|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter här med instruktionsboken uppslagen på sida 118. Där står: "Bränsleförbrukning BMW 525 iX landsväg - 0.76l/mil" my ass! Låg på 0.95l/mil då jag körde 70 mil i lördags med några få stopp. Kör nära ECO-driving med. Så något måste vara galet, men vad? Egenhet hos bilen som kan vara kopplad till detta är tomgången. Den verkar något låg vid 550 varv/min. När man kört och sedan stannar vid rödljus så är den dock hög. Kring 1000 varv, för att långsamt gå ned till 550 varv igen. Besiktningsprotokollet från juni 2010 visar på lambda 1.01 och HC 20. Vore tacksam för hjälp då jag inte är något bilexpert. Och lägger hellre bensinslantarna på att få denna fina bil i topptrim än att elda bensin för kråkorna... Den har rullat knappa 24500 mil och motorn låter och går riktigt fint. Svag tendens till ojämn gång på tomgång, dock helt stabilt varvtal. Honorar utlovas till den som hjälper mig hitta lösningen! | |
|
Provat injection cleaner? Länk 628csi |
|
|
Hej, tycker aldrig att förbrukningssiffrorna i instruktionsboken stämmer. Men, de ger en bra fingervisning. Verkar som att den åtminstånde drar 15-20% för mkt bränsle. Kan vara lambdasonden (kanske är det 2st?) som ger felaktiga värden. Om du söker på "hög bränsleförbrukning" så borde du få endel träffar. Det som också påverkar är storleken på hjulen. Om du kör med 17" så drar bilen ca 5-10% mer bränsle jämfört med 15". Är däckstrycket ok? Mvh Håkan |
|
|
Jag håller med Håkan. Det som står i instuktionsbökerna stämmer aldrig. Och tro inte att din bil ska dra samma som en ny gör för de gör de inte. Mer slitet o drar oftas mer. Din är väl en 4wd oxå o då drar de väl mer än en utan 4wd? Det med ojämn tomgång skulle jag tippa på att det kan vara som Håkan säger. Lamda som inte är som den ska. Och den styr ju luft o bränsleblandning så det är kanske det som är felet skulle jag tro. Jag är ju ingen expert men har haft samma problem med min M5a. Lycka till. Mvh M-killen |
|
|
När en vanlig 525a har en förbrukning på 0,8 liter milen i 90 km så kan inte en fyrhjulsdriven 525a dra mindre än det. mvh stefan |
|
|
Kan vara så att den drar tjuvluft någonstans ( tomgången tyder på detta) spraya start-gas runt innsug och slangar och se om den går upp i tomgång. |
|
|
Hej och tack för alla svar! Jag tror ni är problemet på spåren. För 30 minuter sedan vickade jag i en halv flaska injector cleaner som far hade i sitt garage. Ska köpa mer och hälla i. Får återkomma med om det hjälp efter 1-2 veckor då jag förbrukat en tank. Däcken är 16" originaldimension. 2.3 bar runtom, så däcktryck ska vara OK med tanke på att jag kör olastat och en person i bilen. Bilen rullar lite tungt och vid motorbromsning saktar bilen ganska snabbt. Jämfört mot om man håller nere kopplingen. Så fyrhjulsdriften är säkert en bidragande faktor till den höga förbrukningen. Fast tycker den är lite väl hög ändå mot bok. Boken anger förbrukningen specifikt för iX-modellen i alla fall. Fastg visst är det så att det inte säger hela sanningen. Lamban ska undersökas. Ska testa att spraya startgas kring insug nu innan det mörknar. Återkommer. |
|
|
Öka trycket till minst 2,6 jag har som regel att följa diametern. Se detta som ett minimitryck. 15=2,5 16=2,6 Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Startgas hade ingen påverkan på motorvarvet, i alla fall inte där jag sprayade. Förutom när jag sprayade dirket in i insuget förstås... Nu när du säger det körde jag på 2.5-2.9 på mina 15" till 95-an förra säsongen för att spara bränsle. Hade glömt av att jag körde på 16" det, plus att (återigen) instruktionsboken skrev 2.3. :) Ska pröva att öka och se hur det blir. Förbrukningen lär garanterat gå ned iaf. Bra bra. Ska kolla vad en lambda kan kosta. |
|
| Hoppsan! Lambdasond, Bosch original (Mekonomen) 2106 kr. Universalvarianten ligger på facila 1338 kr. MAF-sensorn var dock lite snällare på 353 kr. Tror jag börjar med att försöka byta denna imorgon. | |
|
Hej igen, montera inte ngn prirat sensor. De fungerar inte alltid tillförlitligt! /H |
|
| Det är väl tyvärr så! Får lite svårt att motivera 2 lax för lambdasensorn på en 18 år gammal bil dock. Får se mig om efter alternativ, kanske en bättre begagnad från skroten. Och byta lite billigare delar först och se om det hjälper. | |
|
Det är inte pirat bara för att det är universal, skillnaden är att universal (förutsatt att det är en Bosch då) inte har någon kontakt och i vissa fall inte tillräckligt långa kablar. Jag köper bosch-lambdasond från Usa för 400kr inkl frakt. |
|
|
Mina avgasvärden var lite dåliga, framför allt CO var hög när min lambda blev skitig, tomgången blev sämre oftare och oftare pga av gegga i insuget, på slutet så blev tomgången dålig så fort jag hade gasat ordentligt. Det jag använde är denna insugsrengöring; BG Air intake system cleaner, ring till Sunmaskin och fråga var närmaste återförsäljare ligger: Länk Länk Starkt lösningsmedel, akta lacken! Köpte även denna och hällde i tanken med E85 och alkylatbensin: Länk Burkarna kostar ca. 250:-/styck så gratis är det inte... Lossade insuget efter LMM och använde färgsprutan (och kompressor) här för att spruta in med motorn igång och gasade med vajern, ca 2-3000 rpm: Länk Gjorde det i 3 omgångar så att det fick verka i 15-20 minuter mellan gångerna. Avgasvärdena var perfekta ett kort tag - besiktningen klarades av, geggan i insuget försvann tillfälligt och tomgången blev perfekt ett tag... Nu har jag sålt bilen men det var antagligen vevhusventilationen som skickade in oljan i insuget och behövde renoveras. Mvh |
|
| Hade automat på min 525iXAT och den snittade aldrig under 1,1 l/mil. | |
|
japmax: Snackar vi ebay då? Tack för all info Rob. Jag tror stenhårt på lägre förbrukning hursom. Imorgon åker den in på verkstaden för byte av olja, tändstift, bromsvätska, kylarvätska allmän koll och kontroll om avgassystemet är tätt. Är det inte det så är det en första åtgärd innan lambdabyte kommer på tal. Idag gick tomgången ned till ca 500 varv. Vet inte om det är naturlig svängning eller om injectorcleanern gett denna effekt.. |
|
| På min bil är det säkert också skit lite här och var som skulle behöva rengöras. | |
| Däcktrycket är ökat till 2.6 runtom. Från att jag kollade höger fram för någon vecka sedan var trycket nere i 1.7. hmm, skumt. Bilen rullar klart lättare nu, om än lite stötigare naturligtvis. Får kolla förbrukningen till jobbet imorgon. Om jag kan kliva under 0.95. | |
| Har du kollat tempgivaren till motorstyrningen? | |
|
0.85 när jag körde 50 mil på sem, hyfsat tempo med fullgas omkörningar etc. Provade eco körning i 7 mil landssväg förra veckan, då visade datorn 0.73. 525 03,a. Ren stadskörning är det minst 1.20, men snittet blir nog 1 liter milen för min körning........ |
|
|
Oj vad konstigt att din 03 utan 4x4 drar mindre än en gammal Ix..... Tycker förövrigt 0.95 låter helt fantastiskt det skulle inte jag leta några fel på iaf. Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.