|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tjenare, har hänt mig 2 ggr nu att polisen har stoppat mig i min Bmw, men saken är att varje gång de har stoppat mig så har jag haft dimljus + parkering vilket är helt lagligt. Jag har lagt märke till att många bmw förare som kör med "demonringarna" eller "dimljus" blir stoppad av polisen. Har det något med vad bilen skickar ut för signaler? "han är kriminell bmw + dimljus" Snuten kikar alltid snett när man kör med dimljusen, dvs små strålkastarna i stötfångarn. This is my Bmw 318i. There are many like it, but this one is mine. | |
| Jag brukar bli stoppad, men jag kör inte BMW (ännu). Oftast när jag blivit stoppad har poliserna inte vetat om att man får köra med park-dim, det är därför jag alltid har ett häfte från Transportstyrelsen om vilka ljus kombinationer man får ha. | |
| falsterbo: Vad ska man gör då när polisen inte själva vet vad som gäller? | |
| Swizz: Det är bara på de senaste BMW modellerna där man lagligt för köra runt på enbart Corona-ringarna. Dessa ringar har två effektlägen, var av i det ena läget lyser ringarna så starkt att de lagliga som varselljus. | |
|
Varför inte göra så här: På dagen - halvljus På natten - helljus Vid dimma - dimljus Bilen parkerad - parkeringsljus Det var så det var tänkt ;) |
|
| falsterbo: Ja, det är ju jättejobbigt att ha med sig det. Är lite större en post it lapp. Det har gjort så jag klarat mig från böter ett antal gånger. | |
|
Nya lagar ang belysning i dagsljus börjar dessutom gälla imorgon. Så nu är väl polisen förvirrade i några år till... /Budda |
|
Verdi |
Varför har du dimljusen på när de inte behövs? Tycker du det ser "tufft" ut? |
|
Frågan dimljus har avhandlats i åtskilliga trådar innan. Eftersom det rör sig om personliga åsikter finns det inget rätt eller fel... utom då det enligt lag är fel. Starta inte ett flame-war nu va? :-) |
|
| "Budda": Vilka nya lagar är det då? Vad innebär de? | |
|
Ett flertal nya bilmodeller levereras nu med sk Tagfahrlicht -dagljuskörning, med bilen föjer ett intyg om den nya lagen inom EU om fordonsbelysning, intyget bör finnas med i bilen under färd fram tills den svenska lagen har modifierats. Från och med oktober månad behövs inte något intyg längre (intyget behövs inte idag heller men polisen ute på gatorna är ännu dåligt informerade om den nya lagen) -då upphör den svenska lagen om tänd fordonsbelysning. Tagfahrlicht-dagljuskörning: Fram -halvljus och parkeringsljusen är släckta, spoilerljus/LED-ljus eller varselljus är tända. Bak -belysningen släckt (bakljus och skyltbelysning). På nya bilar som levereras med systemet, finns skymnings sensor -när det börjar skymma eller om bilen tex kör in i en tunnel -övergår belysningen automatiskt till tänd fordonsbelysning -halvljus, bakljus,skyltbelysning ,instrumentbelysning tänds. Vid gryning eller utfart från tex tunnel släcks ljuset automatiskt osv. På äldre bilar kan man också få belysningssystemet omkopplat om man vill. Det innebär alltså att från och med nu gäller halvljus+övrig belysning, eller bara dimljusen (om man har skymningsensor. /Budda |
|
|
Vad har du hittat denna information? Jag kan inte hitta den på Transportstyrelsens hemsida. Som jag tolkar det gäller det enbart nyare bilar, medan alla bilar som redan finns i trafik får fortsätta att köra runt med halvljus + bakljus. Detta skulle ju i så fall innebär att det nu blir olagligt att köra rund med parkeringsljus + dimljus + bakljus (som det är på i stort sett alla bilar med under dagtid tända dimljus idag). Stämmer verkligen detta? |
|
|
Så tolkar jag det oxå. Det finns dock färdiga kablage från tex Schmiedmann att köpa för att åtgärda detta. Det som fäller dagens p+dim är ju även att bara två ljuspunkter får finnas fram. Bakljusen verkar det finnas kryphål för att komma runt. Återkommer när jag vet säkert om jag hittar tråden igen. (Är inte så haj på det här med forum) Tillbilen.se har i alla fall tagfahrlicht i led som jag tänker köpa om jag inte säljer coupen /Budda |
|
|
Jag har svårt att se hur de kan tvinga alla ägare till bilar i Sverige att bygga om dem. Om det är något du hittat på ett annat forum skulle jag helt klart ta det med en nypa salt och invänta information från Transportstyrelsen. Sökte runt och hittade liknande information, men på det forumet anges att det börjar gälla från och med 15 oktober 2009, vilket är snart ett år sedan. Detta är utgåva 3 från augusti 2010, dvs i år. Länk |
|
|
Att tagfahrlicht blir lagligt vet jag. Utan tvekan. Däremot verkar det som att bilar från 1979-nu får ha varsel + Bakljusen. Då måste dock p ljus bort, men det är ju o andra sidan bara o rycka lampan :-) /Budda |
|
| Verdi : Ja jag tycker det ser snyggt ut och köra med parkering + dimljus, speciellt på kvällarna då det ser så nice ut, och nej jag har inga corona ringar. | |
|
Lagligt? tycker det ser snyggare ut än att köra med halvljus. Bild1 Länk Bild2 Länk |
|
| Swizz: Jag hoppas det sista beträffande kvällar var ironi. För det är varken lagligt eller vidare smart. | |
| Jo jag har kört med p-ljus och dimljus inne i stan, klockan var 23:30, åkte igenom en poliskontroll och de sa inget, utan fick blåsa och köra vidare. | |
Verdi |
Ok, så du är en liten korvkiosksraggare... Behövde inte ens kika på din profil för att veta din ålder. ;-) |
| Om jag hade varit en korvkioskraggare så hade jag inte köpt en 318i, ska du säga lågvarvaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.