AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.130

Vad är kupévärmare S0536. Vad är det?

Sida 1 av 2
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jag har ansträngt mig till det yttersta med att hitta information om vad kupévärmaren som går att köpa till på 3-serien och som kallas S0536 är för något.

Jag får alla möjliga tveksamma svar från att det är en fullödig dieselvärmare som värmer motorn och kupén till att den bara värmer kupén, och allt där i mellan. Inte heller ÅF tycks veta och i Stockholm sa dom att den "nog mest värmer kupén". Tragiskt dålig info från BMW.

BMW:s enda info som går att få fram (om man söker, inte tittar i konfiguratorn) säger också att det bara är kupén som värms, men med hjälp av diesel och en vattenbehållare. Det ska alltså finnas mer vatten än bara kylvattnet i min kommande BMW?

Är det någon som köpt en E90 på senare tid som vet vad det är man köper för 10.400-12.000 kr?

Har en Webasto Top på min Saab så jag vet hur en riktig fungerar och är konstruerad, men vad är det jag beställt till min 320d?

/Micke

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror att den endast värmer kupén, men att det ska finnas en tillsats som ska kunna värma motorn också? När den sedan behöver repareras så är det enbart BMW som kan byta ut prylarna då vanliga Webastofirmor inte kan/får? laga dem.

Ett tips kan ju vara att låta en fristående webastofirma montera värmaren, då kan de felsöka och laga. Tyvärr får du ju inte den klatschiga integreringen och dessutom ett fult universaltidur...

Mvh
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag har värmaren på min bil och har testat, nog tusan värmer den motorn också.
Mi
1.167
Micleg
Låter bra! Ska verkligen reda ut detta och redovisa här när jag fått bilen.

Helt otroligt att inte BMW vet vad som gäller eller bemödar sig att ha en konfigurator som innehåller med information än namnet på tillvalet. Dom ligger ju ljusår efter andra tillverkare på den fronten. De flesta tillvalen i konfiguratorn saknar ju information (tycks vara lika illa på den tyska sidan).
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
På den tyska sidan går att läsa följande:
"Als Heizquelle wird ein Wasserheizgerät verwendet, das über das Kraftstoffsystem mit Energie versorgt wird. Zudem wird der kalte Motor über das Kühlsystem ebenfalls vorgewärmt, dies reduziert den Kraftstoffverbrauch in der Warmlaufphase zusätzlich. Die Standheizung ist bei vorgewählter Einschaltzeit unter einer Außentemperatur von 15 °C sowie bei direktem Einschalten bei jeder Temperatur einsatzbereit."

Och i google-äversättning blir det:
Som värmekälla, är en varmvattenberedare som används, som drivs av bränslesystemet med energi. Dessutom är den kall motor till kylsystemet också förvärmd, minskar det bränsleförbrukningen i uppvärmning också. Värmaren är redo att byta till en förinställd extern temperatur på 15 ° C och med direkt börjar vid alla temperaturer.

Glasklart ;)
Mi
1.167
Micleg
Klockrent!

Har sökt en del på Standheizung och hittat svar som antyder att du har rätt, att den med tillvalet blir som en klassisk Webasto/Eberspächer.

Jag hoppas det för att bara värma kupén känns rätt trist när jag nu ska få en diesel som låter som en traktor när det är varmt... Den lär ju knacka värre på vintern.

I mina bensinbilar har dock Webaston slitit hårt på batteriet och det har gått ett eller två år mellan att dom dött sedan jag börjat ladda dom nästan dagligen. Dessförinnan dog dom inom en månad (!). Då kör jag ändå bilen lika länge som jag körde värmaren.

Den här gången installerar jag en Defa-laddare direkt.

Vet du hur stort (Ah) batteri du har i bilen? Det antyds att det vid installation av värmaren ska bytas mot ett på 90 Ah.
Mi
1.167
Micleg
Förresten, du har inte funderat på att skaffa en fjärr som räcker längre (har T100 till Saaben, räcker upp till en kilometer) eller telefonstyrning? Det senare har jag inte lyckats få någon att avslöja om det går.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Ska kolla batteriet imorgon.
Den större fjärren och telefonkitet har jag sett i någon tillbehörslista på BMW.se. Men jag har för mig de var rätt dyra så jag funderade inte vidare på det. Får se nu i vinter om räckvidden duger.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Den värmer endast kupén och inte hela kylsystemet.

Det heter ett bypass system det som finns i E9x och E6x, vilket betyder att det endast är värmen i värmepaketet som värms. Kupén blir därför varm ganska snabbt.

Jag vill gärna bygga om min fabriksmonterade kupévärmare, så den även värmer motorn (inline-system). Någon ventil måste tas bort.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Info: Länk
Mi
1.167
Micleg
Från den där länkade pdf:en (översatt av Google):

In the "bypass" connection is in contrast to the "line" connections, just the vehicle heat exchanger heated.

The vehicle's engine is either a mechanical double check valve, an electric switching valve or separated by an electric valve of the heater and the vehicle heat exchangers.

Advantage:
- Very rapid heating of the interior (max. 30 minutes)
- Optimal windshield defroster
- Rapid operating temperature after engine start
- When using a switching valve that controls during the initial phase of a bypass operation, to avoid cold weather to reach the operating temperature of the motor vehicle

Får intrycket att den antingen:

1) Bara värmer kupén och sedan släpper ut varmvattnet till motorn när denna startas
2) Släpper ut varmvatten till motorn när kupévattnet är varmt nog

Sedan är ju dokumentet från 2006 så det finns ju en liten chans att detta ändrats sedan dess.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Det har inte varit tillräckligt kallt ännu för att jag ska ha hunnit kolla funktionen ordentligt på min bil, men när jag körde den ca 5-10 minuter blev slangen till motorn precis lika varm som slangen till värmepaketet.

Kan ju iofs vara så att det inte cirkulerar till motorn och att en gnutta värme överförs kontaktvägen från ventilen, men det tycker jag verkar mindre sannolikt, man borde kunna känna en skillnad i temperatur då. Eller kanske har den där bypassventilen någon slags styrning som i vissa lägen släpper ut varmvatten till motorn även innan motorstart. Nåja, det ger sig med tiden...
Mi
1.167
Micleg
Nu har jag fått bilen och det finns en ventil enligt ovanstående länkade pdf. Måste erkänna att den verkar ha rätt, jag kan inte märka av att den släpper iväg någon värme till motorn innan start utan det cirkulerar bara in i kupén.

Vet inte hur mycket vatten det blir men effekten blir förstås att det vattnet blandas med övrigt kallt vatten när motorn väl startas; anar dock att värmaren stängs av då (trots att den startats med fjärren) så den hjälper inte motorn mer. Ska undersöka just det mer, återkommer.
*C
16
*CWR*
G21 330e x-Drive
2021
M-sport
Portimao blau
Micleg:

har du någon uppdatering att komma med? Räcker varmvattnet för att ge motorn en snabbare uppvärmning?

Är i färd med att speca en 320dT Bavaria och funderar verkligen på vad man får för sina 10400 riksdaler. När jag började fråga ÅF så sa den ena att den värmer rubbet och en annan bara kupén. *har vi hört det förut* Efter dubbelkoll med tekniker säger båda nu att den bara värmer kupé vilket verkar oförsvarligt korkat när motorn är som skörast vid minus -20 som det är om vintrarna numera. Förklaringen enligt ÅF är att "tyskarna tycker det är krångligt att montera värmare till motorn och har tagit bort det". (Är det inte besvärligt med alla de där hjulbultarna undrar man...? fäst hjulen med bara två bultar vet jag!)

Det man skulle vilja veta är ju också om det (enkelt/någorlunda billigt) går att göra en tilläggsinstallation för att få varmvattnet att cirkulera även motorn eftersom en bränsledriven värmare redan finns.

Mi
1.167
Micleg
Jag kan lugnt säga att jag inte ångrar köpet av motorvärmaren, men den värmer "i princip" bara kupén. Medan den går och du inte satt i nyckeln så finns det en rätt stor ventil som ser till att vattnet inte cirkulerar ut till motorn. Hur svårt det är att forcera den vet jag ej, men hela arrangemanget är mycket snyggare monterat än vid eftermontering.

Det finns två timrar i stereon som man snabbt och smidigt ställer in så att värmaren startar när man vill (man anger inte tiden då det ska vara varmt).

Det jag tror händer när tiden (30 min) gått ut eller man sätter i nyckeln är att ventilen öppnar och varmvattnet i lilla slingan blandas med motorns vatten.

När det är kallare än 15 grader så går värmaren igång automatiskt och den är förstås snabbare igång om den redan gått innan pga fjärrstart eller timerstart. Den hjälper motorn att bli varm och för att ge överskottsvärme till kupén.

Motorn startar utan problem vid -28 så den behöver inte värmas. Tack vare den kraftiga värmaren (5 kW Webasto) så kommer den snabbare upp i temp.

Enda minuset är fjärren som bara räcker max 150 m och framför allt inte bekräftar start. Det är synd att BMW inte använder ett nyare system typ T100-fjärren eller T91. Oerhört kostsamt att byta till dessa i efterhand precis som en hel eftermarknadsinstallation (om ens möjlig).

Men glöm för guds skull inte att köpa till RATTVÄRME! Så oerhört bra för dom pengarna att det nästan borde vara olagligt.

Säg till om du har några fler specifika frågor. Slutsatsen är i alla fall att JA det är endast en (snabb) kupévärmare när motorn inte är igång och JA den är värd sina 10400 kr. Bonusen är ett mycket kraftigare batteri i bilen.

/Micke
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Har också konstaterat att fjärren har usel räckvidd. På min förra Audi kunde jag sitta inne i hockeyarenan och starta värmaren i bilen på parkeringen med fjärren. Helt omöjligt nu, jag skulle säga att värmaren har i bästa fall 50-75 m räckvidd om man har en vägg mellan. Testade på IKEA häromveckan, utanför kassorna med bilen rätt nära parkerad. Hände ingenting. Man borde absolut ha haft GSM-start som tillval, det går iofs att eftermontera men till ett hutlöst pris.

Timern är även den sämre än på Audis, där kunde man ställa även datum, medan BMW:n bara klarar närmsta 24h. Så när jag stått på flygplatsparkeringen och landar sisådär ett och ett halvt dygn senare är timern värdelös.

Men ändå, jag skulle inte vilja vara utan värmaren för allt i världen. För det mesta är den underbar! Priset är dessutom förhållandevis lågt. Fattar mig inte på folk som klämmer i med Navi men inte väljer värmaren...
Mi
1.167
Micleg
Jag hoppas dom moderniserar värmaren till den nya 3-serien, när den kommer om något år. Det är nog dags att lyfta även värmaren till modernare höjder då.
*C
16
*CWR*
G21 330e x-Drive
2021
M-sport
Portimao blau
Tackar, tackar för tydliga och bra svar!

Då var det bara två problem kvar att ta ställning till och det är den tydligen usla räckvidden på fjärren och begränsad förinställning via timer (i färddatorn om man inte har navi?). Att det alltid ska vara något... :/

Det är ju egentligen lite futtigt att beklaga sig över såna här otroligt specifika detaljer i en så komplex produkt som en modern personbil. Men samtidigt rankar jag BMW som ett märke som ska vara ledande i ALLA delar av bilen som produkt och det gör tydligen BMW själva också för de tar ganska rejält betalt. Som märkesentusiast kan man inte låta bli att oroas av vad som kommer hända den dagen VW/Audi börjar leverera körupplevelser som är i nivå med BMW när de redan är lika bra eller bättre på alla andra egenskaper (i fallet VW särskilt kombinationen kvalitet/utrustning/pris!).

Jaja, den dagen den sorgen. Går kalkylen på den nya bilen helt käpprätt så ryker denna värmaren först men annars får den nog vara med. Och tack för tipset om rattvärmen. Den får följa med oavsett!

/Carl

Är det någon som har definitift svar på detta de, flesta gamla svar var hur folk tror det fungerar?
finns varianten utan fjärrkontroll? eller har den bara försvunnit i mitt beg bmw köp?
Ek
27
Eken_70
320 dA xDrive -11
Den originalmonterade Webastovärmaren värmer bara kupén, inte motorn. Som det står tidigare i tråden sitter det en ventil som stänger av flödet till motorn när man aktiverar värmaren.

Om det finns med eller utan fjärrkontroll vet jag inte, jag har fjärr till min och som det står tidigare i tråden så är det kort räckvidd på BMW's fjärr till värmaren tyvärr..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.