AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.569

TFF Betalningsanmaning, f_n va dyrt!

Sida 2 av 2
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Daniel_73 och T.A.

..Ni glider lite ifrån min fråga i tråden. Jag undrar inte vad försäkringen täcker eller hur den fungerar vid olycksfall. I huvudsak hade jag åsikter om hur fult det är att kräva in pengar på detta sätt när folk har dålig koll och ingen tydlig info finnes. Dock ser jag att det nämns att TFF har rätt att kräva in pengar vid olycksfall och då kan man ju dra slutsatsen men måste pröjsa en betalningsanmaning. Men värt att nämna att det är också skillnad på "kräva in pengar" och att "ha rätt att kräva in pengar"

Vill reda ut huruvida en föreningen har rätt att agera indrivare.
"Om ditt fordon är oförsäkrat men inte avställt, har Trafikförsäkringsföreningen laglig rätt (34§ TSL) att ta ut en trafikförsäkringsavgift av dig som ägare." Länk
Trafikförsäkringsföreningen bildades 1929 när obligatorisk trafikförsäkring infördes i Sverige. Alla trafikförsäkringsbolag i Sverige är enligt lag medlemmar.

Det är alltså skillnad på tff och en idrottsförening.
Alex84: försäkringsbolaget regressar sedan mot den som vållat olyckan.

kör du en avställd bil och orsakar en krock så kommer motpartens försäkringsbolag att ersätta honom för sin skada utan självrisk och sedan skicka räkningen till dig.
Har du blivit skadad ersätts du för det också.
Kanon,det låter som systemet funkar trots allt ;)
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hur som, sura pengar.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Daniel_73

"kör du en avställd bil och orsakar en krock så kommer motpartens försäkringsbolag att ersätta honom för sin skada utan självrisk och sedan skicka räkningen till dig.
Har du blivit skadad ersätts du för det också."

Skickas räkningen till mig? Inte till TFF?
Funkar inte TFF som en dyr form av trafikförsäkring?
Försäkringsbolaget skickar till TFF som i sin tur skickar till dig.

TFF betalar ersättning om ditt fordon blivit skadat av ett oförsäkrat trafikförsäkringspliktigt fordon.

Ett avställt fordon är inte trafikförsäkringspliktigt då det inte får rulla på allmän väg.

Därför tecknar inte TFF en trafikförsäkring åt dig och du får då stå för alla kostnader själv.

Hade bilden varit påställd så hade det kostat knappa 5000kr i självfrisk.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
ok så är det säkert, jag missade att det gällde en avställd bil. I mitt huvud gällde det en påställd men oförsäkrad bil som i trådskaparens fall.

Tack för ditt klargörande.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag tycker att TFF ska byta namn till något som inte påminner om någon liten pingisförening. Typ bli en myndighet. Trafikförsäkringsmyndigheten låter mycket bättre. Dessutom borde dom byta till bruna kuvert så att man fattar att det är något viktigt det handlar om.

Ja. Jag har också gått på den dyrköpta erfarenheten TFF en gång i tiden...

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.