|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Har varit mycket att göra i somras vilket ledde till att det blev inget mekande med bilen som jag tänkt mig. Har problem med "bluddrande" motor / ojämn tomgång. Tog tag i det nu i dagarna och har bytit ut till helt nya bensinledningar + filter. Fy h-e vad dom gamla ledningarna såg bedrövliga ut. Innan jag kopplade på dom nya ledningarna till "railsen" inne i motorrummet så testade jag först ifall det kom fram nån bensin över huvudtaget via slangar till ett par plastflaskor. Vred på tändingen ett hack. Det kom inte en droppe soppa. Väntade lite och körde med tändningen fram och tillbaka ett par gånger. Till slut kom det lite, men helt klart är det något "tjall" med bränsletillförseln. Filtren är rättvända också. För att förvissa mig om att det inte var tomt i tanken slog jag i 5-6 liter bensin. Med det somr edan fanns borde det nu vara minst 10 liter soppa. Så nu till pumparna. Vart sitter bensinpumparna nånstans i e32 / M70? Är det enkelt att få bort dom, tänkte på slangarna? Är det bara koppla loss eller måste man tömma tanken först? Kan man öppna pumparna och göra rent etc? Någon som testat? | |
|
Soppa pumparna sitter i tanken. Du kommer åt dom från skuffen, sitter under ett lock. Det är inte säkringarna eller soppa pumps reläna som är paj då? Här kan du se E32 gurun Mats gjorde Länk Har annars ev. en pump till salu från resevdelsbilen, den andra vill jag behålla själv. Kan vara bra att ha, man vet aldrig. Har även ett soppapumpsrelä till salu. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Hade för mig att man kommer åt pumparna via skuffen. Mats steg-för-steg presentation ser bra ut, men det verkar bökigt. Har ju 2st pumpar som ska åtgärdas i såna fall. Det blir nog som sista alternativ. Tack för dina tips $Marten. Säkringarna är hela men har inte kollat reläerna. Ska ner och vrida på tändningen och samtidigt knacka försiktigt på reläerna och se om det kommer nån soppa. Vore ju guld ifall lösningen på problemet är så enkelt. Har sett nån på forumet tipsa om att man även kan hoppa jämfota inne i skuffen för att försöka få igång krånglande pumpar. Ok, då vet jag att du har en pump till salu. Ska hitta pumparna först och kolla upp reläerna så får vi se hur det blir. |
|
|
Har varit nere nu och kollat reläerna nu och dom verkar vara ok. Knackade sen med en plastklubba på locket ovanför pumparna i skuffen. Hände ingenting. Alltså, vad som händer när jag vrider på tändningen ett snäpp är att det kommer soppa i båda slangarna under 2-3 sekunder. Kom på sen att eftersom båda pumparna alltid lägger av samtidigt, då känns det som om det är nån elektronisk automatik som styr det hela. Vore lite otroligt ifall bägge pumparna startar och stannar samtidigt varje gång ifall dom är trasiga. Jag börjar fundera på ifall det kan vara så att pumparna SKA lägga av ifall man bara vrider tändningen ett snäpp utan att starta. Rent logiskt vorde det väldigt onödigt att pumparna ska stå och gå för fullt när man bara har på tändningen. Skulle vilja starta bilen och testa hur motorn går men den står i garaget till ett hyreshus och det börjar bli sent. Ska göra ett test imorron istället. |
|
|
Har fått bekräftat av en säker källa att pumparna ska INTE gå kontinuerligt när man bara har tändningen på. Dom ska bara pumpa fram en skvätt till starten. So far so good...! :D |
|
|
Theobald, du har inte fel på dina pumpar. Så du behöver inte stampa i skuffgolvet eller riva i tanken. Pumpen skall stanna om inte motorn går. Annars skulle det kunna bli väldigt tråkigt efter en krock....... Så vill du köra pumparna rekommenderar jag att ta en kabelstump och mata från pluspolen i motorrummet (nära värmeventilerna) och direkt på respektive säkring i säkringsdosan som sitter alldeles bredvid. Jag har för mig att det är nummer 22 och 23, men det tår i locket på säkringsdosan. O När (om) sedan motorn går så kan en pump stanna om det inte finns gnista på stift 6 eller 12, men det är nästa steg. Då får du återkomma. /Mats J |
|
|
Ok Mats, då är allt som det ska så här långt iallafall. När du säger det, visst ska pumparna stanna när motorn stannar! Ibland tänker man inte längre än näsan räcker! :D Tycker det ser ut att komma bra med soppa den korta stund dom är igång och det ser uta att komma lika mycket soppa från båda pumparna dessutom. Det tyder ju på att dom verkar arbeta med samma kapacitet. Men det kanske vore bra att testa med kabelstumpen som du säger, för att vara helt säker. Jaha, så pumparna påverkas också ifall 6 o 12 inte får gnista. Det har alltså att göra med att det inte kommer fram någon impuls via dom här berömda impulsgivar-kablarna som sitter på 6 o 12. Har nya tändkablar så jag hoppas naturligtvis att det är bränsleledningarna som varit boven i dramat när motorn "bluddrat". En av ledningarna var tillplattad på ett ställe och det fanns flera småläckage, speciellt där ledningshållarna suttit. Var inte en dag för tidigt att dom byttes. Ska testa att starta bilen imorron. Skulle det inte funka så har jag kvar också att kolla spridarna som vi var inne på tidigare i somras. Även en LMM kan vara defekt. Märkte förresten att den soppa som kom ut vid pumptestet var grumligt / gråaktigt. VAd kan det vara, vatten??? Har hällt i karburatorsprit i tanken av den anledningen. Kan det bildas så mycket kondens i tanken att motorn börjar gå illa??? |
|
|
Eftersom bilen verkat stå med nästan tom tank kan du räkna med att det bildat kondens i tanken. Låt soppan stå en stund i flaskan efter att du testat pumpen. Skiktar den sig är det vatten. /Mats J |
|
|
Du kan dels ha fått vatten från bensinmacken, hjälpte en bekant som hade startproblem, han hade bytt alla tänddelar utan resultat, så han började få slut på ideer, så jag åkte dit och började felsöka skruvade sedan ur tändstiften, upptäckte att det var vattendroppar på dom, lossade sedan bränsleslangen satte i en dunk körde på starten, kom gråaktig bensin, sedan körde vi direktström på pumpen i intervaller tills det kom ren bensin. Han sa sedan att när han hade varit och tankat så hade pumpen fungerat lite konstigt, mackägaren hade sagt att det var nästan slut på bensin. 628csi |
|
|
628csi> Tycker att dom nyare mackarna borde ha koll på ifall det finns kondensvatten i deras tankar. Det du nämner kan kanske inträffa på en mack där omsättningen inte är så stor. Personligen tror jag att det eventuella vatten som hamnat i min tank kan ha uppstått pga att bilen stått stilla ganska mycket. Den har stått ute över vintern och jag har inte kört många mil. |
|
|
Har varit ute och startat motorn. Det märks att den går lite bättre nu efter att att den fått nya bränsleledningar, men den går inte bra. När man lyssnar och känner på utblåset så bluddrar det fortfarande. Ökar jag varvtalet så är det liksom ett "durrande" ljud som också känns som en lätt vibration inne i bilen. Kopplar jag bort pumparna en och en så går motorn jämnare på ena halvan. Likadant när jag kopplar jag bort LMM:erna. En markant nedgång i varvtalet för den ena och det händer ingenting när jag kopplar bort den andra. Mats> Har inte kollat bensin-pumparna än genom den förbikoppling du nämnde med en kabel från + till säkringarna (23 och 24). Borde kanske ta det som nästa steg!? Är det bara att ansluta kabeln direkt på smälttråden på säkringen eller tar man bort säkringarna först? Måste till tandplågarn först. Få se om jag hinner kolla upp pumparna ikväll, ifall det inte regnar vill säga! |
|
|
Glömde ställa en fråga angående tändkabeln till 12:an. Finns det något verktyg man kan använda för att få in tändhatten ordentligt på stiftet??? Jag är inte i närheten av att ha "dasslock" till händer, kommer ändå inte åt den! |
|
|
Mats> Var ute och kollade upp pumparna som du sa genom att koppla pluspolen på säkringarna 23 - 24. Det var nog ett ganska bra råd från dig för det visade sig att den ena pumpen bara pumpade hälften så mycket bensin jämfört med den andra under ett visst antal sekunder som jag räknade. Den andra pumpen verkade ganska ok, men det vart mindre avbrottb i tillförseln även där tyckte jag. Bensinmätaren visade att jag körde på reserven så jag fyllde på nästan 10 liter extra. Imorron ska jag ut och testa igen ifall det var för lite soppa i tanken. Men jag tror nog det är pumpen / pumparna som krånglar. Inte undra på att motorn går som en "häck"! :D Funderar på alternativet att ta ur och renorvera dom som du beskrev på den där websidan. Är det enkelt att få ut pumparna ur tanken, är det bara att dra dom rakt uppåt när man väl fått dom i sikte under locket i skuffen eller är dom fastskruvade? Hur blir det om man har soppa i tanken??? Måste man tömma den då? /Tord |
|
|
Om du skall ta ur pumparna så ha så lite soppa i tanken som möjligt annars blir man så blöt om händerna. Pumparna sitter i tanken med en sorts snäppe, så man får klämma ihop ett par flikar så att dom lossar, sedan är det "bara" att ta upp dom (lite trångt) Lite av ditt soppaproblem kan vara att du kör med lite soppa i tanken, det är inte säkert att pumparna får bensin ordentligt. Man kan också koppla bort den dåliga pumpen och köra på en pump. Plugga då den slang som kommer från den avstängda pumpen och sätt ett T-rör på den slangen från fungerande pumpen och mata båda fuel railsen från den. Detta göres lämpligen där slangarna kommer upp i bakkant på motorrummet. Min erfarenhet av pumparna är att dom stannar helt om dom är dåliga, så jag tror inte du skall ge dig på dom. För att få på tändkabel nummer 12 brukar jag lossa kontakten till tempgivaren i bakkant på insuget och knö ner näven där. Men jag har ju rätt klena kontorshänder... Sedan verkar du ha en dålig LMM Läckande insugspackningar kan ge tjuvluft och missande tändningar. Men det finns fler möjligheter... /Mats J |
|
|
Har väl en 10-15 liter nu i tanken. Få se om jag går på pumparna imorron. Har kollat igenom din steg-för-steg beskrivning igen. Tycker också att dom borde stannat helt ifall det var fel. Ska kolla 12:ans tändhatt igen. Har varit på insugen ett par tre gånger med startgas, men det blir ingen skillnad i tomgång. Därför tror jag det är tätt där. Hade ju uppe bränsleinsugen förra året och var väldigt noga med att rengöra ytorna och att ha på lagom med tätningsmassa innan jag monterade på insugen. Ja LMM:erna blir nog nästa efter pumparna. Misstänker att det kan vara en av dom som bråkar. Sitter på såna dära öppna luftfilet på min e32, har alltså inte orginalen (tyvärr). Är något som föregående ägare monterat på. Kanske därför LMM:erna gett upp, dom har blivit blästrade!? Nåja, det går sakta men säkert frammåt iallafall! Tack för dina råd Mats, uppskattar det verkligen! |
|
|
Har inte tagit ur pumparna än, det blir måndags-jobb. Har ändå funderat lite över vad som kan vara felet, t.ex nån slang som blivit klämd? Var ute och googlade på ämnet och hittade i ett forum en killa som hade ungefär samma problem, visserligen på en Volvo V70. Han hade också bara lite bensin i tanken som i mitt fall och pumpen pumpade luft efer en stund. Han märkte när han knackade underifrån på tanken att ena sidan där bensinpumparna satt lät tom. Bensintanken var alltså delad i 2 sektioner. Nån förklarade att det satt en ejector mellan sektionerna som förde över soppa från ena till den andra sektion där bensinpumpen satt. Den här ejektorn var tydligen inte en elektrik pump utan ett jetmunstycke / venturi (vad är det) som drevs av ett biflöde från huvudpumpen. Nu undrar jag ifall bensintanken på gamla 750 är designad på liknande sätt och att flödet mellan sektionerna har stoppats av nån anledning? Någon som känner till hur bensintanken är uppbyggd? Sen funderar jag också på ifall soppan från returen kan ha nån inverkan på pumparna? Det är inte omöjligt att kolfiltret i returen sitter igen. "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Ang. tändhatten till 12:e cylindern. Jag brukar skruva loss och flytta + polen åt sidan. Sedan har man någorlunda fri väg till 12:ans stifft. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Thebald, Har både orginalluftfilterboxar och LMM:.er till salu. Bara PM:A om intresse finns eller om du behöver några andra delar. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
$Marten> Ja flyttar man på den så borde det bli mera plats för "krattan"! Kanon, jag hör av mig när jag behöver reservdelar! "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Pumparna sitter några centimeter från varandra så antingen får båda bensin eller så får ingen det. Mig veterligen är tanken inte delad som på Volvon, jag har i alla fall inte kunnat se något sådant när jag tittat ner. |
|
|
Har öppnat den lilla inspektionsluckan nu och ser båda pumparna. Ser också att det är en del bensin i botten (c:a 5 cm). Enligt bensinmätaren har jag kanske 20 liter soppa i tanken. Men hur hög blir bensinnivån i i det här utrymmet ifall man har full tank? Kommer inte pumparna att komma under bensinnivån då och dränkas??? Så kan det väl ändå inte vara!? Tycker det ser ut som en farlig lösning ifall det skulle bli kortis i nån av pumparna. Ska tilläggas att jag har kopplat ur batteriets + pol. Mats> Ifall pumparna kommer under bensinnivån vid full tank, hur sjutton fick du höljet att bli tätt när du renorverade dom??? "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.