|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| Min bil vibrerar vid runt 2000 varv och undrar om någon har en ide vad de kan vara ? Ska kika mera på det när jag har tid. Mvh | |
|
Jag vågar nästan kalla mig expert på området efter allt jag gått igenom ;-) Vart vibrerar det? Golv, ratt, stol eller i hela bilen? Många säger att deras E39 skakar när den är kall men att det sedan upphör. Mvh Philip |
|
| Hehe låter prima. I stort sätt hela bilen vibrerar lika mycket kall som varm..... Tyvärr, ska kolla lite mer sen hoppas det är inget allvarligt. Mvh | |
| Defekt motorfäste el. ev. glappande visco-koppling till kylfläkten. Eller att nåt blad saknas på fläktvingen. | |
|
Stödlager till kardan på touringar har man ju läst om! Mvh Philip |
|
| Vad är kardan ? Detta är en sedan förresten. | |
|
Kardanstång = längsgående drivaxeln som överför kraften mellan växellåda och slutväxel/bakaxel. Vibrerar det vid stillastående i neutral? I.s.f. kan du utesluta kardan. |
|
| Jo kardanen kan jag utesluta | |
| Förutom det jag nämnde tidigare kan jag tänka mig de berömda lossande oljepumpsbultarna. Är dessa åtgärdade och LocTite-limmade? | |
| Ingenaning med det bör väl inte påvärka vibrationsproblemet | |
|
Ja satsar mitt kort på motorfästerna. |
|
|
Hej! Jag hade precis samma symptom på min bil (540 e39) för någon månad sen, och det var flera bultar till remskivan (den som sitter på vevaxeln) som hade lossnat. Jag httade dock samtliga bultar liggande i hasplasten samt någon i mottorrummet. Den satt bara i två bultar som också satt löst, så det var väldigt nära att det blev ett större haveri. Så mitt tips är att kolla remskivan! Mvh. Bjarre |
|
| tack ska kolla bjarre | |
|
TJOHO!! Tittade på min egen 540 i går, efter att ha fått ett "knackande" ljud ibland...inte alltid...och när jag äntligen fick fram ljudet så verkar det vara samma fel som Bjarre...remskivan vobblade kraftigt! |
|
| Jag har ett smattrande ljud när jag kört långt och låter den stå på tomgång | |
| Lossnar oljepumpen så rasslar det nog först en del i kedjan, men jag kan nog tänka mig lite vibrationer med om den hänger löst. Men kolla allt yttre först, motorfästen, remskiva, fläkt o viscokoppling o.s.v. | |
| Det är typ små kraftiga vibrationer | |
| Ut o lyft på huven, ruckla på fläktvingen och även på vevaxelremskivan. Sen kommer du tillbaka om 5 minuter få se om vi kan utesluta två alternativ ;) | |
|
MÅSTE fråga Bjarre igen...hur många bultar hittade du /har du på din remskiva på veven? Jag hittar bara den stora i mitten och en "låsskruv? "..ser det olika ut på olika modeller? Försökte hitta en sprängskiss som visar, men jag lyckas inte hitta någon...HILFE! |
|
|
man märker KLART vibbarna i varvtal över 1000...kopplar jag ur i motorvägsfart så försvinner alla vibrationer, och den "svävar" fram som den ska.. så jag kan tänka mig att det är samma problem där.. |
|
| Den stora i mitten håller medbringaren. Sedan ska det vara 8 små bultar (pos.8) som håller remskivan: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.