|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
tjoa: Jag har parkeringssensorer. Kan inte minnas att jag pratat i telefon när jag backat hittills. Däremot "blippar" det till från Parroten när den får kontakt med telefonen (vilket ofta sammanfaller med att jag backar innan jag kör ut från parkeringen) och då försvinner backsensorljudet en kort stund, så det låter som ett rimligt antagande. Kan prova med ett telefonsamtal och återkomma med resultatet. MrsK: Kombinationen som jag kör (Parrot CK3000 Evolution + Connects2 CTPPAR009) skall enligt Connects2-hemsidan även funka med Businessradion (så länge man har rattknappar förstås). Sedan finns det lite andra varianter om man kör med andra Parrot-modeller. Iphone 4 skall vara kompatibel, men det är väl samma problem som med min Android att telefonen inte använder röststyrning enligt Bluetooth-standarden. Då får man använda Parrotens egen röststyrning där man spelar in egna röstmärken. Problemet är bara att detta kräver att man från telefonen kan skicka över sina kontakter till handsfreen via bluetooth vilket inte Iphone verkar stöjda. Kanske kan man lösa det genom att skicka över kontakterna från en annan telefon? Annars finns förstås Parrot-produkterna i 9000-serien, vilka skall ha bättre stöd för iPhone. Problemet är bara att dessa inte skall funka lika problemfritt i övrigt som just CK3000 Evolution enligt många rapporter jag läst. Nicklas_E46: Styrning via rattknapparna funkar helt klockrent och som om jag haft original-HF. Det är detta som är fördelen med just den produktkombination jag valt (se ovan) och där jag utgått från mängder av rapporter från folk på div. forum. Enda skillnaden är att på de senaste årsmodellerna av 1-serien (tror det är från -09 och framåt) har BMW ändrat i programvaran så då utnyttjas inte bilens eget "telephone mute" vid telefonsamtal utan detta styrs via Parrot-boxen som kopplar om vilket ljud som går ut till högtalarna. Detta innebär att om man under pågående telefonsamtal ändrar volymen ändras även stereons volym samt att musiken inte pausas och återupptas där den slutade när man avslutar telefonsamtalet. UNIKA-interfacet (som jag inte själv använder) är Parrots egen variant och är väl tänkt för CK9000-serien, men där har jag sett en del rapporter om strul. Om jag förstått saken rätt använder ju CK9000/UNIKA ett eget interface för inkoppling av div ljudkällor, men det skall tydligen ge rätt så kass ljudkvalitet, även om det förstås ger en del trevliga features som streaming av musik via BT m.m. Själv föredrar jag att ha det enkelt och så nära original som möjligt. |
|
|
Jag skulle gärna höra mer om detta. Har en 325 E92 -09 med USB-koppling, men utan Bluetooth. Läste detta Länk "The most expencive things are the control module and the eject box. I bought them via Ebay for 130Euro. Additionally you need the BT-Antenna, the microphone and the brackets for control module and eject box. Together 60Euro. I bougth these thing at my local dealer. You can get the part numbers here: Länk Programming the vehicle costs 114Euro. Total: 304Euro ~ 235$" Pratade kort med min BMW-handlare som först trodde att det skulle bli närmare 20 tusen, men skulle kolla upp lite mer och återkomma. Vad jag förstår så är det stor skillnad beroende på om man vill ha "cradle"/dockan i armstödet samt extern antenn. Kan man leva utan det så är det betydligt mindre jobb, speciellt om man redan har USB-stödet. Det är för övrigt en iPhone 4 jag försöker koppla ihop, om det gör nån skillnad. Mvh Jakob |
|
|
jakobt: Delarna går förstås att få tag i via eBay och liknande (BT-modulen har du förmodligen redan i och med USB, så det du behöver är antenn, mikrofon, hållare m.m.) men det svåra är att hitta någon som har utrustningen, kunskapen och viljan att aktivera bluetooth i bilens radiomodul, vilket krävs för att det skall fungera. En enkel sak, men krävs som sagt att man har utrustningen. Har inte hört om någon som lyckats få en BMW-handlare att göra detta. Alla jag hört som pratat med BMW-handlare har fått svaret du fått och inte kommit vidare därifrån. Däremot har jag sett att folk i England hittat någon fristående verkstad med rätt utrustning som kunnat hjälpa till med detta för några hundralappar. |
|
|
Jag har låtit eftermontera BMW bluetooth i grundutförande på min 523iat -07:a. Monteringen skedde hos auktoriserad BMW verkstad. Fungerar kanon till och med röststyrning fungerar. Kostnad ca 15000:- inkl montering. Lät även montera in ipodanslutning samtidigt, kostnad ca: 4000:- inkl montering. |
|
|
25.000 kr blev priset från Bavaria i Solna. Så om man skulle lyckas få delarna monterade någon annanstans, säger verkligen BMW-verkstan nej till att aktivera Bluetooth-funktionen mot en rimlig peng? |
|
| Kan tillägga att priset för samma jobb hos Autowåx i Karlstad är 15.000 kr, där jag snabbt även fick en spec på kostnaden. Har bett Bavaria om förtydligande om deras pris men väntar fortfarande på det... | |
| 15 tkr var budgetpriset som Novation nämnde när jag frågade för ett år sedan till e90:an. | |
|
AlpineWhite: Stort tack för din rekomendation. Jag har installerat CK3000 evo+connect2 kitet , visst det var lite pyssel men som du sa kanonljud. Kan lätt rekomendera denna kombination. Priset på min kombination med frakt endast 1280kr. P.s jag kopplade samtidigt in multiratt och aux-ingång, och det blev skitbra d.s |
|
|
Hej på er! Väcker gammal tråd med ny frågeställning! Jag har införskaffat en st parrot ck3000 evolution samt 2connects adapter för BMW Buisness stereo denna adapder har flata stift den sk 40pins kontakten. Köpt av en trevlig kille på blocket. Vi var väldigt överens om att denna skulle passa in min bil också då han hade liknade modell, då jag kontrollerade på nätet att hade man bara modell från 2001 och frammåt så var det denna kontakt som gällde Jag har en BMW e46 touring från 2002 (nyregistrerad i feb-02 tror jag) Till mitt problem, när jag i dagarna skulle montera denna parrot lösning upptäcker jag att min stereo har runda stift den (sk 17pin). Vad gör jag nu? Kan jag på något sätt använda samma kabelhärva? KAn jag helt enkelt bara göra om bilens kontakter, (från runda 17pin till 40pin flata) ÄR det så att boxen i adaptersatsen inte kommer fungera eller det blir inte rätt kopplat? Känns riktigt irriterande och behöva beställa en ny kabelsats från 2connect, svårt bara och få tag i! Har varit i kontakt med några levrantörer i sverige, bl a MDS dem kunde inte hjälpa mig sa att boxen från 2connect inte säkert skulle kunna snacka med min stereo om jag inte hade rätt kabelhärva (jag vill tro att det är samma box i kabelsatsen bara olika kontakter monterade på kablarna) Dessutom påstod han att det inte fanns några adaptrar som skulle kunna hjälpa mig hela vägen. MEn har hittat denna adapter genom sökning samt en support men de tror jag tappar ratt kontrollen och menar att jag skall använda orginakablaget, men det har jag inte fått med, utan endast 2connects kablage (känner mig lite strandad) Länk till adapter jag hittat: Länk Länk Länk till installation: Länk Tacksam om någon har råkat ut för liknade eller har tips om hur jag löser detta problem, byter gärna mitt kablage mot någon annans med runda stift :P // JW |
|
|
Nån här som känner till dessa ? Länk Det verkar som det är Parrot de använder .. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.