|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Crusty |
Tja! Har sett att det säljs en del så kallade oljetömmare på diverse ställen, vissa har mekanisk pump andra pumpar man för hand med! man typ pumpar ut oljan genom röret där oljestickan sitter. Men funkar dom? det skulle ju vara rätt bekvämt med en sådan, så slipper man lyfta bilen. Nån som vet? det e lite brådis för jag tänkte dra oköpa en sådan men om det e nån som vet iafall dom inte funkar så säg till!! M.V.H ///Crusty |
|
Jag tycker det är bättre att tömma oljan via pluggen iom att jag inbillar mig att man får ut mer skit på detta sätt än att suga upp oljan... Risken är väl att lite "slam" blir kvar då. Mvh Janne. |
|
Crusty |
ja, det var just det jag menade! Kommer verkligen ALLT upp? Det e ju igentligen skiten man vill ha ut!! Men sen e det ju sådär med den där pluggen att om man drar åt den lite för hårt, kostar det väl en slant?? |
|
All slam och skit kan man nog aldrig få ut ens med den "naturliga vägen" :) men man har nog större chans att göra det på det viset iaf tror jag. Har du bara en kopparbricka(ny) så är det liten risk att du gör "gängpaj"..Men dra lagom o med känsla när du drar åt såklart. Mvh Janne. |
|
Crusty |
JanneT: så vad rekommenderar du? En manuell tömmare på JULA (hrrrmm..jo jag vet..) för 200:- eller "Den naturliga vägen"....Låter som när man var liten o käkat nåt olämpligt! "ingen fara, det kommer ut den naturliga vägen" Med tanke till at jag inte känner för att ligga under bilen när den står på domkraften efter som om jag vill lyfta den får detbli gör det själv verkstaden? =0) |
|
Man ligger ALDRIG under en bil som står på domkraft. Man använder domkraften till att hissa upp bilen med, sedan säkrar man den med pallbockar. Vad det gäller oljesug så skulle jag personligen hellre gå genom "otyget" att hissa bilen och tömma den "naturliga" vägen än att försöka suga ur tråget. Ett tips på användningsområde för en oljesug är att suga olja ur "dunken" och pressa in det i tex växellådor som sitter trångt till när det är dax att byta olja. /jonas |
|
|
Jag föredrar gör det själv hall,enkelt och smidigt tycker jag + att du kan checka hela underredet när du ändå håller på.. Som jonas skrev tidigare skall man ALDRIG gå under en bil med enbart domkraften=absolut livsfarligt. Mvh Janne. |
|
Crusty |
SJÄLVFALLET ska man inte ligga under bilen när den står på en domkraft, jo tack lite vett har jag!!! Jag skrev också att jag inte känner för det vilket menas att jag inte hheler tänker göra det!!! Speciellt inte när man ska dra loss en stor oljeplugg under bilen där det kan behövas lite kraft för att få loss denna! M.V.H Crusty |
| Du behöver inte hissa den. Jag brukar ställa bilen i en svag nerförsbacke, köra upp framhjulen på två st plankor (ca 5cm) och sen kommer jag åt med spärrskaftet underifrån. Vet inte hur pluggen sitter på din men på M42:orna går det, och min är rätt låg oxå. | |
|
Ok Crusty..men om man inte skriver "övertydligt" så finns naturligtvis risken att någon tror fel om riskerna..inget illa ment.. Förresten när handlar du nästa BMW ;) Mvh Janne. |
|
Crusty |
JanneT: Var o kollade på en igår men det blev inget av, riktigt skumm bil! Men nästa bil jag ska ha ska vara nått alldeles extra o då tar det tid att hitta en sådan, men det e det värt!!! Beklagar att jag är otydlig i mina uttalanden!! ///Crusty |
|
f-n att jag blir irriterad när jag inte kommer på vad dom kallas. Men det finns typ ramp att köpa tex på OK, som man kör upp bilen på. Behändiga metallställningar, backe upp och en plattform med stopp att stå på. Iaf blir det lätt och säkert att krypa under. Funkar bra för oljebyte, byta avgas och annat pyssel under bilen. Funkar mindre bra om man har en låg spoiler eller om oljehålet sitter framtill, dvs tråget lutar så att all olja inte rinner ut. Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Sitter inte oljefiltret undertill i alla fall? | |
|
Mikebike: Mig veterligen är oljefiltret ett insats-filter och sitter uppifrån motorn på alla "nyare" BMW´s. I alla fall dom BMW´s jag har haft de senaste åren... Gör det själv hallen på macken är helt klart bäst och enklast, och så kan man lämna och bli av med all gammal motorolja. |
|
Crusty |
Pär:an: Vilken årsmodell har du på Z28??? Jag kan väl lika gärna avslöja mig själv nu o erkänna att jag e en otroligt stor Camaro fantast oxå!! Har du 305 eller 350??? |
|
Crusty: Har en gammal Camaro Iroc-Z28 -86 med 305TPI, ska försöka sälja den under semestern och köpa en -87 eller liknande med 350TPI. Jag tänkte först trimma den jag har, men vid närmare eftertanke så byter jag hellre först till en Camaro med 350 motor innan jag börjar trimma. Har haft nyare Camaro förut, men tycker att dom äldre ger mkt mer valuta för pengarna. Själv då? Har du någon eller funderar du på någon? |
|
Crusty |
Pär:an: Så här ligger det till, jag letar efter en 305:a eller en manuell 6:a (jo, jag vet...) av just en 86-89 års modell, tredje generationens IROC e snyggast! Men sen tänkte jag ha en E30 som vinter bil! Håller på som bäst att leta Iroc men det går lite sisådär, varit o kollat på nån men det blev inget! Letar efter en med manuell låda, gärna svart o den måste ha TARGA! Finns inget bättre!! Berätta mer exakt om din bil, jo jag vet att detta e ett BMW forum, men men!! Du, förresten vad drar din i snitt??? ///Crusty |
|
En fundering, Körde hål på oljetråget precis efter oljeservicen.. Lagade det lilla hålet med kemisk metall (fyllde så klart på ny olja) för att ta mig hem. Nu ska jag byta till ett nytt tråg.. Känns onödigt dyrt att byta olja igen.. (3 gånger på 100 mil) Kan man med en pump "återanvända oljan"? Känns säkrare med en pump så man inte får ner skit i oljan.. Några funderingar? /Jimmy www.aspwebb.com |
|
|
Oljetömmarna funkar alldeles utmärkt ! Visst kanske det blir lite skit kvar nere på botten men du har ändå ett filter som ska hålla sånt borta ! För att åtaranvända oljan så kan man bara hälla ur oljan i ett uppsamlingskärl och sedan "filtrera" den innan man häller ner det i motorn igen ! Biltema Motor Werken =) www.hackefors.bmw.se |
|
|
Ett oljefilter "rensar" inte bort ALLA partiklar,rensningsgraden beror på kvaliten på filtret. Ner till x-antal my rensar ett vanligt filter men sedan går resten igenom filtret utan problem..dvs dem finaste partiklarna går ändå igenom oljefiltret. Mvh Janne. |
|
|
Kan tillägga att en bra kvalitetsolja "kapslar in" detta skit mellan ett normalt oljeserviceintervall...så ingen fara om man sköter oljeservicen. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.