|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jimi_M3: Vet inte om du förstod det jag skrev. Men några E-godkända "angeleyes" kommer aldrig att komma eftersom de förutsätter att du modifierar en befintlig strålkastare, dvs. monterar dem i de strålkastare som idag sitter på bilen. Vilket man inte får... Jag tror den här nya lagen som "Budda" berättar om inte är någon ny lag utan ett tillägg i den befintliga lagen för att inkludera den nya typen av dagbelysning som börjar komma på nya bilar. Det är väl antagligen något som på sikt ska introduceras på alla nya bilar som säljs på den europeiska marknaden. I vilket fall som helst vill jag ha konkreta bevis från våra myndigheter, och inte något som någon läst sig till på ett annat forum, för att påståendet om denna nya laf ska kunna anses som korrekt och giltig. Det som stod i "Budda"s inlägg innebär ju att nästan alla bilar i Sverige skulle bli olagliga från och med imorgon. Något som jag har väldigt svårt att tro på. Det går inte att bara införa någon lag i smyg och sedan förvänta sig att alla ska modifiera sina bilar efter en ny lag som ingen känner till. |
|
| "laf" ska självklart vara "lag". | |
| jo jag förstod.. jag menade förstås e-godkända hela framlyktor med integrerade angel-eyes så som det kommer från fabrik på nyare modeller.. svaret kom kanske väldigt otydligt. | |
|
Henke o Chris: Det är alltså vid tagfahrlicht som det bara får vara två ljuspunkter. Halvljus+ledslinga+pljus+Bakljusen+nummerplåt är så vitt jag förstår fullt lagligt. (i mercas fall blir det ju i vissa fall sex ljuspunkter fram) Det jag hävdar säkert är: Det är nu, i dagsljus såklart, lagligt att köra med två ljus fram o allt annat släckt. Det har ju innan inte varit lagligt att köra tex utan Bakljusen. Men då gäller två ljuspunkter fram. Det har jag även sett att mercorna har här i Tyskland. Antingen har de bara två ledslingor fram, eller halv+led+pos+bak. Så mjukvaran finns ju på de nya modellerna. Över till min tolkning: jag kan inte se någonstans att p+dim+bak förbjuds. Jag kan heller inte se någonstans att något skulle bli förbjudet, utan enda ändringen jag kan hitta verkar vara att nya saker blir tillåtna. Men som sagt, p+dim med släkts Bakljus är som jag förstår det inte lagligt. Sorry för all konstig stavning, men jag har bara telefon o ingen dator här. /Budda |
|
|
Tillägg: dessa två punkter får tydligen inte vara halvljus, utan skall vara varsel, ledslingor eller dimljus. /Budda |
|
| I morse var det riktigt tjock dimma i luften när jag åkte till jobbet. Inte en enda bil jag såg använde dimljus. Men gissa om det kommer en BMW-ägare med färskt körkort...;) Sitter dom i dimman som uppstår vid kokainbruk :) (fördomarna hopar sig :) ) | |
|
"Budda": Du har ju fortfarande inte visat något äkta bevis för att en ny lag skulle gälla från och med idag, utan du fortsätter med något som du läst på ett annat forum. Var är bevisen? Var har du hittat din information? Detta är inte riktat som kritik, men jag vill läsa exakt vad det står och inte din tolkning. =) |
|
|
Länk Länk Länk Nya bestämmelser om varsellyktor och s.k. nödstoppssignal på bilar Fr.o.m. den 15 oktober 2009 är det tillåtet att vid färd under dagtid använda föreskrivna varsellyktor för en bil, utan att baklyktorna eller övriga lyktor behöver användas samtidigt. Det är också tillåtet att ha bromsljus med automatiskt blinkande ljus, s.k. nödsstoppssignal. De nya bestämmelserna regleras i trafi kförordningen (1998:1276) och genom ändringen har 2008/89/EG genomförts. Trafi kförordningen (1998:1276) har därmed anpassats till gällande utrustningskrav i det s.k. belysningsdirektivet, 76/756/EEG. Finns inga andra nyare lagar om bilbelysning. Mvh |
|
| rob_t_j72: De reglerna känner jag till. Så kontentan är med andra ord att ingen ny lag införts från och med idag. | |
| Precis, inga nya lagar. | |
|
Dimljus + parkeringsljus under dagtid är förbjudet och så har det varit länge. Många tror att man får kombinera under dagtid men det får man inte. Inte ens med parkeringsljus + dimljus. De som tvivlar kan ringa själva polisen och fråga. Enda gången man får kombinera parkeringsljus + dimljus är vid dimma eller kraftig nederbörd. |
|
|
Haha, vad roligt, alla ggr jag har blivit stoppad så har snuten inte sagt ett piss om att jag ska slå på halvlysena. Jag har tom kört med enbart p-ljus och helt nedsläckta lysen, ingen polis som har brytt sig, så tom polisen själva köra runt i en VW multivan med nedsläckta lysen. Om snuten gör, så kan jag också. |
|
|
En vacker dag blir du stoppad av en riktigt polis då blir det andra bullar. :) |
|
|
Grodan: Visa mig vart det står på någon myndighets websida att det är förbjudet med kombinationen parkeringsljus och dimljus. Mvh |
|
|
parkeringsljus o dimljus e INTE olagligt |
|
|
Grodan: Jag föreslår att du läser denna broschyr från Transportstyrelsen. Den är utfärdad i augusti 2010, dvs i år. Där har du exakt vad som gäller för fordonsbelysning i Sverige. Värt att notera är att den motsäger dig.. Länk |
|
|
rob_t_j72// Menar du dagtid? Jag kan säga så mycket att det är lag på det sedan 1995 oavsett tidpunkt på dygnet förutom vid kraftig nederbörd eller dimma. Tror du mig inte, kan du ringa polisen och fråga själv. Dimljus får inte användas undra några omständigheter förutom de jag nämnde. |
|
|
Chris87// Det som är nytt är att du kan använda "dimljusen" (egentligen är det ledljus på nyare bilar som placerats istället för dimljus) så länge du inte kombinerar dem med andra ljus. Till topic som handlade om att kombinera ringar och diverse med dimljus och det är fortfarande förbjudet. |
|
|
jag ger mej för dom som är uppdaterade.tänk på att lampor under 4 watt inte räknas som ljuskälla |
|
|
Nya lagen är så här...Polisen stoppar dig i din nya Mercedes/Ford/Renault etc och kollar och ser att du har ledljus tända där på tidigare modeller dimljus placerades, då är det ok. Polisen stoppar dig och ser att du i din nyare BMW har dimljusen tända och du åker dit och får böter. Punkt slut. :) Det som står andra ljus i lagboken syftar på de nya ledljusen som används istället för dimljus. Att använda dimljus och dessutom kombinera det är fortfarande förbjudet oavsett tidspunkt på dygnet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.