AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.957

Bilen skakar runt 2000 varvtal 540 e39

Sida 2 av 4
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Ska kolla när mittjävla jobb låter mig :)
Filosoferar så länge om problemet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
intressant. jag har två tydliga vibrationsvartal nånstans mellan 1100-1600. Motor+avgas vibrerar, bil står still. Men över 1600 helt vibrationsfritt. Kan det vara skivan ändå? Och att avgassystemet resonerar just vid det varvet, det är därför det märks vid de varven?
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
FY FAAAN....då har man haft tur som en tok då...EN liten lös bult satt det kvar på min...kunde lätt ta bort den med handen...hoppas att de andra inte gått av nu bara...lite mörkt ute nu, så jag får glo i morrn...ska lämna in LOTTO i morrn oxå!!
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Det är 8 st bultar (som Anders-72 skriver) och det var 6 st som hade lossnat helt. Jag hade vibrationser kring 2000 rpm (+-500 rpm), kommer inte ihåg exakt. Inga vibrationer i de övre varvtalen. Jag såg tydligt att remskivan "vobblade" på tomgång. Mig veterligen har denna aldrig varit borttagen så det kan nog vara en idé för alla 540-ägare att känna på bultarna. Det är lite svårt att se om dessa har lossnat så man får använda händerna eller som jag fiberoptik :-) (har tillgång till det via jobbet).

Mvh. Bjarre
ma
7.450
marin849
En kvar! Oups...
Ni som råkat ut för detta, har era bilar gått långt?
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
min har snart (enligt mätare som verkar trolig) rullat 20000 mil.
Något slags latjo avgassystem sitter på...sånt kan ju påverka vibrationer ibland.
Kan ju vara ide som sagt att nå ut till alla 540 ägare på nått vis..
Jag kände ju inte ens bultarna med handen, och såg bara en bult enligt bilden, så det blev ju en chock att höra att det skulle vara 8!
mitt ljud har ändå kommit och gått. I går när jag öppnade huven var första gången jag sett att skivan "svajjat"..annars har ljudet/knackningarna kommit och gått.
Vilket brukar betyda att något "bara" slår emot någonstans...
Men i morrn ska det sättas dit bultar om de andra nu inte gått av...
Bm
17
Bmw-pipps
Bmw 540IA-97
även jag har samma skakningar o vibrationer när bilen är kall, men när den blir varm förvinner det. Bilen i fråga är även den en e39 540-97.
ma
7.450
marin849
Era bilar ser alltså ut så här (flera har samma)?
Länk
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
japp....MEN...den lilla b ulten "8" ska det vara 8st av!!! därav att JAG blev lite lurad...
har man inte tillgång till fiberoptic kan man ju köra ner en digitalkamera....funkade för mig...lägger upp bilder snart..men nu går den fint igen...
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Man har gått ca. 22500 mil.

Mvh. Bjarre
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
pipps: mina skakningar märktes tydligast på kall motor i början, sedan blev det värre..och när det var "kallgrader" häromdagen var det illa!
Dock har det tystnat helt i bland, ...och nu efter 8 nya bult klart skön bil igen!!
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
Bjarre...förrästen.....ALLA mina bultar inkl. den jag tappade när jag höll på att skruva, ramlade ur hasplåten!! Det råkar inte vara nån verkstad som var på din dagarna innan? Låter ju ruskigt kymigt att ALLA låg kvar på hasplåten......men man kan ju ha tur...
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Ingen verkstad har rört bilen de senaste åren (servar den själv.

Mvh. Bjarre
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Har nästan samma problem!
Det låter som att min misständer runt 1000-1500 RPM. Men mitt slutar helt när jag gasar på ordentligt...
Frågan är om det kan vara samma sak för dig? Jag misstänker att min bara går på 7 cylindrar! Ska kolla i Carsoften när jag hinner!
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
ja har haft ungefär symptomer som dig att den "misständer"?? typ på tomgång och det försvinner när man gasar lite.. men symtomet har dock försvunnit helt på sista tiden. det känns dock som den går på alla cylindrar den skakar bara runt 2k varv.. har inte kollat upp bilen än då jag blivit sjuk med feber och skit..
Bm
17
Bmw-pipps
Bmw 540IA-97
Är det dyrt o mycke jobb för en mekaniker o kolla så att alla 8 bultarna sitter kvar? Jobbar så jävla mycke så jag hinner inte titta på det själv.
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Ja det är ganska mycket jobb om jag inte missminner mig.
Det brukar göras i samband med att man byter olja. Kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men kan återkomma med mer info imorgon när jag hört med en polare som har gjort det på sin!
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
att kolla och byta bultarna tar ca 30 minuter och är skitenkelt!
plocka bort luftburk och rör fram till motorn.
lossa på expansionskärlet(vatten påfyll grejjen)
plocka bort plastgrejjen runt fläkten.
ta bort viskofläkten (3 skruv)
nu kommer du lätt åt att byta bultarna.
stick ner en digitalkamera och fota, så ser du ju hur det ser ut.. :)
detta borde de flesta klara...
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Kan man inte bara lossa skyddet under och kolla bultarna ?
Är det samma konstruktion på e39 528?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.