AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.567

TFF Betalningsanmaning, f_n va dyrt!

Sida 1 av 2
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag har dålig koll märker jag, men måste TFF ha maffiametoder? 104kr om dagen kostar det att inte anmält en trafikförsäkring!!?? Hua!

Jag fick en rishög till bil, redo för skroten nästan. Körde med den några dagar, försökte förgäves få tag i personen som hade ägarbeviset, iförsig oviktigt i mitt fall. Vi skrev på ägarbeviset som jag tror va på en torsdag, tänkte det tar några dagar innan de hinner regga den på mig, men tror ni inte dom sätter datumet på ägarbeviset när vi skrev på, inte när de reggar beviset! Men det e klart, det är väl så det måste vara.

Jag visste inte man va tvungen att regga bilen från dag 1 redan! Ringde runt lite till försäkringsbolagen o ville hitta billigaste primien, funderade 1-2 dagar extra, men det jag inte visste att det kostar mig 104kr för varje dag som går utan försäkring!

Tur ändå att det bara gick 6 dagar!! Tycket det är fult att det är så dyrt! På nya ägarbeviset jag fick hem sedan stog det "har du inte betalat trafikförsäkring så gör det snarast annars kan det bli dyrt, men har du nyligen redan gjort det så bla bla bla" ..tolkade det som allt va kolungt! Kunde tro att om man inte betalar inom 2 veckor så dimper det nån uppmaning om att man måste skaffa försäkring. Men nu fick men en BEALTNINGANMANING!! Snuskigt hur försäkringsbolagen sammarbetar med TFF!! TFF vet exakt på klockslaget när nya ägaren reggades! Maffiametoder!

BEALTNINGANMANING, själva ordet tycker jag låter som ett önskemål att man skall betala, inte ett krav, nån som vet mer om vad ordet BEALTNINGANMANING egentligen betyder?
Varför skulle du vara tvungen att betala 104kr per dag som bilen varit oförsäkrad? Förstår inte hur de kan kräva dig på pengar för varje dag som bilen varit oförsäkrad.
Om du ställer av bilen finns ju inget krav på trafikförsäkring, då borde väl även kravet försvinna?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bilen är väl inte avställd, eller missar jag något? Du kan inte ställa av den retroaktivt.

Är den påställd ska den alltid vara minst trafikförsäkrad.

Jag kan tycka att man kunde få en till två dagar på sig att skaffa försäkring.
Köpte en bil på en helg och ringde Länsförsäkringars telesvar och sa att jag ville teckna en försäkring omgående.
Tyvärr tolkar de det som att jag bara ville ha en offert och jag åkte på 500-600 från TFF pga detta. LF ville inte stå för detta, speciellt inte eftersom jag bytte FB för den bilen då misstaget upptäcktes.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Detta är ju knappast några nyheter. Påställd bil ska vara försäkrad från dag ett. Gör man inte det så går det så. Man brukar lära sig det efter första gången man slarvar :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har gjort så där jag med när man handlat bil en helg. EN gång! Bjuder på mina misstag så kanske du känner dig mindre ensam. Dessutom upptäckte jag att jag hade helt fel mobilabbonemang för den telefontrafik jag åstadkommit det senaste kvartalet med en go kvinna :) Det var lärpengar det med, haha. Man ska prova alla misstag en gång..
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Alternativet är ju att ingen tar ansvar för de som drabbas av att någon kört utan försäkring, vem ska då betala när en bil blir totalförstörd eller en person invalidiserad?

Ställer mig också till denna skara som gjort detta misstag som hände mig för några år sedan. Köpte bilen en fredag, kom hem sent på kvällen så försäkring via internetköp var stängt. Så försäkringen tecknades först på måndagen. Ajajabaja...det blev några sura hundralappar fattigare men en erfarenhet rikare.

Vis av min lärdom tecknar jag numera alltid försäkring via internet, dessutom kan den tecknas innan köpet och enkelt makuleras via ett kort mail om affären inte genomförs.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Japp...jag med. Glömde bort att det var påskhelg en gång när jag köpte bil. Då var inga försäkringsbolag öppna, inte...
Samma här.
Alla gör det en gång, sedan har man lärt sig hur det fungerar.
Se det som läropengar
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Varför det är så dyrt är för att det skall aldrig skall vara billigare att ha TFF som försäkringsbolag än något annat bolag. så förmodligen är Den dyarste trafikförsäkring i sverige 37960:- per år.
Hälsningar Lars
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Ha dom är min polare ju...Dom är helt sinnessjuka.

Det är precis som lalaw säger och inte gäller den nåt iheller för din egen del.
Ser fabror blå dig så är det lik förbannat inte tillåtet att köra runt med bilen om TFF står för försäkringen. Oavsett om du betalar dom sen eller ej.

Anledningen är igentligen lika god som enel för så här är det:

Om du kör oförsäkrat och kör ihjäl en försörjande familjefar så kan du bli ålaggd att betala försörjningsstöd till den familj vars du tagit deras fader ifrån. Han kanske till och med är den enda i familjen som har inkomst och 8 ungar hade han hunnit med också.
Detta har gemen och man normalt inte råd med så här kommer TFF in i bilden.
Eftersom man inte är trafikförsäkrad så betalar inget bolag ut detta och har man inte råd eller lust med försäkringen ens så kan man ju lägga ihop ett & ett och få fram att detta lär man inte reda iheller.
Då betalar TFF och kräver sedan dig på pengarna så familjen som inte har nåt med dig eller olyckan i sig att göra kan få bo kvar och kanske också kan få lite mat på bordet utan att behöva be soc. om nåt som dom faktiskt inte själv varken kunde hjälpa eller göra något åt.

Jag tycker TFF är skit rakt av men samtidigt så förstår jag varför dom måste finnas, speciellt eftersom det trotts allt finns många som kör oförsäkrat som tyvärr oxå skapar olyckor.

Olycka är alltid något som man inte planerade, det händer alltid när man bara skulle...

Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!!
Mvh: // Tobbe
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Oh ja, förresten Anmaning betyder att du skall.
Andra synonymer är uppmaning, begäran, fordran, uppfordran, tillsägelse.

Dom är absolut inte sena med att få iväg skulden till fogden så dom slipper vänta på sina pengar vilket kommer att kosta dig ytterliggare 600 spänn plus lita andra avgifter och ränta.

Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!!
Mvh: // Tobbe
Na
440
Nattugglan
T.A,
I engelskt lexikon betyder Anmaning = Request :) "begäran" ...och för mig är en begäran inget krav. Betalningskrav kanske är mer passande ord, men kanske FTT anser att det order kommer bemötas med för mkt protester och därmed skadar deras maffiaverksamhet som snyggt sköts under det försnällade ordet "betalningsanmaning".

Alla,
Det som stör mig mest är att folk i allmänhet inte känner till detta med "straffavgift" o då är något fel och detta skall staten inte ta ut pengar för!! Även fast man bara gör denna tabbe en gång så är det inget som befogar att man kan göra en sådan ful maffiaindrivning! Det borde stå med feta röda bokstäver på ägarbeviset så man ser det när man köper bil! Men tjänar pengar på andra okunskaper, det kan inte vara lagligt att bedriva en sådan verksamhet.

Min far som är en bildad man o har koll på det mesta hade ingen koll på detta faktiskt, kanske för att han haft samma bil sen 1997 :D

Något annat jag funderat starkt på, varför heter det "Trafikförsäkringsföreningen"? Är det en förening? Har bolagsformen "förening" rätt att driva in pengar från en privatperson? Friskis & svettis är en förening, kan de bedriva indrivningsärenden åt staten?

Na
440
Nattugglan
*stavningsrättelse*

"Men tjänar pengar på andra okunskaper"

Skall vara:

"Man tjänar pengar på andras okunskaper"
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Nattugglan:
Jag skrev att "du skall" med lite ironi för att det går till kronofogden om man inte betalar.
Efter ett tag där så får man inga val utan dom utmäter skulden i din lön eller så tar dom din bil och ser vad dom kan få in på den i en exekutiv auktion utan att du har ett uns att säga till om.

Kunde givetvis uttryckt mig bättre men dysslektiker som jag är så uttrycker jag mig ofta som jag tänker alt. talar. Skall försöka skärpa mig :D

Sedan kan jag inte annat än att hålla med, man borde få reda på detta innan man får en räkning. Har dock för mig att jag fick lära mig detta på körskolan när jag tog mitt körkort för 20 år sen men man tar kanske inte upp det längre där ens.

Ang. att tjäna pengar på andras okunskap så görs det överallt hela tiden så det är inget olagligt i det. Skulle alla veta allt hade du aldrig behövt lämna din bil till verkstaden eller lämnat in din dator för reparation.

Föreningsgrejen har jag aldrig funderat på ens men blir lite nyfiken nu när du nämner det.
Är bilen påställd men utan försäkring så tecknar TFF en trafikförsäkring åt dig.

Den gäller med en självrisk på 10% av gällande basbelopp.
Man blir alltså inte alls betalningsskyldig och man FÅR köra med bilen.

Försäkringen är en ren trafikförsäkring och täcker motpartens bilskador och alla personskador inkl dina egna. Egna bilens skador får man fixa själv.

Om däremot bilen är avställd och man kör på någon går TFF in och betalar för att sedan kräva tillbaka hela summan av bilens ägare.
Länk

Återkrav av utbetald ersättning
När TFF betalar ersättning blir ägaren till det oförsäkrade fordonet återbetalningsskyldig till TFF med upp till 4.240 kr för skador som hänt under 2010.

I vissa fall kan TFF kräva att du som förare betalar tillbaka den skadeersättning som TFF har betalat ut

Länk

Från fordonets förare får Trafikförsäkringsföreningen (TFF) kräva tillbaka det belopp som betalats ut i skadeersättning
■om föraren vållade skadan med avsikt (uppsåt) eller genom grov vårdslöshet eller
■om föraren var vårdslös och rattfull.

I 20§ trafikskadelagen (SFS 1975:1410) finns bl.a. följande regler:

”Har skada för vilken trafikskadeersättning utgått vållats uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet, inträder försäkringsanstalten intill det utgivna beloppet i den skadelidandes rätt till skadestånd av skadevållaren. Detsamma gäller, om skadan har vållats genom vårdslöshet av förare som har gjort sig skyldig till brott som avses i 4 § eller 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.”

TFF kan alltså kräva tillbaka pengar från dig om du körde fordonet och orsakade skadan uppsåtligt eller genom grov vårdslöshet.

Att det har varit fråga om uppsåt eller grov vårdslöshet framgår ofta av en brottmålsdom, av polisutredningen angående trafikolyckan eller av annan utredning i ärendet.

TFF får också kräva tillbaka pengarna av dig om du körde fordonet och var vårdslös och rattfull. Även det brukar ofta framgå av brottmålsdom, polisutredning eller annan utredning.

TFF har möjlighet att kräva tillbaka hela det belopp som TFF betalat ut i trafikskadeersättning.

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Se där ja, där står det ju precis vad som gäller.

Har dock blivit stoppad och ombedd av polisen att ställa fordonet för att jag inte hade försäkring men som jag ser det här så kan man aldrig vara utan trafiksförsäkring vilket är den minsta form av försäkring man måste ha för få framföra sitt fordon.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Vad är igentligen Grov vårdslöshet i trafik ?

Vårdslös är man ju direkt när man gör något som man inte får.
Dvs. kör för fort och liknande.

Kan tänka mig att om jag kör ihjäl någon så åker man på grov vårdslöshet.
Kan tydligen ge upp till 2 år i fängelse till och med. Verkar billigt med 2 år om man ex. avsiktligt kör jhäl nån.
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Om det kan bevisas att du kört på nån uppsåtligt kommer du nog att dömas för mord eller dråp med en helt annan straffskala!
Det intressanta är alla de fordon som är avställda och körs i trafiken ändå!
Om något händer där som ex en krock mm så finns bara 1 försäkrat fordon varvid denne försäkringstagare åker på allt oavsett om man är skyldig till olyckan eller ej, se länken nedan som ex.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.