AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.680

Airbag lampan lyser på min e39 528, vad gör jag?

Sida 2 av 2
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag köpte en sånn där plugg från ebay och kopplade in. Lampan slocknade nu vid uppstart av bilen men tänds efter drygt 5 sekunder. Detta sker alltid. Under färd kan den också ibland sporadiskt slockna för att aningen senare åter igen tändas.

Krävs reset av airbaglampa i felminnet efter montering av en sådan plugg eller ?
Highway Star. Jag har lika problem som dig, att lampan tänds och slocknar lite som den vill, i ett par veckor har den varit släckt men igår tändes den och var tänd hela tiden och sen kan den slockna lite som den vill.

Har ni passagerar airbaigen urkopplad? Det är det i min bil och det är även bytt bälte. Allt är gjort på en bmw verkstad, tänkte om det är någonting med det eller om det är bältessträckar kontakten?
Jag märkte idag att airbag lampan slocknar när sambon klev ur bilen, så den lyser bara när någon sitter i passgerar sätet. Har det löst sig för er som har bytt adapter?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nu larmar min också för vänster sidoairbag fram tydligen. Det är en sensor under stolen som kostar drygt 2.500 i inköp och 1.000 att montera, skitkul.

Finns någon tillgänglig krets för att simulera en sådan också ? Någon som vet ?
Har du kollat upp så det inte är kablaget till bältessträckarna i din bil som är orsaken?
Om man monterar "fix" för sensormattan i passagerarstolen så skall denna sluta ge felsignal (höger airbag utlöser alltid).
För fel i sidoairbags finns ingen sniklösning, jag skulle nog kolla upp mera noga vad som är felet. Eller du har fått 100% besked att det är krocksensorn på chassiet under stolen? Ovanligt fel isf om bilen inte har utsatts för "krockvåld".
Det är inte att rekommendera att köra omkring med osäkra fel i airbagsystemet.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...ofta är det ett tillfälligt glapp i kablaget under stolarna (oftast till bältessträckaren) och då fortsätter lampan att lysa tills man nollställer felkoden.

Min lampa började lysa i höstas efter jag dammsugit bilen (var under sätet och vispade med snabeldraken). Efter jag nollat felkoden med Carsoft har den alltid snällt slocknat efter självdiagnosen vid start av bilen...

Så börja med en nollning av felkoden!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag hade den på auktoriserad BMW-firma idag och de pekade på byte av kollisionssensor sidoairbag med nummer 65 77 6 902 054, glömde dock fråga efter exakt felkod eftersom jag förmodar och hoppas att de vet vad de pratar om.

Bilen är absolut inte krockad.

Jag tar för givet att verkstaden nollade felkoden innan de drog den här slutsatsen.

Har kollisionssensor och bältessträckare samma felkod ? Jag har för mig att de inte har det.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Men dock ska ju sägas att jag mycket riktigt varit under stolen och petat med dammsugare under våren ...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klart de tycker att de skall byta...det är ju du som står för kalaset...!;o)

Ofta räcker det med att släcka felkoden!
Kommer problemet tillbaka omgående är det mer troligt att det är ett komponentfel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Kan de flesta verkstäder felsöka lysande airbaglampa eller ska man vända sig till Bmw? Om man köper en sådan där modul från ebay, släcker den då airbaglampan eller ska man först undersöka vad som är felet med hjälp av carsoft program och sen inhandla en modul?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du ska felsöka och få bekräfta först vad det är som larmar. Från början var det min passagerarstol (sittsensorn) som larmade, men nu larmar uppenbarligen kollisionssensor sidoairbag förarsida också så det hjälpte inte fullt ut med att bara montera simuleringsmodulen eftersom jag fått ytterligare ett fel.

Har nu beställt en begagnad kollisionssensor från tyska ebay för 300 inklusive frakt istället för att köpa en ny för 2.500.

Någon som vet vilken felkod som denna kollissionssensor jag pratar om ger ? Glömde som sagt fråga verkstaden om detta. Kan ju även vara någon kabel som gått av någonstans antar jag eftersom det borde ge samma fel, säg om kabeln för utgången på sensorn är paj till exempel.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Bytte säten idag till alcantara sport och visst allt gick bra. MEN den förbannade airbaglampan tändes! Fan att det ALLTID skall vara något skit. Kontakten till bältes sträckare har jag läst om här. Den SER ok ut, men den kan alltså spöka?

cr
183
criiille
540 IM -98
fredrike39 du hade väl kopplat ut batteriet då du var å slet i kontakterna?
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Japp, jordkabeln lyftes av innan jobbet påbörjades. DET hade jag iaf tänkl på!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.