AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.538

Locka fram V8a ljud från 540 sedan (ej M sport)

Sida 1 av 2
Jag har en 540iA E39 sedan 03.

Den ser ut ungefär så här i aktern även fast min är toledoblå:
Länk

Alltså, inte M sport och med "dolt avgasrör" liknande bilden.

Som vi alla vet är ju de flesta BMWs sjukt bra dämpade original. Motorerna är tysta och BMW lyckas göra dom ännu tystare med deras avgassystem (dubbla burkar osv...).

Att höra att det är en fin V8a under huven är helt enkelt inte så lätt förutom möjligtvis vid fullgas accelerationer.

Någon som har några billiga och smarta tips på hur jag kan locka fram lite V8a ljud? Kanske någon firma här i Stockholm??

Jag vill inte ha värsta racing smattret men jag kan tycka att V8a ljudet är överdrivet dämpat original, någon sorts medelväg? ;-)
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Åkte en 540 e39 för första gången i helgen faktiskt och jag håller med, dom låter skönt men aldeles för dämpat. Om du bara vill ha mer ljud när du gasar så är det sportluftfilter du ska ha annars hade jag satsat på att byta ut sista ljuddämparen till nått mer friflödande. Inget av dom grejerna är speciellt avancerade eller dyra.

Det här med sportluftfilter eller inte vet jag har debatterats en hel del här på nätet. Känns som att en övervägande del är kritiska mot sportfilter i en bmw motor? Fast det kanske mest är för de raka sexorna som det diskuterats, kanske är annorlunda med V8an?
mats, ska du ha öppet filter eller s.k. sportfilter så ska du helst skärma av filtret från resten av motorn. det är inte bra om motorn får in varmluft för det kommer garanterat sänka effekten ju mer luftens temperatur ökar.
skulle du på något vis lyckas dra in kallare luft med öppna filtret än med original så får du givetvis motsatt effekt dvs mer hk :)

Kör på sportfilter så får du ett lite annorlunda ljud men räkna inte med effektökning säger de flesta. detta stämmer bra tycker jag. med avskärming då.
sen kör på ett oljefritt filter men köp ingen skit. var på den säkra sidan o köp lite dyrare t.ex AEM, K&N eller nått annat likvärdigt. du har 3,5" anslutning på din motor.

tar du bort bakre dämparn o ersätter med rör så finns risken för att du får resonans vid vissa varvtal. dock fördel om du vill spara pengar. det bästa är nog o bara byta bakre ljuddämparn.
Jag egentligen bara ute efter att locka fram åtminstone lite mer V8a ljud. Sedan tycker jag nog att det är lite snyggare med en rak pipa som syns jämfärt med en dold pipa som inte syns som jag har original nu. Som påpekat så är ju en 540 E39 mycket (imponerande) tyst original förutom möjligtvis vid kraftig acceleration.

Bryr mig inte om någon effektökning, duger som det är nu men vill så klart inte få någon effektminskning eller konstigt ljud heller.

Sportfilter är säkert effektivt om det installeras och sköts på rätt sätt men jag tror inte det, åtminstone inte nu. I så fall skulle jag vilja ha mera erfarenheter från någon/några som har det i sin 540.

Resonsljud och missljud vore skönt att undvika. Lutar väl åt en lösning att enbart byta ljuddämparn plus ny pipa. Problemet är ju att det finns sjukt mycket att välja mellan och man får ju lita på firman man anlitar.

Ungefär som Lasse-SL500 gjorde i den här tråden och kanske tar jag hjälp av just www.avgassystemet.se i Bromma:
Länk

Jag är ute efter en diskret installation med sannolikt enbart en pipa. Ungefär som översta bilden i den här tråden:
Länk
mats_epost: har lite svårt att tolka vad du menar med:
"Sportfilter är säkert effektivt om det installeras och sköts på rätt sätt men jag tror inte det, åtminstone inte nu. I så fall skulle jag vilja ha mera erfarenheter från någon/några som har det i sin 540."

du tror inte att du e så sugen på o köpa menar du? Jag äger själv en 540 o har ett riktigt sportfilter i den. effekten förblev givetvis densamma med avskärmning men ljudmässigt blev det en liten förbättring, då allra mest när man varvar upp den till 3-4k rpm+ då man börjar höra att den suger in rejält med luft.
då du står på tomgång ur växel och trycker till lite på gasen så kommer du tydligt höra hur spjället öppnar sig pga öppet filter. det lägger man aldrig märke till med original luftburk.
på tal om ljuddämpare förresten..
jag har själv byggt avgassystem till denna bil bestående av 2x2,5 tums rör hela vägen bak med 2st dämpare där även jag köpte en magnaflow dämpare till o ha just bak. (han du länkar till har en liknande men singen rör)

då jag beställde dämparn så hade jag inte en aning om att det faktiskt gick en X-pipe inne i mitten! för er som inte vet vad det är så är det när 2 rör korsar varann så att avgaspulserna jämnas ut o balanseras. på mer eller mindre alla sportbilar idag kan man se att de har en eller fler X-pipes i sitt avgassystem.
fördelen är/kan vara högre effekt och ett sportigt ljud.

nu vet jag inte vilka magnaflow ljuddämpare som har xpipe men min hade iaf det o art nr på den var 12468. köp den o du kommer inte bli missnöjd kan jag säga!
Jag uttryckte mig luddigt. ;-)

Sportfilter ingick väl inte i mina ursprungliga tankar/planer. Delvis pga att jag läst en del negativa inlägg här i forumet, tex att det skulle kunna leda till problem med luftmassemätaren? Verkar dock vara ett samtalsämne som engagerar, folk har helt enkelt olika åsikter.

Vill nog hålla mig till original så långt som möjligt, varje fall när det gäller själva motorn. Sedan är ju inte det här med ljudet så viktigt för mig heller, egentligen.

Blev väl lite inspirerad av Lasse-SL500's budget lösning i den här tråden. Men ville ändå ventilera frågan innan jag eventuellt köper något:
Länk
tiasz: missade ditt sista inlägg om dämpare, x-pipe och Magnaflow. Intressant läsning!

Ska försöka svänga förbi och snacka med killarna på avgassystemet.se snart så får vi se om det blir något.
mats_epost: de negativa inlägg du läst om detta har kanske missuppfattats lite? de som skriver att det förstör luftmassemätarn eller luftmängdsmätarn har antagligen ingen koll eller så har de garanterat kört med ett oljefilter. har iallafall hört de som gått igenom tvättprocedurer med oljefilter o sedan sprutat för mkt olja o satt tillbaks och först då har det börjat spöka med instrument osv. jag tror det ligger mkt i dehär med oljefilter som sagt. därför jag kör på oljefritt men vet inte vad ni andra har för erfarenheter kring detta?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ett förtydligande gällande filterdebatten är att det som ovan kallas "oljefilter" egentligen är skumgummifilter (tex RamAir). Alternativet är bomullsfilter (tex K&N). Båda sorter bör oljas in efter rengöring, skillnaden är att ett skumgummifilter släpper igenom mer av allt, luft, olja, smuts. Ett överoljat skumgummifilter släpper igenom olja som bränner fast på tråden i luftmassemätarn som då går sönder. Händer inte om filtret är rätt inoljat vill jag påstå. Ett overoljat bomullsfilter släpper inte igenom oljan på samma sätt, det blir bara täppt. Ett icke inoljat bomullsfilter släpper igenom mer smuts än ett inoljat.

Detta blev tyvärr OT. För att kompensera trådstartaren kan jag säga att du tyvärr nog måste byta stötfångarplasten till en M Sport. Även om du lyckas kapa ett snyggt snitt kommer det inte att se riktigt bra ut är jag rädd. Avgasuttaget i M Sport kjolen har ju "väggar" som du kommer sakna. Smaksak förvisso, kan ju bli bra. Ska du ändå kapa tycker jag du ska sätta dubbla slutrör. Byte av slutburken räcker för att få ett något mer framträdande, men fortfarande diskret, V8 muller. Vill man däremot ha ordentligt muller måste man nog byta mer. Jag startade förresten min E34 540 helt utan avgassystem igår, bara grenrör. Levde faktiskt om mer än jag hade förväntat mej! Originalsystemen är väldigt effektiva på att dämpa ljudet får man konstatera. Jag tänker bygga ett helsystem på 2x2,5" utan kattar. Dock blir det nog 2 små burkar under bilen och 2 större längst bak. Tror det blir för skräningt ljud med endast slutburkar. Blir även X-pipe innan mittdämparna. Observera att det skiljer en hel del i karaktären på ljudet på ett system med singelrör och ett med dubbelrör. Det senare framhäver V8 ljudet då det ju separerar pulserna mellan cylinderbankarna. Dock bör man ha en X-pipe för att inte tappa effekt.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det ska/kan se ut så här:)
Länk
Eller så här.
Länk
Eisenman har ett tuffare ljud än supersprint på en V8.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Snygga installationer Hasso! ;-)

Den nedersta av dina länkar Länk har väl en bakkjol liknande min? Var det ett dolt system på den innan du bytte? Är ju också ett alternativ att sätta den under kjolen istället för att kapa. Inte lätt det här! ;-)

Spiidfriik: Tack för dina kommentarer. Ja, jag tvekar också en del över det här med att kapa ett snitt, om det verkligen blir snyggt osv. Mitt val till slut kanske har att göra med vilket intryck jag får av verkstaden. Att de förklarar hur de tänkt och att det verkligen blir snyggt.

Tanken att byta ut mot m-sport kjol (+ lackering) har slagit mig tidigare även om jag tycker PDC systemet på den här fungerar så smidigt vid fickparkeringar osv. Fast det går väl att byta ut mot m-sport kjol med PDC där bak också gissar jag. Nackdelen är att totalsumman för allting blir skyhögt mycket högre än vad jag tänkte från början, därav stor tvekan.

Ett alternativ är ju så klart att byta dämpare men att de sätter dit en böjd nedåtriktad pipa som det är nu. Dvs ett dold system även i fortsättningen men förhoppningsvis ett skönare ljud.

Jag vill helst försöka hålla det på en budget nivå utan att byta ut mer eller mindre hela systemet.

Hmm, kanske blir så veligt det här att jag skjuter det på framtiden men jag ska försöka svänga förbi avgassystemet.se

Conan999
Mats: Om du ska montera dit sportfilter så se till att du tar kalluft UTANFÖR motorrummet annars ingen ide överhuvudtaget. Luften i motorrumet är varm och sänker effekten.

Conan999
Spiidfrik: håller med dig där angående sportfilter. men stämmer de reningsuppgifter vissa oljetvättsfria filter har så skulle jag till o med tro att de renar lika bra eller t.o.m bättre än vissa originalboxar. det jag har ska tydligen rena luften med drygt 100% ner till under 1 mikron. nu säger det här mig inte mkt i jämförelse med andra filter men ändå stämmer det så är det så små partiklar som kommer igenom så de knappt går o se med 10ggr förstoring....
men man vet aldrig inte precis så jag litar på allt som står.

dessa X-pipes är som sagt mest effektiva till V8or. är väl inte så konstigt egentligen men placerar man en xpipe på fel ställe så lär den ge motsatt effekt. (inte mkt förluster på standardmotorer)
oftast tjänar man mest på mellanregistret och vid fullgas om man sätter den rätt.
börjar bli tjatigt för er som redan vet men för att på lättaste sätt avgöra vart den ska sitta så sprayar man lite icke värmetålig färg på rören o där det smälter först ska den monteras.
rent ljudmässigt så hade nog det fränaste ljudet i en 540 kommit om man tagit bort kattarna eller ersatt med metalliska o bara kört raka rör med en eller två Xpipe som sticker rätt ut på sidorna. korta tunna smala rör o lättat svänghjul så tror jag det hade låtit rätt likt en ferrari V8 :P
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Eisenmann :)
Länk
Lus: var väl inget märkvärdigt med den? kan likagärna ersätta bakre me nån sketen från biltema för inte ens fraktkostnaden för dedär systemet :P
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Eisenmannprylar låter iaf jävligt nice irl.
Jag vill ha en billig lösning och sportfilter skippar jag. ;-)

Att låta en firma byta ut hela systemet mot tex Eisenmann eller Supersprint måste kosta en hel del. Runt 15 000 kr?

Fast det skulle vara trevligt med flera referenser eller youtube klipp där man enbart bytt ut bakre dämpare samt pipa. Man är ju lite orolig för resonsansljud vid vissa varvtal eller att det blir något Japan liknande raspande ljud.
Lus: jag var lite ironisk om du inte märkte innan. har själv hört de systemen irl med. just den du länka till lät väldigt likt min 540 e34 med gamla avgassystemet som var helt original förutom en simons heavy 3" där bak.
men det jag vill få sagt är att jag tycker bara inte eisenmann, remus osv inte är värda pengarna till en bil som bmw 540.
lika bra ljud eller tom bättre kan man liksom bygga själv för bara ett par tusenlappar. men har man inte tid redskap eller kunskap så är det ju en annan sak...
Köp ett riktigt system. Som Eisenmann, Remus eller Ferrita. Remusbyggt AC Schnitzer system låter underbart på E34 540i.

Det gäller att se upp med inte ta bort för mycket ljuddämpning om man väljer Ferrita. Annars blir det olidligt på långfärd.

Bra att du väljer bort sportluftfilter, det passar inte på vuxnas bilar och absolut inte på en 540i.

Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.