AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
22.177

Bluetooth förberedelse i efterhand

Sida 1 av 2
Ra
3
Rasmusmi
BMW 523iA -09
Hej igen,

Är det möjligt att 'förberedda' iDrive för Bluetooth i efterhand? Dvs, jag har köpt en 523iA nu som inte är bluetooth förberedd. Kan jag uppgradera det i efterhand?

Hur är det med att uppdatera ljudpaktetet? Någon som vet?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har det på E60:an och saknar det på e90:en. Så jag har checkat och det går men är dyrt! Min ÅF avrådde från det.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Brukar ju finnas alternativ till att få det gjort hos BMW, åtminstonde var det så för eftermontering på E39.

Du kan ju kolla lite här Länk

___
//Ulf
Ra
3
Rasmusmi
BMW 523iA -09
Mats - får man fråga hur dyrt?
koppsnurr
vet någon om min BMW540i- 06 är förberedd

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
koppsnurr: du ser det på min optionslista. Har du inte den kan du ringa BMW och få en kopia. S644 har jag för mig det heter, men det kan vara fel :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du har en utrustningslista så är det kod 633.

___
//Ulf
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Precis vad jag skrev, Programmer, om man bortser från siffrorna som var fel. :P
Skål & trevlig helg!
koppsnurr
den finns inte på min lista över extra utrustning Är optionslistan något annat? Kan inte BMW aktivera bluetooth?

Det är nog inte bara att aktivera, utan du behöver garanterat montera saker tillhörande Bluetooth först.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Kollade upp detta till min 1-serie och det finns ett sätt att komma runt BMW:s hutlösa pris för eftermontering av Bluetooth.

Det som i mitt fall skulle krävas för att få bluetooth var:

- Bluetoothmodul i bagaget (fanns redan på min då denna även används för USB)
- Bluetoothantenn (installeras bakom inredningspanel i fotutrymmet fram
- Mikrofon (installeras i belysningspanelen i taket)
- Kabeldragning från box i bagaget till antenn och mikrofon
- Aktivering

Förutsättningen här är förstås att man har bluetoothmodulen redan, annars blir det nog en dyr historia. Antenn/mikrofon/kablar går att få tag på via BMW, även om det kan vara lite knepigt att hitta exakt rätt reservdelsnummer för varje del. Har dock sett att det skall finnas färdiga paket med det man behöver som går att få tag på via Tyskland.

Kabeldragningen skall tydligen inte vara allt för komplicerad om man är normalhändig. Det som dock slutligen fick mig att välja bort denna lösning var att det krävs aktivering. BMW-verkstäderna skall utifrån vad jag hört om andras erfarenheter inte vara så pigga på att göra detta, utan då har det krävts att man hittat någon fristående verkstad med rätt utrustning. Har via annat forum hört om någon verkstadskedja i England som verkar kunna fixa det, men i Sverige vet jag inte. På 1-serien som i mitt fall är aktiveringen som sådan väldigt enkel och görs direkt mot radio-enheten på några minuter - det är alltså inte att jämföra med en normal programvaruppdatering som kan strula en hel del och i värsta fall ta timmar. Men det krävs som sagt att man hittar en verkstad som både är villig och har utrustning för att göra detta mot ersättning för max en timmes arbetskostnad.

I mitt fall slutade det istället med att jag monterade en lösning från Parrot. Funkar som originalbluetooth. Helt dold installation, röststyrning, kontrolleras via rattknapparna och bryter musiken från stereon vid samtal. Nu har jag inte iDrive, men hade jag haft det hade jag förstås inte kunnat få synkning mot iDrivens telefonbok via bluetooth med denna lösning. Produkten heter Parrot CK3000 Evolution och tillsammans med rätt adapter från Connects2 blev det i princip plug & play. Installerade allt bakom radioenheten och behövde bara dra en kabel för mikrofon som jag installerade uppe vid bakspegeln.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
AlpineWhite,
Detta låter ju toppen, jag har hunnit vänja mig vid blåtandshandsfree och vill inte gärna vara utan det. har du tid med ett par frågor?

1.var köpte du sakerna ifrån?
2. Ljudet, är det bra eller låter det som om man sitter i en brunn och snackar?:-)
3.Vad kostade hela kalaset?

mvh
Heli
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
mkt lättare att skaffa en HCB-700 från Sonyericsson, en svanhalsmic(HCE-14/hce-12 minns inte riktigt) och även en mutebox från brodit.se.
ca 2500:-
installationen görs på 30min om du är händig. kanske 1,5h om du måste läsa på lite.
har gjort dessa installationer i kompisens merca e-klass-02, min s60 -02 och s80-99. och jag är inte eltekniker/montör eller ngt liknande.
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Hade Parrot Bluetooth i min förra bil och har nu beställt Parrot igen. Får det monterat nästa vecka. Kan bara konstatera att det funkar hur bra som helst och är enkelt att använda.

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Heli:

Beställde mina prylar från Länk

Först och främst behöver du själva Parrot-enheten CK3000 Evolution.

Sedan behöver du en adapter för ihopkoppling med bilens ratt-knappar och som även gör att det blir "plug&play" mot stereon. Connects2 har ett antal sådana varianter. Själv körde jag med denna som finns i ett paket med Parrot-enheten på nedanstående länk:

Länk

Den skall även funka till 3-serien av din årsmodell, men i grunden handlar det om exakt vilken stereo och övrig relaterad utrustning du har i bilen. Kan mycket väl vara en annan variant av adapter som gäller för just dig. Kolla även på www.connects2.co.uk så hittar du förhoppningsvis rätt och kan sedan beställa från exempelvis Dynamic Sounds. Skulle du inte hitta exakt rätt adapter - återkom i såna fall gärna med exakt spec på utrustningen i din bil så kanske vi andra kan ge lite guidning.

Totalt landade allt för mig på ca 1500 kr inkl. frakt från england.

Det ljud jag hör när jag sitter i bilen är klockrent. Även mottagaren hör mig bra, men som med de flesta handsfree-utrustningar av detta slag (inkl BMW original) kan det bli något svårare för mottagaren att uppfatta vad man säger vid motorvägsfart och däröver, vilket gör att man då behöver prata lite högre. I och med att mikrofonen hamnar en bra bit ifrån munnen är det viktigt både att placera och rikta den rätt. I mitt fall funkar det bäst med en placering där innertaket möter backspegeln.
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
MKI9200 heter den jag skall ha. BMW skulle ha 5350 för jobb och pryl. Får samma grej på annat ställe för 3795.- monterat och klart alltså-
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Lysande!

AlpineWhite, tusen tack för info, ska strax beställa detta, jag har den "vanliga" buisness cd spelaren, standard ljudet och multiratten, så det borde ju funka rakt på bilen är byggd 11/05 så det borde ju vara ok det med.

En praktisk fråga, har man någon nytta av att komma åt själva parrot enheten enkelt? det verkar ju på info som om man kan styra den ändå och du sa att du stoppat hela rasket bakom radion?

mvh
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Nej, du har ingen extra nytta av att komma åt Parrot-enheten - allt styrs via ratten. Det fina med kombinationen CK3000 och Connects2-adaptern är att du kan koppla bort parrot-kontrollpanelen helt för en dold installation. Det du får gömma bakom radion/klimatkontrollen är Parrot-boxen, Connects2-boxen och sladdhärvan. Sedan fäster du den medföljande mikrofonen på lämplig plats, kopplar in kabeln i parrot-boxen och döljer kabeldragningen. Tog ca en timme för mig allt som allt. De verktyg som krävdes var skruvmejsel (torx vill jag minnas, eller om det nu var vanlig stjärnmejsel) för att lossa radio m.m. samt ett par plastkilar för att försiktigt kunna lossa radio/klimatkontroll m.m. Var enklare än jag trodde och tog väl knappt en timme allt som allt.

Övriga Parrot-handsfrees CK3100, MKI9200 m.fl. har visserligen lite extra funktioner och display, men för dessa krävs även att Parrots kontrollpanel är inkopplad, alternativt att man gömmer undan även den.

Efter att ha läst massor av trådar på olika forum verkar slutsatsen vara att Parrots nyare varianter visserligen har en del kul funktioner (färgdisplay, bluetooth-streaming m.m.), men många rapporterar om buggar och strul och ljudkvaliteten på musik-streaming skall inte vara någon höjdare. Kombinationen CK3000 Evolution och Connects2 är väl beprövad och gör det den skall, så är man ute efter en dold installation som funkar som BMW orginal-HF och inte prioriterar extra funktionalitet är detta bästa alternativet.

En sak man bör tänka på är att kolla att CK3000 Evolution är kompatibel med den mobiltelefon man har (kolla Länk. Har man röststyrning inbyggt i mobilen kan Parrot-enheten i de flesta fall använda denna. I annat fall kan man tala in egna röstmärken i parrot-enheten och använda dessa (kräver då att telefonen har stöd att skicka kontakter via bluetooth). Själv har jag valt det senare alternativet då jag har en telefon med Android 2.1 som inte stödjer röststyrning via bluetooth ännu (kommer i Android 2.2). Funkar klockrent, bortsett från att det är lite omständligt att tala in alla röstmärken och skicka kontakter från mobilen en och en. Detta skall funka smidigare på nyare Parrot-varianter (kan ladda över hela telefonboken på en gång), men dessa enheter skall som sagt inte funka lika problemfritt i övrigt som CK3000 Evolution.

tj
432
tjoa
320d Touring -14
AlpineWhite:

Har du parkeringssensorer på din bil? Funkar dom isf (hörs dom) när
du använder telefonen och backar ? Läste nånstans att när stereon dämpar ljudet så försvinner även signalen från backsensorerna.

Mvh Johan
MrsK
AlpineWhite: Jag har en 120dA med Business-radion i. Funkar din lösning för mig också tro? Har kollat att den stödjer båda mina telefoner. (verkar dock inte som att den stödjer iPhone 4's röststyrning??)
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
AlpineWhite: funkar det för dig att styra ljudet på radion via rattknapparna? Har läst att när man monterar in UNIKA rattstyring så kan man bara styra det ljudet som kommer via parroten, är det så även för dig?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.