|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Vet inte hur känslig e39 är på vinterdäck men skulle ändå vilja varna för att 55 profil 16" kan vara för mjuka. Min tidigare e61 blev väldigt otäck att köra med 225/55 16", jag skulle rekommendera 225/50 17" istället. | |
| Le Boeuf: BMW levererade E39:an med 225/55-16 från fabrik. Min farbror hade en 540i-98 och den kom med 225/55-16. | |
| 225/55-R16 är mycket riktigt orginaldimension på de flesta E39:or. Jag behöver nog inte ha gokart-egenskaper på vintern direkt. Har kört en hel del på 205/65-R15 på vintern och där börjar väl gränsen gå för mig :) Ganska svajigt om man provocerar... | |
|
Bara för att BMW levererar med en viss dimension betyder det inte att det är det bästa.. Fick en lånebil (e39 525i) när jag hade min coupé på service en gång, den gick fantastiskt stadigt på vinterväg. Tycker min tidigare e61 inte var ens i närheten att ha lika bra vinteregenskaper. Kanske 225/55-16 fungerar kanon på e39. |
|
|
Beställer strax ett par 225/55-16 Hakkapeliitta 7 till min 540. Vad har ni för däcktryck i era vinterdäck med 225/55-16? 2,5 - 2,6? Jag trycker i 2,9 eller 3 i min 235/45-17 sommardäck just nu. |
|
|
Hur stor är skillnaden på vinteregenskaperna mellan 17" vinterdäck 225/45/17 mot 18" 245/40/18 eller kanske 225/45/18 däcket i fråga är michelin x-ice north och det är på en bmw e60 530d mvh Daniel |
|
|
Ett vinterdäck behöver hög profil för att ge bästa grepp i vinterföre. Ju lägre profil du får desto mindre kan däcket flexa, dvs. det blir styvare vilket inte är bra för ett vinterdäck. Sen är smalare däck bättre, då de enklare gräver sig igenom snömodden eftersom att du får ett högre tryck (punktbelastning) emot marken. Ett brett vinterdäck är mer benäget att kasa ovanpå modden. Gurkan28: Är du ute efter så bra vinteregenskaper som möjligt är det 16" med 225/55-16 på din 530D. 225/50-17, standard dimension för 17" på E6x, fungerar det också. Men breda 18" däck låter inte som någon vidare hit vintertid. |
|
|
Så här skrev jag för två vintrar sedan, och jag har inte funnit anledning ändra mig: För bästa vinteregenskaper bör man enligt min uppfattning generellt alltid sträva efter smalare däck och högre däckprofil. Även om man på sommaren har helt andra prioriteringar... Vinterdäck = dubbdäck enl min uppfattning. Till min E61 530XD (sommarhjulen = 245/40-18) har jag köpt nya fälgar och dubbdäck. Rekommendationen var 225/50-17 men efter en del diskuterande fick jag däckgubbarna att motvilligt gå med på 215/55-17. Med fälgbredd 7.5" tycker jag att däcket passar perfekt. Tillägas kan att mitt ursprungliga önskemål var 16" hjul(!), med t ex 205/60-16, men enl uppgift så ska det inte gå att använda 16" på min bil. På min E34 530i (sommarhjulen = F 225/40-18, B 265/35-18) har jag i mer än 15 år kört med vinterhjul i dimension 205/60-15, oftast dubbdäck, vilket har fungerat ypperligt (numera står dock E34:an avställd på vintern.) Att ett smalare däck fungerar bättre i slask och snö är nog självklart för oss alla men faktum är att ett smalare vinterdäck nästan alltid fungerar bättre även på is (oavsett om det är dubbdäck eller friktionsdäck). Om däcket är för brett så medför det alltför lågt däcktryck (per cm2) mot vägbanan, och det kan även innebära lägre tryck på dubben mot vägbanan, vilket medför sämre grepp. Högre profil ger ett följsammare däck vilket medför bättre däckgrepp då friktionen är låg, alltså på vinterväg och grusväg. (Faktum är att ett alltför brett sommardäck också kan innebära sämre grepp på torr asfalt, pga av samma orsak, alltså för lågt däcktryck/cm2 mot vägbanan. Detta är väl känt hos de flesta som har racingerfarenhet, men alltså stick i stäv med vad många mindre erfarna bilägare tror. Jämför gärna även med t ex jänkare som ofta har överbreda bakdäck och som spinner i flera hundra meter vid acceleration rakt fram, vilket av bilägaren själv tolkas som att han har flera tusen hästar men som alltså oftast beror på helt andra orsaker...). Angående höga/smala vinterdäck; jämför gärna även med rally WRC. Grusdäck och vinterdäck = 15-16", så smala som möjligt (men viss bredd krävs med hänsyn till hållbarhet) och oftast med relativt hög profil. Man tvingas alltså t o m kompromissa med mindre bromsar för att kunna köra med smala däck/hög profil... Som många vet så har det under senare år flera gånger varit ont om snö på Svenska Rallyt, det har mest varit grus och is, men trots detta väljer man alltid att köra med väldigt smala däck! Jag har själv ett genuint bilintresse och många års erfarenhet av olika typer av motorsport och jag har också den mindre trevliga erfarenheten att ha kört på en älg. När det gäller vinterdäck tycker jag alltså att man alltid bör prioritera vinteregenskaperna (tyvärr på bekostnad av utseende). Däcken behövs som mest för att undvika olyckor de gånger det är riktigt halt, även om det i vissa geografiska områden kan vara mera sällan. På asfalt tycker jag att alla däck har ganska bra grepp, åtminstone i relation till det grepp som råder vid snö/is! Lite anmärkningsvärt dock att friktionsdäcken oftast har sämre prestanda på asfalt än dubbdäcken. Detta är ett faktum men jag ska här inte trötta ut er med orsakerna, men det är ytterligare ett argument till varför jag anser att vinterdäck = dubbdäck. Här följer exempel på en mycket användbar länk för att jämföra däckdimensioner, rullomkrets etc: [LÄNK] (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Förlåt, här kommer den användbara länken: Länk [LÄNK] |
|
|
Ulf530, du har helt rätt enligt min mening! Dina åsikter och erfarenheter delas med mig sånär som på älgsmällen. (Peppar peppar...) Jo, det blir 215/55-16 (dubb) på min 540iAT i vinter... Hade 195/55-15 (friktion) på min 525i och det var full koll på bredsladdarna. (Utom när jag råkade ha en polis bakom mig i en rondell. Han tyckte jag var för gammal för att hålla på sådär med en så fin bil, men jag sa att ålder bara var siffror på körkortet.*Skämdes lite dock*) "Hellre töntig på vintern än bucklig, repig och sprucken på våren." |
|
| Håller med om att smala och höga dubbdäck ger bättre grepp än breda och låga men tänk på att det går sämre att väja för en älg med dessa. Det är enligt mig mer uppskattat att ha kontroll över bilen i en undanmanöver än att ha den ultimata bredden/profilen för fäste på vinterväg. 225/50-17 känns som en bra kompromiss för mig. Blir det för trångt i hjulhusen på min trea så blir det 215/50-17 istället. 225/45-17 gör under för manöverbarheten men är så j*vla stötiga.. | |
| Jag köpte 205/60-16 Continental friktion till en 535 E39, alltid kört med dubb men vi får se vad jag tycker, när hlkan kommer,,,,,,,??? | |
|
Redpower: Du kommer inte att bli besviken. Har kört 2-3 säsonger med Conti frikton (nordiska) och är jättenöjd med dessa! /H |
|
|
Hmmm, nu blev jag lite velig efter tvärsäkra inlägg av tex Onestorm och Ulf530. ;-) Hade ju nästan bestämt mig för 225/55 - 16 till min 540 E39 även om jag vet att jag körde 215/55 - 16 på min gamla 530 E39. Skillnaden mellan dessa bilar är väl att 540'n är betydligt tyngre i framvagnen och har inte lika fina 50/50 viktfördelning som 530'n har. Jag kör ju mest i Stockholms området, en del resor till föräldrarna ca 25 mil söderut och sedan ca 2 resor norrut mot fjällen. Men hur är det, både 215/55 och 225/55 är godkända till 540 E39 så att inte försäkringsbolaget får för sig något vid eventuell krock? Skillnaden mellan dessa båda däck borde i och för sig vara minimal. ;-) |
|
|
Om vi ska blanda in försäkringsbolagen som kör efter sin egen regelbok plus lite andra regler i sammanhanget så går det inte att säga hur de skulle bedömma en skada om däckdimensionen avviker från typintyget. Om jag förstått "helbilsgodkännandet" rätt så får man väl ändra dimension hur man vill så länge man inte försämrar egenskaperna drastiskt. Alltså: om bilen är typad med 225/55-16 så gör man ju inte bilen trafikfarlig om man kör med 205/60-16. Men köregenskaperna blir iaf inte bättre så jag vet inte hur försäkringsbolagen skulle göra. Även om polis och domstol friar dig från skuld så gör dom ju som dom vill ändå.. |
|
|
mats_epost: När det väl kommer till kritan godkänner försäkringsbolagen enbart de däckdimensioner som BMW har godkänt, dvs de som står på dörrstolpen. Vill man använda andra däckdimensioner bör man kontakta försäkringsbolaget och begära ett intyg, precis som glinden gjorde, där de godkänner att man använder en annan däckdimension än de som är godkända av BMW. Helbilsgodkännandet säger att du enbart får används godkända däckdimensioner på din bil, men här i Sverige så bortser Transportstyrelsen från den punkten och lägger istället ansvaret på ägaren. Däremot håller försäkringsbolagen starkt på godkända däckdimensioner, om de inte gett dispens för att använda en annan specifik dimension. För övrigt brukar däcken vara bland det första en besiktningsman från försäkringsbolaget kollar på vid en eventuell skada (krok eller liknande). |
|
|
Ang försäkringsbolagen: Jag har aldrig hört talas om och tror inte heller för ett ögonblick att försäkringsbolaget skulle ställa till något som helst bekymmer för att jag kör med bättre däck än original = däck bättre anpassade för vårt nordiska klimat. Vid en eventuell olycka så skulle försäkringsbolaget i så fall måste bevisa att olyckan beror just på däcken och att olyckan inte skulle ha skett med däck i original dimension (= sämre däck!). Hur skulle de gå tillväga för att bevisa detta??? Le Boeuf: Jag vet inte om du läst mitt inlägg? Orsaken till att jag väljer ett bättre vinterdäck (= dubbdäck, smalare och med högre profil) är just därför att det ger överlägsna egenskaper i extrema situationer, t ex då jag ska väja för en älg. Jag har under 30 år gjort mängder av s k "älgtest"/undanmanöver med många olika bilar och med många olika däck och däckdimensioner. I minst 9 fall av 10 så är smalare dubbdäck med högre profil helt överlägset ett bredare däck med låg profil, särskilt vid en undanmanöver, så som att väja för en älg. Det som ibland har förvånat i testerna är att dubbdäcket även på asfalt (särskilt på våt asfalt!) vid undanmanöver och bromsning ofta är överlägset ett dubbfritt bredare däck i låg profil. Det är förvånande men bör stämma till eftertanke... (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Kör efter väglaget med dom däck som sitter på bilen = Sunt bond förnuft..... Det finns bättre och sämre däck och den frågan eller "eviga" frågan kommer att fortsätta i evigheter................. |
|
|
Kanske inte riktigt vetenskapligt, men roande filmsnutt för att visa smala vs. breda däck i snö. Det var ju någon som nämnde något om pulka tidigare. Jag vill inte på något sätt bevisa eller påstå något, utan ta det för vad det är. Vi lever i ett fritt land där alla får ha sina åsikter... Länk |
|
| Ulf530: Jo jag har läst ditt inlägg men förstår inte riktigt hur mycket bättre ett 215/55-17 är jämfört mot ett 225/50-17? Skillnaden kändes marginell när jag testade.. Trodde du pratade om ett smalt vingligt däck som typ 205/60-16 el dyl. 17" är ju överlag stadigare än 16", testa en undanmanöver med ett 16" och fundera om det känns säkert. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.