|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det var väl E39 Touring före facelift med standardchassi som hade tveksamma egenskaper i älgtest/vid fulllast? Var det luftfjädring bak från början? 520 E39 Touring har 53% bak. 523 51%, 528 aut 53%, 530 49% 540 46% (!), lite ber. på utrustning förstås. En V70 2.4 har 54% fram. Jag köper inte att det bara är bakhjulsdriften som gör att det är jobbigt att starta, särskilt i backe. Däremot är E39 tung så det krävs ju mer moment på hjulen för att få samma acc. Uppförsbackar blir ju jobbiga då pga vikten. Men ok, jämför man med nämnda A6 med 61% fram, så finns väl en skillnad. Man får välja start i backe/inte köra fast (Audi) eller undvika en olycka tack vare manövrerbarhet i nödläge (BMW). :) Sen beror det EXTREMT mycket på vilka däck man har och skicket på däcken. Jag tycker E39 accar mycket bättre än gammelaudin på halt väglag, men då har jag också bättre däck nu. |
|
|
Nämnda A6 kanske var annan tråd. Men t.ex. Audi A6 2.4 V6 -97 har 61% på framaxeln. Audi A6 2.0 TFSI -05 58% |
|
|
När du säger det så har jag nog också för mig att det var före facelift som testet var genomfört... Mvh Martin |
|
| "Touring är katastrof med full last i konbanan, går upp på två hjul och är svårkontrollerad." Teknikens Värld 11/98 om 528iA, står på autopower. | |
|
Se där ja... Den som söker ska finna:) Vart det någon skillnad efter facelift tro? Mvh Martin |
|
|
Kör man utan hjälpsystemen tycker jag min E39 touring är lite lömskare än min E34 touring. E34:an förvarnar lite tidigare innan det släpper totalt inbillar jag mig. Kopplar man in systemen, DSC på E39:an och ASC-T på E34, så blir E39:an mer eller mindre omöjlig att få sladd med medan E34:an bara förhindrar sladdar pga tung gasfot, andra manövrar hjälper inte ASC-T mot. Vad gäller att ta sig fram i snö så uppfattar jag E34:an med ASC-T som den bättre. ASC-T gör enligt min mening stor nytta i hala backar och på snöiga parkeringar. Båda bilarna rullar på dubbat, Ultragrip på E34:an och Hakka 7 på E39:an. //Magnus |
|
|
Jag är mycket nöjd med ASC-T på min sedan, kört med rätt slitna dubbfria sulor i alla typer av före och bilen har alltid betett sig exemplariskt. Stabiliserar fint även vid litet lurigare manövrar typ kliva över moddig mittsträng under stark acceleration. Imponerande grepp i hala backar som sagt. Tyvärr har jag inte någon egen erfarenhet av DSC att jämföra med. Oavsett vilket system man har så finns det inget som går upp mot en smula eftertanke och försiktighet. |
|
|
Jag har ibland trott att motorn har "hackat" lite vid "entusiastisk" körning ut ur rondeller t.ex., men jag har nu insett att det är DSC som strypt effekten, på asfalt/våt asfalt alltså. Vad jag gillar STARKT är att DSC på mycket kort tid släpper på effekten igen och så att säga alltid försöker ligga "på gränsen" så att den inte stryper bort för mycket drivning. Det märks också om man stampar i botten på tvåan-trean på isgata och låter pedalen vila mot golvet. Den lägger sig precis i gråzonen mellan "inget slir/för defensivt/för lite drivkraft" och "för mycket slir" vilket är helt rätt eftersom man får mest acceleration då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.