|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Relativt nybliven BMW ägare som närmar sig första servicetillfället. Så därför ringde jag runt till auk verkstäder i närheten. Flyttar snart till Fagersta så därför är det i västmanland/dalarna som det gäller främst. Men det skiljer en hel del i pris och även i viljan att åta sig att göra vissa saker....Har ni hört något bra/dåligt om nedanstående verkstäder eller har ni tips på andra verkstäder i närheten som är bra? En radie om 10 mil runt fagersta på ett ungefär är rimligt att åka tycker jag. Har ett tag kvar tills dess att det är dags för service, men tänkte redan nu kolla runt lite. Bilen har i dagsläget rullat 11150 mil, e39 525ia touring -02 Enköping, Skälby bil och plåt: Insp1, kylvätskebyte, bromsvätskebyte: 6310:- Ville absolut inte byta olja i automatlådan då det ej ska behövas. Västerås, M-bilar Insp1, Kylvätskebyte, bromsvätskebyte 6990:- Byte av olja, filter och nån packning i automatlådan 3328:- ( ansåg att det var vettigt att byta olja i lådan innan 15 tusen mil) Falun, Carlia Bil Insp1, Kylvätskebyte, bromsvätskebyte 5880:- Byte av olja, filter i automaten 4000 till 5000 :- (var inte så sugna på att byta oljan i lådan) Ludvika, Bil och elservice i Ludvika AB Insp1, Kylvätskebyte, bromsvätskebyte 3500:- Olja och filter i lådan 2600-2800:- beroende på hur mkt olja som går åt. ( Tyckte absolut att det var vettigt att byta olja i lådan när bilen rullat runt 15 tusen mil.) Mvh Martin | |
|
Kan väl tillägga att jag har tre gröna prickar kvar i indikatorn samt att jag bytte olja och filter i motorn själv för ett par hundra mil sedan... tycker det är så långa intervall.... Mvh Martin |
|
|
Visst är det en bit till Ludvika från Fagersta,men avståndet till trots så tjänar Du en hacka på att åka de 10 milen tur & retur som det innebär. Bil & El-Service i Ludvika har de bästa verkstadspriserna i regionen och det är inte sällan man ser Stockholmsbilar mm som är på service där. Bra service och kunnig personal är mina erfarenheter av de 10år jag haft med dom att göra. Mycket bra priser på originaldelar och oljor ger inte sämre intryck heller. Kort sagt ett väldigt bra alternativ för att göra sin BMW servad. |
|
| Det är inte så dumt att byta oftare. I det klimat vi har bildas det en del vatten i oljan och vevhusventilationen på M54:an lämnar en del övrigt att önska. 3 lampor innebär mellan 1000-1500 mil kvar ung. Fem lampor = 2500 lit. förbrukat bränsle. Bil & Elservice i Ludvika har alltid haft lite bättre priser än övriga, även när Wiklund hade firman. | |
|
Skulle tro att den ganska snart går ner till två gröna lampor... Är ca 1300 mil sedan oljan byttes innan jag bytte på den. Men hur ska jag tolka svaren gällande oljan i lådan. Olika svar på olika verkstäder. Personligen skullejag sova bättre om oljan är bytt. Men jag kanske inte behöver göra det än på några tusen mil, eller vad säger ni? Annars kan jag väl tillägga att köra några mil för att få en vettigt utförd service inte är några problem. Mvh Martin |
|
|
Har nu fått pris från Avesta, Lundhs Bilotrim AB: Insp1, Kylvätskebyte, bromsvätskebyte: 6278 :- Byte av olja i lådan: 2062:- , dock var de ej så villiga att göra detta. Har även fått pris från Aros auto i Västerås: Insp1, Kylvätskebyte, bromsvätskebyte: 5497:- Men de ville inte byta olja i lådan. Måste säga att det är rätt intressant att höra vad de olika verkstäderna säger om vad som behövs göras och inte göras. När man ringer runt och frågar om priser får man ju också ett första intryck av kunnighet hos verkstäderna. Mvh Martin |
|
|
Vad ingår i Insp-1 ? Är det bara kyl/broms vätskebyte för ca 6000kr ??? Tillkommer oljebytet i motorn menar du ???? |
|
|
Nej nej, En inspektion 1 service plus kylvätske- och bromsvätskebyte. Oljebytet med mera ingår ju i inspektion 1. Du kan se här vad som ingår i inspektion 1 Länk Har precis fått för mig att man ska byta bromsvätska vart annat år och kylvätska vart fjärde år, men det tillkommer som sagt utöver ordinarie service så att säga. Mvh Martin |
|
|
Vad tar Bil & El-service för motsvarande behandling? Antar att det rör sej om Din 525IA? En Automatlåda bör väl inte rulla mer än max 9000 mil innan oljan skall bytas? Själv har jag haft en del olika märken med Automatlåda,och dessa har haft intervaller mellan 5-9000 mil. Min Mitsubishi Galant -00 samt Sigma -91 hade intervallen 9000 mil. |
|
|
Alex84: Stämmer alldeles utmärkt att det handlar om min 525iA. Bil och el-service tar 3500:- för inspektion 1, kylvätske- och bromsvätskebyte. Det tycker jag är väldigt bra pris. För byte av oljan i automaten ville de ha 2600-2800:- När jag ringde bil och elservice i Ludvika så mena dom på att det lönar sig att ta allt på en gång för då kan blir arbetskostnaden mindre då de kan pyssla med de olika sakerna paralellt. Mvh Martin |
|
|
Helt otroligt att det kan skilja så mycket på en inspektion-1 ????? Måste vara något som skiljer, har du kollat vilken motorolja du får på respektive verkstad ? Castrol longlife ligger på ca 250kr x 6,5 liter ! Annars kan inte något skillja enligt mig, förutom att lita på verkstan, kanske därför jag alltid har kört service själv på mina bilar :-) |
|
| Nja, de tar inga 250kr/lit för Castrol på Bil & Elservice i.a.f. Gissar på att du kan dra av en hundring. | |
|
Alla listade verkstäder förutom Aros motor är auktoriserade för BMW. Jag förutsätter att de häller i olja med rätt klassning. Sen kan jag inte utesluta missförstånd mellan mig och verkstad. Å andra sidan sa de ju att det skulle bli dyrare om jag gjorde alla moment för sig. Anledningen var att de kunde "effektivisera" tidsårgången med luftning av kylarn och bromsar medan de styrde upp allt övrigt så att säga. Men jag håller med. Det är väldigt stor prisskillnad. Mvh Martin |
|
|
Du säger att du gjort en egen mellanservice med olja och filter, bra gjort! Jag förstår bara inte varför du inte gör Insp 1 själv också?? Då vet du ju att allt blir ordentligt!? Spar kvitton på olja filter mm i bilens pärm.... Skriv utförligt i din servicebok vad som utförts! = Snyggt, prydligt samt ordentligt utfört till en bråkdel av kostnaden. |
|
|
Jag förstår varför. För många bilköpare är det jätteviktigt att serviceboken har en firmastämpel vid varje service. Många vill även att det ska vara en auktoriserad BMW-verkstad som stämplat.... Men för bilens skull är det nog ofta ägaren som servar bäst ;) |
|
|
Anders-72: Mm, att folk inte kan förstå att en stämpel i en bok inte betyder nått.. Jag personligen skulle hellre köpa en bil av en seriös person som servat själv med ordning på pappren, kvittorna och bilen. Man märker direkt om det handlar om en välservad och omhändertagen bil.. Men man kan också leka med tanken att man skulle få mycket mindre för en bil som är servad av ägaren själv om några år, men hur mycket har man sparat? Jag pratar alltså nu om bilar som börjar närma sig 10 år och äldre. Om det skulle handlat om en bil som är 5 år gammal är det en annan sak! |
|
| Ja, på en 10-åring sparar man nog på att serva själv. | |
| Då är vi överens:) | |
|
Att byta olja och filter är inga problem, likaså liftfilter och kupéfilter. Men sen börjar tummen närma sig handflatan för min del. Bromsar är jag helkass på, fan, jag kan knappt avgöra om beläggen är slut. Däremot skulle jag gärna lära mig mer. Jag tycker det är kul att greja med bilen, men samtidigt är jag väldigt mån om att allt blir ordentligt gjort. Så en kombination av taskigt självförtroende, inkompetens och noggrannhet får mig att vilja serva bilen på verkstad. I alla fall när det gäller insp 1 och 2. Verkstäderna ska ju kolla läget på bilen i övrigt, diverse länkarmar, drivremmar och sånt också. Så då får det mig att sova bättre om bilen är genomgången av en kompetent mekaniker. Däremot är jag himla nyfiken på att skaffa felkodsavläsare av något slag. Men det är ju en djungel. Har en läsare till vag som jag använder till audin i min profil. Den har sparat en hel del pengar för mig. Jag kan läsa obd2 koderna på BMW: n med den men kan ju inte söka på allt.... Men det är en annan sak. Får plöja igenom ett gäng trådar här på forumet för att skapa mig en bild om vad som måste införskaffas. Mvh Martin |
|
|
Aha, ja tummen bör ju vara rätt placerad;) Och tanken ska ju självklart vara att man ska sova bättre på natten när man servat själv:) Vad det gäller diagnostikverktyg så rekomenderar jag dig Carsoft 6.5, bara söka på forumet så har du många timmars läsning framför dig! |
|
|
Jo tack! Det finns ruggigt mkt att läsa:) bara att sätta igång:) Audin vi har är lite mer sliten och äldre så den vågar jag mig på mer att greja med. Får lära mig på den och sen ta med mig kunskapen till BMW:n :) Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.