AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.193

100 Oktanig Bensin i Tyskland

Sida 1 av 2
Njuren
Hej!

Vilka kedjor säljer 100 oktaning soppa i Tyskland?

Mvh
Aral for sure, BP och Shell också, kanske flera.

FP
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Aral, Shell, BP, ESSO...you name it. Svårt o inte få tag i 100 oktanig bensin i Tyskland, finns överallt.

"Riktiga män kör diesel"
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
OT: Kan berätta att jag var i Kefalonien Grekland i sommras, och hyrde hyrbil. Till min stora förvåning hade dom också 100 oktanig soppa på de flesta mackarna! Varför har inte våra bensinbolag 100 oktan i sverige kan man undra..

BMW CS #07491
Antagligen för att det inte uppfyller de svenska miljökraven för drivmedel, som verkar vara högre än i andra europeiska länder.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det kan vara förklaringen..

BMW CS #07491
Njuren
Placebo eller inte, reklamen har virat mig runt sitt lillfinger,jag kör vpower hemma men tänker handla 100oktaning på väg till Spatentältet 110mil härifrån.
Tror ni jag kommer öka min placebo ännu mer? Ungefär som alvedonen?
om inte jag minns fel så tankade jag 101 oktanig soppa på arals mack!
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
det finns ju även 91 oktan i tyskland. så för att öka skillnad kör upp nästan hela tanken och slå i några liter av det och tanka sedan 100 oktan efter det.

kuriosa inlägg 1000 från mig, inte oktan.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
glömde att 91 oktan kanske inte är särskilt bra för motorn?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
lägre oktantal betyder mindre kolkedja som i sin tur "exploderar" vid lägre varvtal. Dessutom är den "smutsigare" och sotar kanske något mer. Men livsfarligt är det inte. I USA kör dem med 87 okt, 89 och 91...därför e skitsoppan billig där borta också.

"Riktiga män kör diesel"
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Man kan inte jämföra bensinen i USA med våran rakt av då de mäter med en annan metod, PON mot våran RON.

Läs om skillnaderna här: Länk

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Aral säljer till och med 102-oktanigt.

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
i länken på wikipedia står det också att E85 har ett oktantal på 104. motsvarar det bensin på 104 oktan eller hur fungerar det? E85 har ett lägre energiinnehåll per liter om jag förstått det hela rätt, gäller detta även för bensin med högre oktantal? E85 är också skadligt för en vanlig bensinmotor och även om man konverterar kan det bli problem vad jag har förstått, gäller det även för högoktanig bensin?

det blev många frågor men det är alltid intressant att lära sig mer om bränsle.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Herregud, ska det införas ännu ett begrepp (PON), som upplagt för att förvirra!:

Länk Länk
Verdi
Stating the obvious men... Oktantal är, en gång för alla, inte ett mått på energiinnehåll och det är absolut inte givet att en bil går bättre på högre oktantal.
Det är inte skadligt på något vis med 100 eller 102 oktan bensin, och bilar som inte har en motorstyrning som justerar tändläge mm för den högre oktanhalten kommer att ha precis samma egenskaper som med t.ex 95 oktan.
RON/MON/PON behöver inte förvirra, det räcker att veta att US mäter enligt annan metod och deras lägre siffror motsvarar våra högre. Lustigt att det ofta skall antydas sämre egenskaper osv, bättre att ta reda på lite fakta i ämnet.
Eftersom sprit/etanol i sig har högre oktanhalt så får E85-blandningen (snart E80 när vintern nalkas) en högre oktanhalt än ren bensin (eller 95 med låginblandning). Nu innebär ju som redan nämnts många gånger högre oktanhalt i sig någon högre energi i bränslet, i fallet med etanol i stället tvärt om eftersom denna har c:a 30% lägre energiinnehåll än bensin.

FP
Bensinbolagen är inte dummare än att de i sin marknadsföring av dyrare bensin= högoktanigt, försöker slå i oss blå dunster om att det är mer pulver i den dyrare soppan. Vem minns inte Essos tigrar i tanken etc. Tyvärr läser många reklamtext som om det vore vetenskapligt underbyggd kunskap./ 95 räcker oftast.
Mja. men man aktar sig för att koppla ihop oktanhalten enbart med förbättrade egenskaper vilket är helt riktigt. Sen kan det heta V-power, Stimuli 2000, Tigrar och annat, men ingen direktkoppling till si eller så stor oktanhalt.

FP
Jag är inte alls insatt men har inte oktan och kompression något att göra med varandra? Att man köra på högre oktan i racebilar har väl att göra med att man har bra mycket högre kompression och därav få ut mer av soppan?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
det är väl så att bränsle med högre oktan klarar att komprimeras mer och därför ger mindre misständning och därmed högre effekt. det är iallafall så jag uppfattat det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.