AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.933

325d , 330d och 335d stor skillnad i kraft?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Carlee82, du kanske har läst mer hållfasthetslära än mig men det jag fick lära mig är att beräkningarna som görs inte är 100% exakta. Alla material har defekter och det kan variera inom vissa toleranser och det gör att beräkningarna stämmer bra, men inte perfekt.

Det man dimensionerar för är utmattning och som min professor sa var det ett fenomen som man ännu inte helt förstod. Men man kan dimensionera ganska bra genom att bestämma vilken säkerhetsfaktor (hur många gånger den ska klara av att utsättas för belastning) och säkerhetsfaktorn hade en logaritmisk skala. Det skiljer alltså mycket mellan klass 4 och 5.

Naturligtvis har ingenjörerna på ZF (?) bra kolla på detta och utifrån det sätter de ett vridmoment som lådan klarar under den förväntade livslängden, Men att alla växellådor av samma typ ska klara fullt vridmoment i 20000 mil tror inte jag. Man har redan tagit hänsyn till att ingen använder sin bil så och för att spara pengar och vikt gör man dem så små och klena som möjligt, men ändå funktionsdugliga såklart.

Så det som fungerar för en bil behöver inte fungera för en annan, hur ofta man utnyttjar moset gör stor skillnad men även miltalet. Så att ta det med en nypa salt är upp till var och en, men dagen det rasar känns det nog mer surt än salt... =)

Snorken
335iA E90 M-sport -07
rob_t_j72 - joo suttit och läst en hel del där inne men tänkte ta det lugnt ett tag till, har garanti på den i 1.5 år till men sen kanske, är också lite rädd för att växellådan ska ta för mycket stryk(och däckkontot) :-)

Carlee82 - hur gick det med din låda, har för mig att du skrev för ett tag sen att du trodde den "läckte". Såg din bil för ett par veckor sen förresten, grymt fin.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Grelle: Visst jag håller helt med dig, uppgivna begränsningarna inte skrivna i sten och att det såklart kan diffa från låda till låda och självklart har säkert några lådor rasat med orginal effekt. Men när man skriver att lådan ska hålla för just 450nm och jag vet fler som kör dagligen med 500+nm och vissa med 600+nm med både eftermarknads diff+slicks på klistrad stripp då och då utan problem i över 10.000mil! Då väljer iaf. jag att ta specen på 450nm med en nypa salt, men det är ju såklart bara bra att dom uppger siffrorna i underkant och inte tvärt om :)

Snorken: Tack! Är det möjligevis du som bor typ granne med mig? En svart 335 e90 med m-sport och m193 hjul? Riktigt snygg, har sett den många gånger :) Ja min låda läcker olja, har tryckt sönder en packning till tråget :( Men det läcker inte så mycke som jag trodde från början så det ska fixas nu under vintervilan+att halva bilen ska lackas om och en satans massa annat...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ibland ligger ingenjörerna på rätt sida, ibland fel... Har hört att Scania har lite problem med att deras topp V8-motorer är för starka för växellådor, drivaxlar och annat. Det har lett till mer ras än önskat.

Men kör man någorlunda vettigt och inte planerar att ha bilen i 20 000 mil så håller troligen lådan utan problem.

Det kan handla om felaktigheter i materialet osv osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.