|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Le Boeuf: För mig är skillnaden avgörande. Kanske är jag extra känslig eftersom jag en gång varit med om upplevesen att köra på en älg. I en sådan situation blir även en liten skillnad avgörande. Jag kör med 215/55-17 som en god kompromiss. Jag skulle alla gånger föredra att gå ned till 205 hellre än att gå upp till 225. Vid ett älgtest på vinterväg så kan jag lova dig att 205/60-16 spöar skiten ur 225/50-17 i minst 9 fall av 10! (med samma däcktyp och allt i övrigt lika). Samma sak är mycket lätt att konstatera om man t ex kör isbana. Och om det är snö på vägen så är skillnaden rent dramatisk!! För att ta ett enkelt exempel så jämför gärna med rallybilar. Där är varje kurvtagning som ett älgtest. Och då snackar vi om hastigheter över 200kmh på vinterväg! På asfalt kör de 18" men på vintern byter de t o m till mindre bromsar/sämre bromsar för att kunna gå upp i däckprofil (rullomkretsen samma). På vintern kör man med 15 eller 16" fälgar och smala däck med hög profil. Oavsett om det är ren is, grus eller snö! Att vinna rally-VM kostar miljarder. Jag förutsätter att de skulle välja att gå upp till 17" om det skulle göra att bilen gick stabilare/snabbare. Alla får tycka vad de vill. Jag förmedlar bara mina egna erfarenheter och jag kritiserar ingen annans åsikter utan berättar bara det som är fakta för mig. Förhoppningsvis är det till nytta för någon som själv inte har haft möjligheten att testa så mycket som jag har gjort. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Ulf530: Dina argument väger tungt. Att ha en älg eller annat, ett antal meter framför huven med osäkert under fötterna stämmer till eftertanke. Försäkringsbolag, däckhandlare eller proffstyckare; nu är mina nyinköpta Hakka7 215/50 17 till min 530 placerade i garaget, i väntan på snön. Inte så jag längtar direkt, men fjälltopparna gör sig påminda! Fortsättning följer.... |
|
|
Ulf530: Så du påstår att greppet i 205/60-16 är så pass mycket bättre än 225/50-17 att den högre profilen och mjukare stommen som gör att bilen känns som en geléråtta inte spelar någon roll? Jag anser att du är fel ute när du jämför rallydäck med däck för vanligt folk, dom är ju byggda för helt andra krafter. Fanns det ett 60-profils däck med samma uppbyggnad som ett riktigt dubbdäck för rally så skulle jag använda det, men nu gör det ju inte det. |
|
|
Geleråtta.......hehe Så kommer nog jag känna att bilen blir när jag åker på 18" med 35 profil nu och sätter på geleråttorna till vintern..... 205/60-16....:-) Fast man brukar vänja sig gunget efter ett par veckors körning :-) |
|
| Le Boeuf: Ett smalare däck med högre profil är alltid bättre vid vinterväglag. Det har bevisats många gånger. Var och en för gör som de själva vill, men efterfrågas bästa möjliga vintergrepp finns det bara en väg att gå. | |
|
Le Bouef: Jag tycker att vi lägger ner det här. Jag påstår exakt det som jag har skrivit. Jag står för varje ord, det är mina egna erfarenheter och jag har själv testat. Om du har en annan uppfattning så är det helt upp till dig och om du inte gillar mina exempel så får du gärna komma med egna exempel som du anser vara mera releventa. Det är fritt för var och en. Jag förmedlar bara det som är fakta för mig. Förhoppningsvis är det till nytta för någon som själv inte har haft möjligheten att testa så mycket som jag har gjort. Att döma av den respons som jag har fått, bl a via powerpost, så finns det andra som verkligen uppskattar att jag delar med mig av mina erfarenheter. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Chris87: Fick tidigare intrycket att du propagerade för 225/55-16 på tex 540 och 530. Nu skriver du "Ett smalare däck med högre profil är alltid bättre vid vinterväglag." Bättre för mig att välja 215/55-16 om jag lägger högre prio på körandet vid dåligt vinterväglag jämfört med bra vinterväglag (vilket det är 90 procent av alla dagar). Eller är skillnaden extremt liten? ;-) |
|
| mats_epost: Skillnaden mellan 215/55-16 och 225/55-16 är minimal och jag anser fortfarande att du ska välja 225/55-16. Det jag skrev i mitt förra inlägg var riktat mot Le Boeuf och hans jämförelse mellan 205/60-16 och 225/50-17. Där är 16" däcket bättre av de anledningar jag nämnde. | |
|
Chris87: Då har geléråttan ingen betydelse för dig heller? Vad lägger du i begreppet bättre? Större risk att det blir vm i retursladdar med 205/60-16 som i värsta fall inte går att häva och det är inte kul.. Är det inte så att breda däck borde ge bättre fäste på en packad vinterväg än ett smalt. Större kontaktyta=högre friktion=fler dubbar i backen, eller? Vid nysnö, slask och snösträngar så är givetvis ett smalare däck att föredra. Ulf530: Ja vi lägger ner..du tar diskussionen alltför personligt. |
|
| Intressant att däckdiskutionerna alltid blir heta. Jag som kört mycket på Geleråttor la Grande, d.v.s. 205/65-R15 kan ju säga att de är väldigt veka vid en undanmanöver på barmark. Men på vinterväg behåller de greppet längre vid en undanmanöver p.g.a. de flexar och ger inte lika höga reaktionskrafter sidledes. Vid en längre kurva blir ju dock reaktionskrafterna desamma. | |
|
Le Bouef; du får ju ge dig någon gång... "faktum är att ett smalare vinterdäck nästan alltid fungerar bättre även på is och packad snö (oavsett om det är dubbdäck eller friktionsdäck). Om däcket är för brett så medför det alltför lågt däcktryck (per cm2) mot vägbanan, och det kan även innebära lägre tryck på dubben mot vägbanan, vilket medför sämre grepp. Högre profil ger ett följsammare däck vilket medför bättre däckgrepp då friktionen är låg, alltså på vinterväg och grusväg". 205/60-16 ger inte mera retursladdar än ett bredare däck med lägre profil, utan tvärtom! I dessa diskussioner har vi väl alla förstått att vi i första hand pratar vinterväg och däckens vinteregenskaper. För de flesta av oss är det väl självklart att på asfalt har man ju alltid bättre grepp än på vinterväg, alldelses oavsett vilka höga/smala eller låga/breda däck man än väljer. Jag kan än en gång understryka att vid "älgtest" på våt asfalt så är oftast ett högt/smalt dubbdäck faktiskt bättre än ett lågt/brett friktionsdäck! (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Känner igen allt detta med däck snack när man var runt 20års åldern..................... Är 40+ idag och visst har det hänt mycket inom däck branschen men känner att mitt körsätt samt trafik beteende är helt annat idag mot då.....:-) Snack om profilhöjd och bredd ( 16" var kung då ) Min erfarenhet av däck är att smala och högre profil är betydligt säkrare än bredare med låg profil på vinter väglag....... Frågan kanske är vart man bor i vårt avlånga land, kör man E4,an söder över och kallar det för vinterväglag eller norr över med packad snö på vägen....... Bästa däck på bilen jag haft vid aktiv vinterkörning på en bil var 165/65-14. Ett lågprofils däck kanske känns bättre tills det släpper och då spelar inte retur sladden in, högre profil håller i bättre och ger betydligt bättre grepp samt känslan när det börja släppa och man hinner fixa retursladden...... Mitt påstående gäller vanlig körning i trafik inte bankörning vilket många yngre inte vill förstå skillnaden....:-) Ps, detta gäller även sommardäck men nu får jag väl hålla i hatten antar jag när jag påstår det.......:::::)))))))) |
|
|
Tänk att en så enkel och oskyldig fråga leder till pajkastning, bajspeteri och slå sig för bröstet-syndrom. Jag har inte varit så aktiv i forumen just för att det är så tråkigt att läsa dueller om vem som ska ha rätt/sista ordet. ...men som jag skrev i ett tidigare inlägg: Vi lever i ett fritt land osv... Min e34 525i hade ABS och det var ett schysst komplement när det började svika under friktionssulorna. Nu har jag en e39:a 540iAT med ABS OCH EDC och de ska bli intressant i vinter på 215 dubbdäck med tönt/mesfälgar. Vissa av er som duellerar i denna diskussion verkar dansa runt i en gammal 2002tii eller e30:a utan ABS, ASR, EDC osv. på vintern. (...men så är det väl inte hoppas jag...) För flera kilo.., eller var det år sen började jag min körkortskarriär i bl.a. en -55 bubbla med välmönstrade men snustorra diagonaldäck. Det gav mig många AHA-upplevelser, inte bara på halt väglag utan även på spårig motorväg. (Plötsliga och ofrivilliga filbyten...) Amazon -68:an jag hade efteråt skodde jag med spritt nya regummerade AGI 165-15. Fy fan så kul att köra på vintern med den! Oftast är det nästan bäst att lära sig genom egna erfarenheter i livet, goda som dåliga. Trial by error kan man väl säga. Vinter, kyla, dålig friktion eller framkomlighet m.m. är väl inga nyheter i år heller antar jag? Hur ett fordon beter sig beror ju först och främst på operatören mellan ryggstödet och pedalerna... Kom bara ihåg att vilka lagar ni än väljer att bryta mot, FYSIKENS LAGAR är i värsta fall de sista lagarna ni bryter mot i detta liv. Ta det lugnt allihopa och kör som vanligt. Tänk efter före.., ha lite fantasi och planera färden någorlunda. ULF530, låt älgarna vara ifred, bilen blir så skitig annars. ;) Peace out! |
|
|
...och innan jag får nån messerschnautzer på mig så jag menar förstås DSC och INTE EDC... (Sladdlös när jag vill i vinter...) |
|
| Onestorm: Från en besserwisser till en annan. Det heter messerschmitt inte messerschnautzer | |
| henke lexus: Var du än tar mig, ta mig inte på orden... | |
| :) | |
mkk230 |
Riktigt het & lärorik disskussion, nu kommeren liten fråga. Vilken dimension ska jag ha på mina 17" ? |
|
...sen var det det där med att titta i bilens tillhörande instruktionsbok först... ...och sen fråga sin lokala däckhandlare om man inte blir klok på vad boken föreslår... |
|
|
Onestorm m fl; att först titta i instruktionsboken är generellt ett bra råd (jag brukar själv ge det rådet ibland...), men då det gäller vinterdäck anpassade för vårt nordiska klimat så finns det tyvärr ingen info att hitta i instruktionsboken. Angående lokala däckhandlare så är tyvärr min erfarenhet att det är lite 50/50 eller lotteri över det hela. Har man tur (och skicklighet!) träffar man på en icke stressad men genuint intresserad däckhandlare som brinner för sin uppgift. Men med lite "otur" får man råd om de däck som är enklast/bekvämast/mest ekonomiska för däckhandlaren, t ex de han har kvar i lager, de han tjänar mest på, de som kommer från samma leverantör som han brukar använda, de som hjälper handlaren att vinna en säljtävling, etc... Alla kan vi nog förstå att många påverkas av man blir bjuden på, eller vinner, t ex en resa till en F1-tävling... (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.