|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
Haha... Lugnt. Vi kanske blir kollegor om några år förresten. Pluggar du Civ.Ing Data eller nåt annat? |
| Håll dig till topic. Hur jag kör min bil eller vad jag vill ha för belysning angår inte dig. Börja inte anta vad jag är för, för då ger du dig ut på djupt vatten. | |
| "Börja inte anta vad jag är för person" | |
|
Swizz: Då hade du tur. Läs på sida 5 i denna Länk Ursäkta mig, men kan inte låta bli att skratta åt alla jag ser åka runt på parkerings- och dimljus kvällstid. Än mer komiskt, läs tragiskt, är det när man möter dem i mörkret på en 90 väg utan belysning... |
|
| Borde förtydliga det sista jag skrev. Jag syftade på en 90 väg som saknar gatubelysning. | |
| På gator utan belysning kör jag med halvljuset, det är i stan som det är ganska ordentligt belyst som jag kör med kombon parkering + dimljus. | |
Verdi |
Va? Är du helt från vettet pojk? Jag frågade hövligt. |
|
tänkte jag skulle svara på trådskaparens fråga utan att lägga mig i allt för mycket ;) när jag köpte min bmw för 3 år sen och började köra parkering + dim blev jag stoppad i varenda kontroll samt att de vände efter ett par gånger och stoppade mig när jag mötte dem. nu har jag fått stenskott på ett dimljus så båda är borta när jag ändå var loss med spoiler och tog bort onödigt skräp där bakom. kört förbi 3 poliskontroller utan att bli stoppad på senaste. de hände bara inte med dimljusen där.... när jag hade min citroen (18 år) blev jag stoppad en del i början men nästan inget senare förens jag fixade dimljusen och började ragga vid korvkiosken ;) BMW ownz |
|
|
Swizz: Den länken som lades upp med den blåa broshyren i pdf-format är alltså det som nu upphävs. I större delen av Europa körs det med tagfahrlicht, det vi i Sverige kallar drl (daylight running lights / varselljus.) som består av endast två ljuspunkter fram. Istället för helt släckt som det varit innan. P-ljus + dimljus har varit helt lagligt mellan gryning och skymning tills nu, så du behöver inte bry dig om vare sig påhoppen här eller från polisen. Att köra med något annat än halvljus efter skymning är däremot livsfarligt, så det avråder jag dig från. Dels för din skull, men kanske mest för andra. Jag har kommit runt hörn med MC t.ex. O mött bilar som kör så på kvällen. Eftersom ljuskällan sitter lägre är det ruskigt farligt. Men åter till ämnet: tagfahrlicht är lagligt om en dryg timme. Huruvida äldre bilar får köra med gamla kombon är jag inte SÄKER, men det verkar ju onekligen som att det är halvljus som gäller av det jag fått fram. Alltså inte dimljus + p-ljus. Däremot verkar varselljus (starka coronaringar /Volvo 240 o.s.v.) fortfarande vara okej, då det då fortfarande bara är två ljuskällor fram. /Budda |
|
|
Vad menar du med "onekligen som att det är halvljus som gäller" Klart jag inte kör med p-ljus + dim mitt i mörkret vafan tror du jag är dum i huvudet. Ibland när jag kör igenom belysta området så switchar jag över till p-ljus + dim för jag tycker det ger bilen en aggresiv look, skiter i vad andra tycker rollar hur jag vill så länge det är lagligt ;) |
|
|
Är aftermarket "angel-eyes" ok som varselljus på dagtid? (lagligt från i morgon?) sorry om det framgick jag läste igenom lite snabbt bara.. om inte, kan man göra något åt det? Gällande M3 e46 -02 Mvh |
|
| Swiss.. där jag kommer ifrån har det aldrig varit lagligt med parkeringsljus/dimljus när det råder skymning.. inte ens i belysta delar av en stad. Endast på dagen.. I Norge får man ha dygnet runt.. | |
|
"Budda": Kan du länka till en sida där dom nya reglerna finns, jag hittar ingen info. Jag tvivlar på att ett förbud mot parkerngsljus+dimljus dagtid f.r.o.m imorgon skulle vara förbjudet. Dessutom finns det bilar med fler än två ljuspunkter tända fram som har det som standardutrustning, dvs skilda ljuspunkter för p-ljus och halvljus. Mercedes tex. Jag har iaf inte hört talas om att alla som har en MB ska bli tvungna att bygga om sina bilar för att bli godkända att framföras hädanefter. Nej jag undrar om inte du har missuppfattat det en aning. Swizz: Du måste enligt lag ha halvljus på vid gryning, skymning och mörker oavsett om det finns vägbelysning eller ej. |
|
|
Swizz: Jag tror absolut inte att du är dum i huvudet. Försöker bara vara behjälplig, så svordomar är överflödigt. Det är i belysta områden precis lika olagligt och farligt. Det var väl upplysta gator jag syftade på i mitt exempel med motorcykeln. Kör lagligt, så riskerar du vare sig din egen eller andras hälsa. Jag menade att dimljus verkar kört i alla sammanhang utom om det bara är de och inget annat som lyser. På min tyskimporterade skulle jag alltså kunna köra med ledljus i kjolen o allt annat släckt på dagen. Dimljus + pljus blir dock olagligt verkar det som. Men det är min tolkning efter att ha läst in mig. Det enda jag VET är att DRL, alltså tagfahrlicht blir lagligt om en halvtimme. (mellan gryning o skymning) /Budda |
|
|
Jag har iofs en jävligt jobbig bild ang. angel-eyes och dimljus på natten! Länk Bilden togs av utryckning.se :P |
|
| Jimi_M3: Nej eftermonterade "angeleyes" är inte tillåtna som varselljus eftersom att hela strålkastaren måste vara E-märkt och oförändrar, dvs inte modifierad/ombyggd. Så att montera in något eget i befintliga strålkastare gör i själva verket strålkastaren olaglig. Samma ögonblick som den modifieras förfaller E-märkningen och den blir olagliga att använda. Så vill en besiktningsman vara riktigt taskig kan han ge anmärkning/ar till alla bilar som har eftermonterade "angeleyes" i strålkastarna. Vilket är något som jag tror att få personer förstått. | |
|
Henke Lexus: jag jobbar på det svaret. De nya Audi/mercor du tänker på laddar bara i ny mjukvara så är det klart, men jag har oxå svårt o tänka mig att det blir olagligt. Det enda jag vet är som sagt att det ÄR lagligt med bara led/dim/varsel o allt annat släckt. Vad som är olagligt jobbar jag på att få reda på :-) /Budda |
|
| Tack Chris87. Det borde komma E-godkända angel-eyes/diodvarselljus till äldre bilmodeller också.. | |
|
"Budda": "Jag menade att dimljus verkar kört i alla sammanhang utom om det bara är de och inget annat som lyser. På min tyskimporterade skulle jag alltså kunna köra med ledljus i kjolen o allt annat släckt på dagen. Dimljus + pljus blir dock olagligt verkar det som." Var har du läst in dig på din information? Kan du hänvisa till din källa? Jag kan inte hitta någon info som säger att p-ljus+dimljus from imorgon vore förbjudet. |
|
|
"Budda": Det går inte att bara ladda i ny mjukvara ifall ljuskällorna är separat placerade. Om det bara får finnas två ljuspunkter fram måste isåfall p-ljuset kopplas ur när halvljuset är tänt på Mercedes. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.