AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.104

Motorolja till E61 530d

Sida 2 av 2
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Johan B

Beträffande följande, citat: ”Aral/BP/Castrol ingår i samma koncern och många (inte alla) av deras oljor är exakt samma oljor som görs på samma raffinaderierer och produktlinjer men med olika etiketter - många gånger tillverkas oljorna samtidigt och det kan komma 1000 emballage med ena märket först som sedan följs av 1000 dito av andra märket för att sedan komma 1000 av det tredje.
Detta är vanligt inom oljeindustrin!”

När det var dags för motoroljebyte för snart ett år sedan, samlade jag in från nätet specifikationer för potentiella oljor till min motor (M57). Märkligt nog(?) fann jag ingen Castrol-olja, och ej heller från någon annan leverantör i mitt urval, med specifikationer som var så bra som dom uppgivna för Aral SuperTronic (0W-40). Däremot var t. ex. specifikationerna för Aral SuperTronic Longlife III (5W-30) identiska med Castrol Edge (FST) 5W-30. Aral SuperTronic 0W-40 tycks alltså hålla en egen klass inom koncernen, och har t. ex. den klart lägsta min. flyttemperatur (-60°C), därtill en mycket hög flampunkt (244°C, bara slagit av Mobil1 ESP). Viskositetsvärdena för Aral-oljan (0W-40) avvek också något från de övriga Castrol-oljorna.

Har du, Johan B, eller någon annan en förklaring på varför Aral Super Tronic (0W-40), som alltså tycks vara en utomordentlig bra olja, inte verkar ha någon ”tvilling” med BP- eller Castrol-etikett? Och hur kan en så bra olja säljas till ett så pass förmånligt pris, iaf. om man jämför med den generella prisnivån för Castrol-oljor? Jag fann just nu en 0W-40 (LL-04) motorolja från Castrol på nätet, men heller inte dennas specifikationer övrensstämmer med dom gällande för Aral Super Tronic 0W-40.

Oljor med BP-etikett var tyvärr inte med i mitt urval, som annars bestod av följande LL-04 klassade oljor (utöver Aral Super Tronic 0W-40):
Aral Super Tronic Longlife III (5W-30), Aral High Tronic (5W-40), Castrol Edge FST (0W-30, 5W-30 och 5W-40), Mobil 1 ESP (5W-30), Fuchs Titan GT1 (5W-40), Total Quartz Ineo (5W-30), Alpine RSL (5W-30 och 5W-40), Shell Helix Ultra (5W-30), Mannol Formula PD (5W-40), Agip Eni i-Sint MS (5W-30 och 5W-40), Cepsa XTAR (5W-40) och Pennasol Mid SAPS PD (5W-40).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, jag har ingen förklaring till det.

Det kan nog bara BP-koncernen svara på...

Men generellt kan man säga om "märkesmystik" som förekommer i många branscher, att många gånger är det själva varumärket som man betalar extra för.
Identiska produkter kan ha olika namn och olika priser.
En strategi med märkesmystik är att olika varumärken har olika styrka på olika marknader.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Såvitt jag vet har inte Castrol någon 0W/40 LL04 olja. Den är LL01 klassad!

Shell Helix Ultra ECT 0W/30 har ganska trevlig spec:Länk. Men dock DYR!

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Motorolja märkt: BMW TwinPower Turbo 0W-30 Longlife-04,
någon (JohanB?) som vet vad detta är för olja?
Självfallet vet vi alla att BMW inte gör några egna smörjmedel...

På min F11 530d har jag precis gjort den första oljeservicen, vid mätarställning 2600 mil. Den ingår i bilens pris. Verkstaden säger sig ha fyllt ovanstående motorolja.
Jag hade redan gjort ett eget extra oljebyte på den nya motorn, vid 200 mil. Då fyllde jag Q8 Formula M Long Life 5W-40 Ll-04.
Jag kommer även nästa gång göra ett eget extra mellanbyte, vid intervall ca 1500 mil.
Jag räknar med att serviceindikatorn kommer indikera vid omkring 3000 - 3200 mils intervall, lika som den gjorde på min tidigare 530d E61.

De som känner mig vet att jag inte gillar alltför lågviscösa oljor...
Jag är därför lite tveksam till den 0W-30 som verkstaden fyllde.
Samtidigt är jag medveten om att min Q8 olja inte är en "äkta helsyntet". Dock har jag varit med om uppföljning med tester och lab-analyser på denna olja och den har klarat sig alldeles utmärkt i dessa.

JohanB eller någon annan, har ni någon info, synpunkter eller kommentarer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ulf, enligt den uppgift jag har är det en speciellt tillverkad olja för BMW/Mini som Shell har gjort.

Det ska vara en äkta PAO-baserad olja och bör vara väldigt bra.

Prisnivån är dock rätt hög och troligen får man en lika bra olja i Aral Supertronic 0W40 som också är BMW LL04-klassad.
Den kostar lite drygt 50kr/litern om man köper 20-litersdunkar från t ex. Dackonline.se.

Mvh
Johan B

Visa användare
43
Zorane47
520d xdrive G31 -18
Beställt Aral supertronic 0w40.
Jag följer Johans rekommendation! :)
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Gaspo

Det finns till synes en Castrol 0W-40 olja med LL-04 klassning (dock bara för dieselmotorer), ref. Länk

Hursomhelst, testvärdena är inte riktigt lika bra som för Arals SuperTronic 0W-40.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja där ser man! Jag som lusläst det mesta när det gäller Castrol och Motul tex. Tack för länken. Hade gärna testat den. Men det blir dyrt o köpa oljan från Australien :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljor på olika marknader kan vara tillverkade i helt andra länder/raffinaderier och ha helt olika specar även om de heter lika eller snarlikt.

EU och USA kan t ex. ha helt olika specar och innehåll/basoljor/additivpaket, samma sak gäller för andra världsdelar.

Så kolla på databladen vad det står att det är för "marknad" som specen gäller...

Mvh
Johan B

Visa användare
43
Zorane47
520d xdrive G31 -18
Undrar hur många liter motorolja det går åt för ett byte på min BMW 530d e61 Lci -08 motor M57N2?
Johan B?

MVH
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Slå ditt regnr på diverse oljefabrikatörers hemsida så ser du!

Äh jag gör det enkelt för dig:Länk
Visa användare
43
Zorane47
520d xdrive G31 -18
Tackar för detta Gaspo!
Hört att man bör slå i något mer än det som anges (7,5liter) ?
Kan det stämma?

MVH
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nä,det har jag då aldrig hört.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...snarare tvärtom!

Det är inte alltid man får ut all olja ur motorn och då räcker det med att slå på lite mindre än vad som anges.

Kolla på stickan och fyll tills nivån står på max - gör om kontrollen och efterfyll ev. med någon/några dl till efter att man kört motorn och sedan stängt av (då fylls olja i oljefilterhuset mm.).

Mvh
Johan B

Visa användare
43
Zorane47
520d xdrive G31 -18
Tackar åter igen!
Ni har grym koll på det medta här! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.