AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
29.501

Hur vet jag när motorn i min E61 är helt varm?

Sida 1 av 3
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Saknar en temp-mätare. Det ända som finns är markeringen för maxvarv som flyttar sig när motorn blir varm. Det jag undrar är kan man läsa av på den typ om det är är 3 streck kvar så är motorn helt varm? Alla sterck försvinner inte på min.

Är det vatten-temp eller oljetemp den går på?

Tacksam för svar, intressant att veta.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Är den trasig eller finns den inte?! svårt att märka om den går varm eller nåt annars : p

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
Fe
27
Feel_the_effect
E61 535d LCI M-Sport -08
kamel2 -> Som jag förstått det så minskar antalet streck i takt med att man kommer upp till arbetstemperatur. Jag har också 3 streck kvar när motorn får anses som varm. Men motorn varvar väl inte mer än 6750 rpm som max, eller har jag fel?
Strecken finns väl bara på e6x innan facelift.

Cykeltjuv -> Finns ingen tempmätare utan man får en varning i iDriven/panelen när motorn håller på att gå varm istället. Innovation eller ren cost obsession får väl låtas vara osagt...
Tror snarare på minimalism, förarmiljön skall vara så tydlig och "ren" som möjligt. För 99% av alla BMW-ägare spelar inte motortempen någon roll, annat än att du får ett larm om den är för hög.

Störde mig lite på detta i början när jag köpt E91:an (som nu är såld). Tycker det är en vanesak, man har ändå en känsla för när motorn är tillräckligt varm för att piska upp den i varv lite.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
OK. Tack för info. Jag saknar den mätaren.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är i princip den viktigaste mätaren på hela bilen och de plockar bort den, en sådan bil köper jag aldrig. Noterade detta på en Nissan note jag hyrde en gång.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja det är för jäkligt som Hasso skriver.
Och mycket underligt. Jag har inte ens streck på min. Mao vet jag inte om den blir så varm som den skall.
Och jag saknar oljestickan också. Inte minst för att kolla färgen på oljan.
Eller är man för gammalmodig...

"Byta upp sig? Till vad då?"
Åh, fy för xenon-ljus och throttle-by-wire, direktinsprutning, valvetronic och annat sånt där modernt. ;-)

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Nej det är inte gammalmodigt att vilja ha tempmätare och oljesticka, det är sunt förnuft!
Hävdar motsatsen; det är inte sunt förnuft att ha oljesticka och vattentempmätare eftersom 99% av alla bilköpare struntar i sådana detaljer.

Att det finns intresserade som gärna vill ha det är en annan sak.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har fått förklaringen, att man tagit bort vattentempmätaren av två anledningar:
1) "Minimalism", som Bones skriver. Informationen är inte nödvändig för körningen, utan visas när den behövs (dvs är utanför normalvärdesområdet).
2) Efficient Dynamics. De energieffektiva motorerna från BMW har en termostatreglering, som tillåter kylvätsketemperaturen att variera en hel del. Vi låg belastning och "normal" lufttemperatur är det gynnsamt för verkningsgraden att låta kylvätsketemperaturen stiga till en bit över 100C. Vi hög belastning och/eller lufttemperatur vill man ha ner tempen till kanske 85C, för att ha lite marginaler för kylkapaciteten.
En tempmätare som varierar med kanske 20C skulle enligt BMW ge de flesta förare stora skälvan, trots att det är helt normalt. Borttaget för att inte förvirra folk i onödan, allstå!

På t ex nya F10 har man istället satt dit en oljetempmätare - det är ett betydligt bättre instrument än kylvätsketemp, för att veta när motorn nått arbetstemperatur!
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Den enda förklaringen till att man plockar bort tempmätaren handlar nog
om att tjäna mer pengar per bil.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Gunnare du fick det att låta ganska vettigt, men jag vill ändå ha vattentemp oljetemp och sticka teknik i all ära men nä litar fan inte 100% på att Idriven visar rätt oljemängd och temp : /

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
"Den enda förklaringen till att man plockar bort tempmätaren handlar nog
om att tjäna mer pengar per bil. "

Nej, du har redan fått förklaringen ovan.
/Hävdar motsatsen; det är inte sunt förnuft att ha oljesticka och vattentempmätare eftersom 99% av alla bilköpare struntar i sådana detaljer.

Att det finns intresserade som gärna vill ha det är en annan sak/

RE
Den dumaste kommentar jag läst någonsin.......
Tur jag äger en gammal E39,a.....::==))
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Den förklaringen får dom slå i någon annan, den går inte jag på.
Det handlar om att tjäna så mycket pengar man kan på varje bil,
kan man göra en besparing på 100 spänn per bil gånger ett helt
års produktion av bilar så blir det lite pengar av det.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Krika: Du tror inte att givare med koppling till Idrive o.s.v överstiger kostnaden för en simpel tempgivare?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Nej.
redpower : dum kommentar i dina ögon, men du kommer inte med några åsikter själv.

Krika : Visst finns det en spariver, men att sätta dit en oljetempmätare i nya F10:an torde väl äta upp vinsten från frånvaron av en vattentempmätare?

Finns inget att kommentera.......
"Finns inget att kommentera....... "

Då undrar jag varför du gör inlägg i tråden? Om det inte finns något att kommentera...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.