klart bättre. Gick upp snabbare i temp och dalade inte när jag körde i långa svaga nerförsbackar med minimalt gaspådrag. MEN, det blev sällan mer än 87 grader och ibland kunde den gå ner mot 80 (bättre än 60 förvisso). Så bytade även "huvud" termostaten (3h arbete för en amatör som mig) och nu fick jag äntligen se 90-92 grader, dock dippar ner mot 87 när man körde sakta (50-60) lugnt. Får se hur det blir framöver vid många minus och förhoppningsvis snart många plus :) Drygt 9000 mil och redan två termostater trasiga? Nåja, inga dyra saker. Har för övrigt bara hört kylfläkten gått igång EN gång (inspirerad körning hoho) så med min meskörning och svala sverige så får kanske termostaten aldrig öppna så värst mycket. |
|
|
Ingen vidare kvalitet på dessa termostater, min 535a blir 86 grader efter 15-20 km körning, jag ska se om jag kan få termostaterna utbytta på garantin, det lär bli spännande. Min 120 blir 83-84, ska se om dom kan tänka sig byta termostaterna även på den. Mörkertalet på detta är förmodligen enormt då dom flesta inte har en susning om dels hur man får fram temperaturen eller vilken temperatur maskinen ska hålla. // Mvh Andreas |
|
|
Länk här har ni agr termostaten. Har själv samma problem med min att få upp värmen, men det går snabbare när man kommer ut på landsväg. Båda termostaten ska bytas för säkerhetens skull. Är det nån som vet hur jag ska få upp data för grad antalet för kylarvätskan på e46? Kan man se det i navin? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Kan man inte knappa fram det i instrumentklustret på e46an på samma vis som i e39an? ska se om jag kan hitta hur man gör. // Mvh Andreas |
|
|
Såhär gör man, Länk // Mvh Andreas |
|
|
Knappade fram kyltempen imorse (bra tips! Tack för det :) och fick en maxtemp på 85 grader efter knappt 40 minuters körning. Utetemperatur omkring 0, blandad körning i Stockholmstrafik. Verkar den vara ok eller stundar termostatbyte för mig också? Strecken vid varvräknaren som försvinner allt eftersom motorn blir varm, går den på kylvätsketemp eller oljetemp? Jag har sedan i somras fyra synlig streck vid driftsvarm motor. (Jag har för mig att den tidigare har visat endast två streck) Mvh Rickard |
|
|
Hur får man fram kylvätske tempen på en 530D E61 LCI-07 ?? Henrik |
|
|
Henrik: kolla i min post ovanför. Richard, min når 88 grader efter ca 10 minuter, jag försöker få fram uppgifter från bmw angående vilken temperatur våra motorer ska hålla. 85 grader efter 40 minuters körning tycker inte jag låter optimalt, kanske så kommer du undan med att byta bara termostaten till AGRen. // Mvh Andreas |
|
|
Jag noterade att bilen kunde droppa ner till omkring 73 grader efter ca 30 min körning vid lättare nedförslut. Verkar vara optimerad för hård autobahnkörning istället för mjuk körning i låga hastigheter ;-) Jag ska se över AGR termostaten som ett första steg. Tack för svar Tsaros. |
|
|
Byte min agr temostat på service igår och kan säga att den går upp till mitten i stadskörning! Det gjorde den inte innan kan jag säga! Endast vid landsvägslörning hade den gått upp till mitten och när man körde i gbg backen i jönköping så gick den nerät direkt! Även den vanliga termostaten skulle bytas men dom fick fel!? så den kommer bytas inom kort. Så bytt era agr termostat är min tips! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Får upp service menyn ok på min LCI 530D men när jag kommer till 19.0 så är den låst och kan ej låsa upp ??? Någon som vet hur man får LOCK:OFF ?? Henrik |
|
|
är det nån som vet hur många grader det ska vara på en diesel? inte samma som bensinare vad jag vet, hade varit bra och veta. MvH Bmw 4-ever |
|
| Jo det är samma på diesel, ca 90 grader. | |
|
är det inte 96 på bensinare? har för mig att jag hade det på min 530! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Började misstänka att min 535d -07 gått kallt ett tag och de visade sig stämma när jag hittade in i OBD-menyn. Började med att byta egr/agr termostaten utan ngn större skillnad. Gav mig på att byta den andra termostaten igår. Dock kvarstår problemet. Ligger på Max 82-83 grader vid lugn landsvägskörning gasar man på lite så sjunker det raskt till dryga 70 grader... Jäkligt störande och det börjar dessutom gro en klump i magen av oro... Testade att täcka för nedre luftintaget samt ca 70% av njurarna, då jobbar sig tempen sakta upp till 90-91 men de känns ju fel att behöva åka omkring med papp i fronten på en BMW... Tycker det inte borde spela ngn roll hurvida fronten är täckt då de "stora" flödet via kylen bör vara stängt tills temostaten börjar öppna vid 88 grader... Kan det vara en trasig tempgivare?? Vart sitter den? Någon nämde även en värmeväxlare till automatlådan, kan de vara värt att rota i? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.