|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Grodan: Du kanske skulle kunna peta in en liten länk till nåt som styrker det du påstår? | |
|
Grodan: Jag förstår inte varför du envisas med att ha fel? Parkeringsljus är fullt lagligt att kombinera med dimljus under ljusa dagen. Tror du mig inte ber jag dig kontakta polisen själv, eftersom du ber alla andra göra det... Det här med att dimljus idag är LED på nyare bilar är ju en stor överdrift, och det borde du hålla med om själv. Alla nyare BMW, Audi, Volkswagen, Volvo med fler har riktiga dimljus. Ett av undantagen är någon enstaka Mercedes modell. Förövrigt är ljusringarna, som bland annat finns på dina E9x om de har xenonstrålkastare, räknas som parkeringsljus. Nyare modeller har även varselljus funktion i ringarna och i det läget går det inte att tända dimljusen. Observera att ringarna då har två effektlägen, ett på 35W för varselljus och ett på 5W för parkeringsljus. Saxat från broschyren: "I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare." |
|
|
och då säger jag igen allt under 4w e inte en ljuskälla enl lag |
|
|
Här är en länk till en "fråga polisen" artikel. Länk |
|
| bantez: parkeringsljus är på 5W per lampa. | |
|
finns 4w |
|
| bantez: På äldre bilar möjligtvis, men på alla nya bilar idag gäller 5W. | |
|
jag har kört lastbil de senaste 25åren och jag lovar att då lär man sej att snuten inte alltid har rätt |
|
|
Chris87// VErkar som att alla poliser inte känner till reglerna. Har själv för några år sedan blivit stoppad pga kombination av dimljust och parkeringsljus om de inte har ändrat på reglerna på sistone. |
|
|
har 4w i ytterkant och 5w innanför på båda mina bakljus. går 5w lampan sönder blir det alltså inte olagligt eftersom 4w räknas som en ljuskälla bakåt? nu byter jag alltid en trasig lampa så fort jag bara kan då det set sunkit ut med trasiga lampor endå. men för att veta ifall farbror grinig skulle vara framme vid fel tillfälle. BMW ownz |
|
|
Så här står det i Augusti 2010-broschyren: I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare. |
|
|
Grodan: Tyvärr finns det många poliser ute på vägarna som inte vet vilka regler som gäller. Har hört från andra där de blivit stoppade i sina nyare BMW bilar som har de Coronaringar som är godkända som varselljus. Polisen/erna har sagt att det är olagligt att köra på Coronaringarna och kräver att de tänder halvljuset samtidigt som de nämnde att får de se dem köra runt på Coronaringarna igen får de böter på direkten.. Inte råkat ut för det själv som tur är men jag tycker att poliserna borde vara mer informerade om vad det är som gäller. |
|
|
Om jag förstått det hela rätt, då är min komb. olaglig? Halvljus+angeleyes på helljusen ,gäller E30:an. Gick dock igenom efterkontrollen just p.g.a dålig belysning. |
|
| Riku, har svårt att tro att eftermonterade angeleyes skulle vara lagliga alls. | |
| Ska kanske ta och koppla bort dom, o koppla dom till P-ljuset istället. | |
|
riku: mina eftermonterade ringar har jag aldrig fått ett negativt ord om någonsin. de ersätter parkeringsljuset. varför har du dem på helljuset? BMW ownz |
|
| Köpte kompletta strålkastare från nån stylingbutik då va dom så gjorda, halvljus och ringar på helljusen. | |
|
kan inte vara rätt grejer? nu har jag en import så allt är släkt på 0. läge 1 är parkering. då kan jag välja dimljus om jag vill på en separat knapp. läge 2 är samma sak fast med halvljus, sen kan jag ha helljus på med vä spak framskjuten. BMW ownz |
|
|
Troligtvis bar annorlunda kopplat, inget problem att koppla om dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.