|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag tycker det låter som att den missar lite, men kör med den ett tag för att se om det krävs lite varmkörning innan den kommer i form. Även en flaska spridarrengöring i tanken är ganska billigt och enkelt försök. Sedan: Friska tänddelar är en bra start. Rotor fördelarlock kablar stift. Ett kompprov gör du själv. Köp en kompressionsmätare so har skruvanslutning för tändstiftshålet. Ta ur alla stift och mät sedan en cylinder i taget. Kör några varv på startmotorn och ha gaspedalen i botten, du ser när mätaren stannar av. (säkringar till soppapumparna urtagna, och även lossade kablar på tändspolarna så dom inte får ström) /Mats J |
|
|
Har faktiskt en kompressionsprovare från Biltema, fast det är den enklare modellen för 199 kr. Den har gängen 14 och 18 mm. Kommer inte ihåg vad det var för gäng på stiften. Att plocka ur alla stiften är ju inte favorit-sysselsättningen precis! :) Bilen är inte besiktigad så jag kan inte köra den just nu. Men skulle vara intressant att testa fördelarlock / rotor och tändspolar. Vi får se framöver $Marten! Tack för den utsträckta handen! Testade förresten att koppla bort LMM:erna igen. Vet inte om det ska vara så här, men när motorn var kall så sjönk tomgången markant på båda sidor när jag kopplade bort dom. Men när motorn var varm hände inte ett skvatt! Ska det verkligen vara så? Borde inte tomgången sjunka då också, alltså när man kopplar bort LMM:er vid varm motor? Mats J> Jag upplevde det som att motorn gick knackigt bara första minuterna, sen blev tomgången bra. Var ute nyss (vid 21.30) och startade motorn igen och det finns inte nån antydan alls att motorn "bluddrar" ! Ska tillägga att jag tycker att vibrationerna nu inte är lika kraftfulla som tidigare. Det kan ju tyda på att motorn går mycket jämnare och ifall en motorkudde skulle vara trasig så förmedlas inte vibrationerna till karossen lika mycket. Japp, ska hälla i spridarrengöring Mats! Kan vara bra att spola ut skiten som ultraljudstvätten löste upp. Kanske därför den gick lite halvtaskigt vid första uppstarten!? Håller med också om vikten av att ha ett fräscht tändsystem. Jag är faktiskt lite konfunderad angående fördelarlocken. Tyvärr har min budget spräckts för länge sen. Har inte haft möjlighet att synka spjällen heller eftersom jag inte får köra bilen. Ska ta mig en funderare och sen se vad jag ska göra imorron!? Tack för era synpunkter! |
|
|
Jag gissar på att spjällsynkning är medicinen. Luta dig tillbaka och gör inte mer förrän du ställt på bilen och kört en vecka eller två. Laga inte fel som inte finns. /Mats J |
|
|
Håller med Mats. Måste ju ställa på bilen för att kunna synka spjällen. Känns bra iallafall att motorn nu går och låter som en V12:a! :) Jag återkommer! |
|
|
Har synkat spjällen nu men vibrationerna finns fortfarande kvar. :( En sak jag märkte vid körning var att jag fick för mig att det "tickade" mera på vänster sida (förarsidan) än på den andra sidan, lite symaskin. Är det oroväckande!? Kollade sen på tomgången vilken motorhalva som stannar när jag var för sig tar bort säkringarna 23 och 24 till bensinpumparna. Har ritat upp det: [url=Länk När jag kopplar ur LMM-2 till Motorhalva-2 och samtidigt tar ur säkring 23, då stannar motorn. Slutsats: Säkring 23 måste vara säkringen till bensinpumpen som driver Motorhalva-1. Ja jag vet, det blir bakvänt! :) Därefter konstaterade jag att när jag drog ur säkring 23 så gick motorn ojämnare jämfört med när säkring 24 drogs ur. Slutsats: När säkring 23 dras ur stannar Motorhalva-1. Alltså finns problemet i Motorhalva-2 på bilden. Det var ju här det fanns ett "tickande"! Så jag skulle kunna börja med att byta plats med fördelarlocken och se ifall felet flyttar på sig till andra sidan. Kan jag byta plats med tändspolarna också?? Hmmm, börjar kännas som att jag blir tvungen att provtrycka cylindrarna till slut! |
|
| Nu då: [URL=Länk | |
| Länk | |
| Hittade föresten ett försäkringsbolag idag vars förs.premie bara var hälften av vad ett visst "Livbojs"-försäkringsbolag skulle ha, 2445 kr helår för en trafikförsäkring. | |
|
Har en fråga angåendeden den s.k. adaptern (nr.4) på bilden: Länk som fördelarlockets rotor sitter fastskruvad i. När jag bytte adaptern på bägge sidorna så satt dom för det första fast som bara den. När jag monterade dit dom nya så smorde jag in änden på både adapter och kam med fett för att det inte skulle rosta fast. Så här efteråt funderar jag på om det var ok. Jag kan inte komma på någon anledning till att metallen på adaptern ska vara jordad i kamaxeln. Eller har jag missat något här!? |
|
|
Theobold, vilket försäkringsbolag var det. Har If och där kostar endast trafikförsäkring över 3000 kr per år. Kan vara värt och kolla upp. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Jag har BMW originalförsäkring, dom har gätt mig bäst premie. Även på Alpinan /Mats J |
|
|
$Marten> Jag kollade upp försäkringarna på webben genom Insplanet. Försäkringsbolaget heter SVELAND: Länk Frågade Insplanet vad Sveland skulle ha för halvförsäkring, c:a 4200 / år tror jag det var. Mats> Du får väl mängd-rabatt på alla dina bilar! ;) |
|
|
Var ute ikväll och bytte sida med fördelarlocken. Men vibrationerna är ändå kvar! :( Tänker byta sida med LMM:erna imorron så har jag det gjort också. Ska också gå över med startsprayen och kolla ifall det går in tjyvluft någonstans. Motorn går ojämnare på ena halvan och bluddrar också lite grand, men inte lika mycket som när jag hade de gamla insugspackningarna! Så vad är planen!? Jo jag funderar på att ge mig på spridarna igen. Jag har en idé hur jag ska prova dom. När jag tagit bort "soppa-railsen" låter jag spridarna sitta kvar i dom. Jag kopplar in en bensinpump via en slang till "railsen" och låter bensinpumpen ligga och "bada" i en behållare med t.ex diesel. Kopplar också in en slang vid "vaccum-klockan" som leder övertryck-soppan tillbaka till behållaren. Sedan tar jag sex stycken plastflaskor och sänker ned spridarna i dessa. Måste även koppla in spänning (parallellt) på alla spridarna så att dom öppnar och släpper igenom soppa. Borde kunna gå! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.