|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
En analog tempmätare är dyr att tillverka, en tryckgivare kostar inte så mycket att tillverka. Att sen ha visningen i Idriven är en engångkostnad för att utveckla i mjukvaran, kostar inte så mycket. Sen är det bara att tanka i mjukvaran i bilen som dom alltid gör. |
|
|
En riktigt analog tempmätare är det väldigt få bilar som haft de sista 10 åren. Det som i många fall har sett ut som en tempmätare är en visare som är styrd att stå rakt upp mellan när man får full värme i värmesystemet (60grader) till motorn är ca 110grader. Orsaken till att den togs bort beror enligt vad tidigare skrevs itråden och en sak till: Kunder som kräver reparationer på felfria för att visaren visar lite över/under mittstrecket. (vanlig fråga här på forumet som alltid brukar få till svar att termostaten borde bytas...) Tillslut tog man bort den mätaren som inte har någon funktion annat än att lura nostalgiska personer. Naturligtvis finns det diagnosfunktioner som kollar att motorn kommer upp i arbetstemperatur (termostatdiagnos). Lars |
|
|
Japp Bones kommenatar var under all kritik. Vad har xenon-ljus och throttle-by-wire, direktinsprutning, valvetronic etc med sunt förnuft att göra. Men du gillar säkert RFT däck också. Opel Corsa lär använda det. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Berätta för mig hur I-driven indikerar för låg motortemp? Att sedan en oljetemp skulle vara kalas är en annan sak. Många slänger ur sig grejer utan täckning. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En normalt stabil tempmätare som börjar uppföra sig underligt är nästan alltid en förvarning på att nått är på gång och på en BMW 6a där en sprucken topp kostar 16.000 kr tom typ , det går fort när tempen stiger pga nån slang gått sönder eller vattenläckage exempelvis och har man då som vanligt ett öga på tempmätaren så är det många kronor sparade. Men visst många ser inte ens mätaren på grund av rent oförstånd. Ta hellre bort bensinmätaren och sätt enbart en lampa som talar om att nu är det 15 liter kvar, det går inte motorn sönder av. Likaså att lukta på motoroljan säger en del hur motorn mår :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
På min bil är det elektroniskt styrd termostat och mätaren visar endast avvikelsen mellan är och börvärde. Medan termostaten reglerar motortempen upp och ner står mätarn still och det är väl ok så länge allt är ok. Vad jag inte gillar är att under uppvärmning visar tempmätaren normaltemp redan när BMW tycker att det är ok att belasta motorn, dvs vid kappa 80 grader. Tycker visningen borde vara strikt efter vad jag skrev i första stycket men icke så, det är tillrättalagt. Sett ur detta perspektiv vete sjutton om jag skulle sakna tempmätaren så mycket. Det kunde lika gärna vara en varning av något annat slag. Värre är oljestickans frånvaro i nyare BMW. Nu kan man inte inspektera oljans skick längre, fy sjutton. I min andra bil (peg 206) finns elektronisk oljenivåmätare, oljesticka, riktig tempmätare samt oljetempmätare, inte illa. :-) mvh/ Anders |
|
| jag köper inte pengaresonemanget. alla givare finns redan, enda skillnaden är instrumentclustret. på en BMW behöver man inte spara 20kr på en vattentempvisare när de många gånger väljer tekniskt avancerade (dyra) lösningar på MASSOR av andra komponenter. Redan på E39 står mätaren rakt upp inom ett visst intervall, att man vill dölja normala temperaturvariationer stämmer alltså inte. Bensinmätaren är ju onödig om man har räckvidd OCH liter i OBDn. Skulle alla gånger ha vattentemp och oljetemp istället. Som visar ärligt temp isället för rak inom ett intervall. Istället markerar man "normalområde för varm motor" med en diskret markering på visartavlan, tillammans med klassiska "tillåtet temperaturområde". Den som inte är intresserad och/eller inte ser någon vits med detta behöver inte titta. | |
|
karlhilding : Jag tror du misstolkade mitt tidgare inlägg. Jag skrev : "Åh, fy för xenon-ljus och throttle-by-wire, direktinsprutning, valvetronic och annat sånt där modernt. ;-)" Det var en ironisk kommentar.. därav smileyn efteråt. För att återgå till topic så tror jag inte att det är spariver som har gjort att vettentempmätaren försvunnit. Tror att det beror på strävan efter att åstadkomma en ren disign och minimera informationen till föraren. Eftersom merparten av bilägare inte beryr sig om sådan information - annat än att de får larm om nåt är på tok |
|
|
"Hävdar motsatsen; det är inte sunt förnuft att ha oljesticka och vattentempmätare eftersom 99% av alla bilköpare struntar i sådana detaljer. Att det finns intresserade som gärna vill ha det är en annan sak." Men det är väl inte sunt förnuft att inte vilja ha dessa detaljer bara för att 99% struntar i dem? Om 99% av bilägarna vore 50% mer intresserade av sina bilar så kunde de säkert minska sina reparationskostnader med 20%. Det är jag 100% säker på. Oljestickan ljuger inte. Du ser inte heller om det är klegg i oljan på displayen inne i bilen. |
|
| ar det inte en oljetempmatare man skall ha for att se nar motorn har natt arbetstemperatur? har alltid sett vattentempmataren som en onodig pryl, en lampa som varnar for knas i vattentemp och en oljetempmatare vill jag ha. att vattnet ar varmt sager inget om hur varm oljan ar. | |
| Men om man ser att vattentemperaturen börjar sticka iväg kan det ju vara läge att planera ett stopp asap, istället för att vänta och sedan paniktvärnita när varningen kommer att "nu är det redan för varmt" | |
| Med tanke på hur idriven varnar i andra sammanhang så förutsätter jag ,tills någon bevisat motsatsen, att den varnar såväl visuellt som med ljud när vattentemperaturen är på väg att stiga och inte när det redan är för varmt. Jag har inget emot en mätare men tror heller inte att den elektroniska övervakningen av motorn är satt till att varna lite för sent. Som sagt i andra sammanhang tycker jag den varnar i god tid. | |
| De vill nog inte varna i onödan, fast många av oss har en helt annan uppfattning om vad som är onödigt. På min E39 står det ju uttryckligen att tempmätaren får gå hela vägen upp till det röda området, men inte in i röda för då plingar det och lampa tänds. Men jag har aldrig nånsin sett nålen stiga det minsta över mitten. Alltså tycker jag att något är fel/avvikande om nålen plötsligt börjar sticka iväg (forftfarande imon det tillåtna).Sånt tror jag inte idriven talar om då det ju inte är fel egentligen. | |
| Med erfarenhet av Idrivens plingande i tid och otid så tror jag den plingar så fort den rör sig från "gamla mitten" Jag har kört bmw i drygt 25 år och har hittils, liksom du, aldrig sett en nål stiga det minsta över mitten (tur?) De senaste 5 åren har jag inte haft någon nål och har därför inget skäl att tro att den inte skulle varna så fort det blir någon temperaturavvikelse. Men visst skulle jag ha en annan åsikt om det visade sig att bilar kokar eller skär ihop i större omfattning än tidigare därför man inte har någon nål. Vore intressant om någon kan referera till egna erfarenheter om dessa "problem" eller om det bara är omotiverade farhågor. | |
|
Om den inte kommer upp i arbetstemperatur? Det är ju en berättigad fråga? Plingar det då. Inte vad jag vet, men hade gärna sett någon indikering på det. Ex.vis en lampa som blir gul-grön-röd. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Jag emotsäger inte det faktum att vi ser klara fördelar av vattemtempmätare och oljesticka. Från ett sunt affärsperspektiv så levererar du vad kunderna vill ha (alltså majoriteten) och lägger fokus på saker som höjer upplevelsen av produkten. Uppenbarligen tycker BMW att dessa två saker inte bidrar till upplevelsen. Speciellt som de flesta ändå inte bryr sig om oljan i bilen eller vattentemperaturen. Finns kanske n priskomponent som avgör också - dock tror jag inte den är avgörande för beslutet. |
|
| Nissan Micra (som ju är en av inspirationskällorna för BMW, eh öh eller...) har ingen tempmätare men däremot en lampa som lyser blått vid kall motor. Den slocknar dock långt innan full arbetstemp har uppnåtts. | |
|
Re : "Finns inget att kommentera....... " Då undrar jag varför du gör inlägg i tråden? Om det inte finns något att kommentera... Var inte så jag mena, börjar anta att jag är tillhör en av dom gamla i ligan att både se, lukta på oljan och vilja ha koll på oljenivån manuellt samt att om tempmätaren börja vandra....... Sorry Bones....Inge illa menat,,,,alla är vi olika....:-) Ps.. Surra med en försäljare idag som åkte 320 08,a bensinare, fråga han just om tempmätare och oljesticka! Svaret vart att bilen talar om när jag behöver fylla på en Liter olja, händer tydligen när han körde hårt ??????? Bilen har rullat 4300mil.... Tempmätare fanns ej.................bara en varningslampa. När han fick tjänstebilen så blev han jätte besviken pga att 320,n var inte en 6.a längre, han fick en 170 hk med fyrcylindrig motor....:-) Då har man koll och han har full koll på BMW....:-) har han jämt sagt.... Så 99% kanske inte behöver oljesticka eller tempmätare, tyvärr hamnar jag till ligan på 1% och det skäms jag inte för..............:-) |
|
|
Den vanliga BMW-kunden har förmodligen ingen koll. Byter olja när bilen berättar det och är allmän ointresserad av det maskinella annat än antalet hk. Norbert Reithof har ju talat om att de flesta 1-serieägarna inte ens veta att bilen är bakhjulsdriven som svar på frågan varför dom börjar utveckla en felhjulsdriven plattform. Tror att BMW-entusiester, varav många hänger här på forumet, inte delar den vanliga BMW-ägarens kunskap och intresse. |
|
|
Bones ! Vi är nog i samma liga :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.