|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har beställt en ny 335i Coupé med standard ljudpaket, för att istället göra en custom installation. Är det 4" som sitter i baksätet liksom i fram? Någon som vet vad det är för monteringsdjup där? /Thomas | |
| Oj! såg just att Dupppe hade startat en snarlik tråd alldeles nyss! | |
| Ja, de hade jag, men inga svar : ) | |
|
Jag är tämligen säker efter att ha googlat en del att det är 4" på E92 både i dörrarna och i baksätet. Bavaria Soundwerks kit för E90/92 har 4" runt om. Det jag funderar på som jag inte verkar kunna luska ut är monteringsdjupet. I dörrarna ska det funka med t.ex ett Focal K2 100KRS-kit. Tror det var 53mm monteringsdjup på dom. Men om samma monteringsdjup funkar i bak hittar jag inget om någonstans...än. Under sätena sitter ett par philips 6.5" som standard. dom verkar knappt spela alls. Vet inte hur man kan kalla dom subbar! Vad funderar du på att sätta in i din 320d? /Thomas |
|
|
Hej igen, ja, ja har ingen aning va de sitter : ) sitter de alltså högtalare under stolarna!? de hade jag ingen aning om. Trodde bara de va 2 bak och 2 fram :P Vad jag skall sätta in vet jag inte, för jag vet inte riktigt hur avancerat det är. |
|
| Jag hade beställt High End ljudet direkt istället för att bygga om. Det är garanterat bättre och billigare i slutändan. Dessutom riktigt snyggt installerat. | |
| Som svar på monteringsdjupet skulle jag ringa en etablerad installatör som arbetat med modellen. | |
|
Jo jag lämnar nog detaljerna till dom som kan det, men man är ju lite nyfiken på vad som skulle vara fint att slänga in i bilen. Att gå direkt på High End-systemet tror jag inte blir så speciellt mycket bättre, och framför allt inte billigare. Men jag har å andra sidan inte haft någon möjlighet att lyssna på det så jag borde väl egentligen hålla truten. Däremot tycker jag inte Hifi-professional är värt pengarna alls. Jag upplever det som ganska muddigt/instängt, utan detalj och kräver massa eq-inställningar för att bli hyggligt lyssningsbart. Men det är ju bara min ytterst subjektiva bedömning utifrån min uppfattning om hur ett ljudsystem ska låta. Dupppe: Jo det sitter ett par högtalare gömda där under stolarna. Att du inte märkt av dom är inte så konstigt så lite som dom låter! ;) Om du bara vill få det att låta en aning bättre så rekommenderar jag det jag gjorde på min E90. Sätt in ett par bra diskanter i dörrarna, kåpor med grill för högtalarna finns att köpa hos bmw och kostar ca 140 kr/st. Därefter skaffar du dig en liten kompakt subbaslåda som du ställer i skuffen, och ett slutsteg som du låter driva högtalarna i dörrarna samt suben. Allvarligt talat så tyckte jag det lät bättre än Hifi Pro-systemet. Med den reservationen att det är lite trist att känna att en rejäl portion av bas kommer från skuffen och resten av ljudet från framdörrarna. /Thomas |
|
|
Soundguy, jag har talat med en på bmw nu. "basarna" som sitter under stolarna är inte inkopplade orginal :) Dom sitter bara där "förberedda" för inkoppling i slutsteg eller dyl. Så om man köper till Alpine HiFi-Ljudsystem så aktiveras dessa. |
|
|
Ja det förklarar ju varför jag aldrig tyckte mig höra dom spela! Nu har jag ju inte orkat mig ner på knä och klämt in örat under sätet för att lyssna ordentligt. Vad jag förstått sen tidigare sökande i ämnet så skulle det vara ett par där. Att dom inte skulle vara inkopplade har aldrig fallit mig in! Men man lär sig nåt nytt varje dag. |
|
|
Vår E91:a med standard högtalarsystem har inkopplade basar under framsätena. Att de skulle finnas men inte vara inkopplade låter felaktigt. För det stämmer ju inte med någon av våra BMW bilar.. Så här säger BMW TIS att högtalarsystem ska vara: Länk |
|
|
Det här med ej inkopplade grejer i bilen upptäckte jag till min stora förvåning häromdan; till min stora förvåning satt det en styck ej inkopplad S65B40 Länk , bara sådär! Snacka om bonus. Skämt åsido; din kontakt på BMW bör nog läsa in sig lite bättre på "sin" produkt, det säljs inga BMW idag med "ej inkopplade" högtalare. |
|
|
Då undrar jag om någon provat installera någon annan bas i den låda som finns under stolarna i standardsystemet? Jag har förstått att Eathquake SWS8 är populära att sätta in i dom som har hifisystemet eller högre eftersom dom har 8" basar och för att dom går att stoppa in utan större åtgärder på lådan. På Uppsala Bilradio har dom stoppat in ett par DLS RS6 i en E93 för ett tag sen och den kunden var nöjd med resultatet. Jag funderar bara om det finns några som spelar lite längre ner i frekvenserna än RS6:orna som är specade från 55 Hz, för med dom så blir jag nog tvungen att använda en extra baslåda i skuffen skulle jag tro. /Thomas |
|
| Harman/Kardon Hifi systemet har ett omfång från 30Hz. | |
| Samma "låda" oavsett system, standardsystemet med 160mm Philipselement använder en i elementet integrerad plastadapter för att få samma ytterdiameter som de större systemen. | |
| Ah, tack HFR för det! Det gjorde mig lite klokare! Då ska jag nog titta på en lösning med 8" subwoofers. | |
|
Glöm inte bort att det är 2ohm på högtalarna under stolarna. Så om du ska driva dina nya högtalar med originalsteget så blir det inte mycket kräm kvar om man stoppar in högtalare med 4 ohm eller högre. SWS8 finns i både 2 och 4 ohm utförande. Detta är vad jag har lyckats läsa mig till på nätet iaf. Mvh/ Niclas |
|
|
Hej Heden, Nya bilen har kommit och jag har bokat tid hos Uppsala Bilradio på måndag. Jag kommer behålla originalhögtalarna i baksätet och bara dom kommer drivas av huvudenhetens inbyggda steg. Alla övriga kommer att drivas av ett JL-Audio XD600/6, 6-kanalssteg. 2 kanaler bryggas för subwoofern i skuffen, 2 kanaler till midbasarna under stolarna och resterande 2 kanaler till framdörrarna. |
|
|
Intressant! Jag är i undersökningsfasen för att ev. uppgradera ljudet i min bil. Jag har idag Hifi-paketet och saknar lite välljud :) Vad går ditt kalas på ungefär? Mvh/ Niclas |
|
|
Jag förstår att du vill göra det! Varken hifi eller hifi professional har imponerat på mig. Tyvärr vet jag inte exakt vad det går på för vi har gjort lite ändringar i specen sen jag fick en prisuppgift. Jag har idag ett JL-audio G4500 4-kanalssteg som jag byter in och får ett bra pris på ett demoex av XD600-steget så där vet jag inte vad skillnaden blir än. Men skullle gissa att det hamnar på runt 10.000 Prisuppgiften jag fick förut var på 12.500 och då hade jag oxå räknat med att använda gamla steget och att låta huvudenheten driva midbasarna samt att sättta in coaxialer i baksätet. Plus att det var urmontering och återställning till original i min gamla bil. /Thomas |
|
|
Låter inte så farligt måste jag säga! Kanske får ringa till Uppsala bilradio och höra efter :) Återkom gärna med en recension när du har spelat in det nya systemet. Mvh/ Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.