|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Efter att ha kuskat Ford några år så är det dags att återgå till BMW igen. Är sugen på en E39 Touring och där finns det ju en del att välja mellan och jag har fastnat för 530 eller 525. Dessa är ju ofta (alltid?) utrstade med antisladdsystemet DSC vilket inte är helt fel. Dock har jag kollat på några sena 528:or vilket också verkar vara en trevlig bil, dock har de endast ASC-T systemet. Vad har ni för erfarenheter från dessa system, funkar ASC-T eller bör man satsra på DCS (vilket då skulle diskvalificera 528:an). Mvh Olle D | |
|
Utan att svara direkt på din fråga, det kan ju någon annan göra. ,-) Rent generellt tycker jag E39 uppför sig imponerande bra på vinterväg vid vanlig körning, efter att man kommit upp i fart. MEN... (syftar på min gamla E39 530iA limo nu) så upplevde jag att det ibland som klart nervöst vid krypkörning eller start från stillastående där det lutade lite osv, usch, inte trevligt alls! Då kändes det att man satt i en tung bakhjulsdriven bil... Men det känns det som att det är ännu viktigare med riktigt fräscha dubbade vinterdäck när man har bakhjulsdrift. Möjligt att det skulle förbättrat situationen för mig även vid starter, krypkörning osv. |
|
|
ASC-T = ANTISPINN ANTISLADD schnellfahrer jaegerwagen the force is with mee |
|
| ASC+T stryper bara effekten och kan bromsa drivhjulen (fungerar som en värdelös diffspärr). Mycket effektivt för att förhindra att överstyrning uppstår vid gaspådrag. DSC3 däremot ser även till att bilen går i den riktning du vill och hanterar både över och understyrning om sladd är näraa att uppstå eller har uppstått. DSC känns väldigt betryggande eftersom det även hanterar understyrning genom att rycka i handbromsen åt dig så att säga. Vid start i backe eller att köra ut från en oplogad parkering etc är det dock alltjämnt en riktig diffspärr man behöver och det finns ej från fabrik på E39 förutom M5. E39 är föredömligt neutral och trygg tycker jag, mycket lättkörd och reagerar förutsägbart. enda minuset är begränsad dragförmåga i låg hastighet pga ingen diffspärr, men så är ju tyvärr alla vanliga tvåhjulsdrivna bilar, även om "felkonstruerade" framtunga framhjulsdrinva bilar har bättre framkomlighet. Audi A6 av E39-årsmodell har ju 61% av vikten på framhjulen! Hemskt dåligt i alla lägen förutom start i backe och oplogad väg med 30 cm nysnö. | |
|
Ok, tack för svaren. Man kan väl lite grovt konstatera att ACS+T är lite som ett "anti sladd light" medan DCS är ett komplett stabiliseringssystem. Jag funderar dock på hur effektivt ACS+T är i verkligheten jämfört med DCS, men det kanske är svårt att att svara på utan att själv prova. 528 verkar ju vara en grymt prisvärd bil för tillfället, men jag vill inte göra allt för stort avkall på säkerheten då bilen skall användas som familjebil. Hmmmm, svår fråga..... /Olle Olle D |
|
|
Jag har vinterbruksat två tidiga E39, har fungerat alldeles utmärkt. E39 har ett, iaf i mitt tycke, väldigt fint chassie som man kan styra med gasen. Känns över lag väldigt tryggt, mycket bättre än E60, som förvisso är stabilare i snö tack vare sina förfinade elektroniska hjälpsystem. Kan du köra bil och har bra däck är E39 en mycket bra vinterbil. |
|
|
jag testade en del i vintras. DSC är det bästa antisladdsystem jag provat, kanske även för att grundegenskaperna i bilen är bra. Om man kör (för fort) rakt fram och plötsligt panikvrider ratten (undanmanöver) ställer dsc upp bilen så att den lyder ratten. utan dsc eller med asc understyr det ganska kraftigt i det läget (man kan styra först efter inbromsning) det märks verkligen att dsc aktivt ställer upp bilen. om man kör i 15cm snöslask (dvs extremt sladdrigt och understyrt) på ettan/tvåan i låg hastighet och plötsligt vrider ratten känns det tydligt hur systemet doserar ut "handbromssladdar" till och från (dunk-dunk-dunk hörs och känns det) för att upprätthålla den karrossvridningshastighet som föraren beställt genom att vrida ratten. vet ej om alla nyare system har detta som standard, känns som att det skulle behövas på många av dagens gravt understyrda bilar |
|
| Vet inte hur många gånger man kommer på sig själv med att ligga på konstant lätt uppställ efter en krokig landsväg i 70-80 km/h. Känns som om bakhjulen lägger sig mot en osynlig sarg med DSCIII Roligt att provocera och testa systemet. Fungerar otroligt bra med styrlägessensorn samt G-kraftssensorn som feedback för att få bilen dit föraren vill. | |
| Precis. Dessutom reagerar det snabbt. Det går att trycka gasen i botten på tvåan mitt i en stor rondell utan att det hinner hända något otrevligt. | |
| Provat samma sak i halkiga korsningar. Brutal sväng på tvåan och gasen i botten. Lite smällande från ventilerna i ABS:en och en fin kurvtagning genom korsningen. :) | |
|
Visst är det så att bakvagnen skiljer sig åt mellan sedan och touring på e39:an? Därmed borde även beteendet i halka såväl som undanmanöver i torrt väglag skilja sig åt. Har ni några erfarenheter av detta? Är dsc viktigare på en touring än en sedan eller vice versa så att säga? Mvh Martin |
|
| Jag hade utan tvekan valt en bil med DSC. Det är en skön säkerhet när det är halt ute och precis som Anders-72 och marin849 säger så rätar DSC ut och förhindrar sladdar riktigt effektivt. | |
| Nu vet jag inte vad en 523ia Touring -99 har för slags antispinn men jag upplevde den bilen jag hade som en väldigt trygg bil på värmländska vintervägar. Blev nån tur till Sälen med i riktigt ruggigt väglag men bilen gick hur fint som helst. | |
|
Är ännu oklart om vi enbart behöver en bil i framtiden. I sånt fall kommer vår BMW vila på vintern och vår Audi vila resten av året, men man blir ju onekligen sugen på att uppleva hur vår e39:à med dsc fixar den kommande vintern... Mvh Martin |
|
| Vi hade en Audi 80 förut (ja jag vet, ej jämförbar), den var en riktig plog på vintern. Alltid rakt fram vid släpp, eller riktigt läskigt bakvagnssläpp om greppet plötsligt sviktade i kurva eller om man gjorde två lastväxlingar (undanmanöver och tillbaka). PE39 är mycket säkrare. Men den tuggade sig fram bättre i oplogad nysnö i 5km/h. Nu är E39 med M-sport oändligt mycket lägre så den fastnar pga att den lägger sig ovanpå snön vilket ju inte har något med viktfördelning att göra, men egentligen om man jämför en BMW med 50+-1% av vikten på drivhjulen jämfört med åtminstone en del framhjulsdrivna bilar när man fått ned snedfördelningen från 60+ fram till kanske 55% så kan ju skillnaden i framkomlighet inte vara så stor längre? Särskilt inte under acceleration. Och då är välbalanserad bakhjulsdrift med åtminstone antispinn bättre tycker jag. | |
|
Ja, det låter oneklingen som DSC är något som man bör satsa på om man som jag skall använda bilen året om. Tack för alla kommentarer och synpunkter.... Olle D |
|
|
Vidhåller min synpunkt, gälladen E39 med DSC. Inga problem vid normal körning, tvärtom, imponerande bra. Men krypkörning eller starter i lössnö eller halt underlag är en HELT annan sak, då känns bilen verkligen bakhjulsdriven. ;-) Det blir nog Nokian Hakkapeliitta 7 för mig i år (jag MÅSTE ändå köpa vinterdäck). Hoppas inte det blir mera konstiga regeler för odubbat i Stockholm. Helt otänkbart att man ska investera i både dubbade och dubbade vinterdäck. Jag behöver vinterdäck på resor norrut. Hade allvarliga funderingar förra året på att lägga ballast i bagageutrymmet, ett klassiskt gammalt knep för bakhjulsdrivna bilar, men det blev aldrig av. |
|
|
Däremot hade det varit intressant att få reda på erfarenheter gällande eventuella skillnader mellan sedan och touring. Ingen som vet? Mvh Martin |
|
| Kahn-d: Finns säkerligen många som vet. Om en touring är tyngre där bak så borde det hjälpa till en del för bakhjulsgreppet, åtminstone bättre vid start från stillastående samt krypkörning. | |
|
Jag har ett svagt minne av att touring i undanmanövertest överstyrde rejält med last, medan sedanen gick galant. Detta dock på torrt underlag i teknikens världs så berömda älgtest. Det hela skulle då bero på olika uppbyggnad i bakvagnen. Nu handla detta om torrt underlag som sagt, men skiljer uppträdandet på torrt, så borde det väl skilja på halt underlag, eller är jag ute och cyklar?? Mvh Martin |
|
| Sedanen har ju fjäderben bak, medan touringen har lösa dämpare som ligger ca i ca 45° vinkel för lastutrymmets skull. Det sägs att det ger lite annorlunda vägegenskaper. Har inte gjort några direkta jämförelser. TYcker nog att E39:an går fram hyfsat vid kryphörning i snö och modd ändå för att vara bakhjulsdriven. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.