AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.861

Chippa 330xi, är det värt pengarna?

Sida 1 av 2
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Tjo,

Är det värt att chippa min 330xi för att få 245hk och 320nm, kostar 2500kr?
Någon som har erfarenheter?

Kanske öppet luftfilter också gör något?

Steg 1 - ny mjukvara 245 hk / 320 Nm
källa
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
nej x2. Tanka 98 oktan istället. En del chip höjer varvstoppet och det ger ju snabbare acc men på egen risk. Sportluftfilter brukar i bästa fall behålla originaleffekt men oftast minska och/eller ge några hack i momentkurvan. Om det dessutom tar in varmluft i motorrummet istället för friskluft utifrån (som originalinsuget gör!) minskar effekten ännu mer pga varm luft och knack.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Snackade med en lokal verkstad som är kunnig inom området och han tyckte att pengarna var inte värt den lilla skillnden. Han rekomenderade att istället montera Halo stift och kanske kosta på ett k&n filter. Mindre kostnad och ungefär samma effekt förändring. Har beställt stift som jag ska montera senare idag. Ska bli intressant.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Halo stift är rena bluffen!! Anledningen till att han du pratade med tyckte halo o K&n var ett bättre val vet inte så mycket om motorstyrning hör jag! Om du överhuvud taget ska ens få ut 1 extra hästkraft utav dina halo stift o k&n filter måste motorn optimeras för högre tändning o soppa/luft genom en mappning! Annars kan du lika bra skita i att köpa och ta ett sockerpiller istället! Om man kan få ut 14 hk ur en motor för 2500:- så är det rean rama reapriset gott folk!! Man brukar säga att 1000:-/hk kostar det att öka effekten på en sugmotor vilket stämmer till 100% vad gäller delar! Så att mappa eller chippa o få ut ca 14 hk och ca 30 nm är helt klart värt! Det blir 178:-/hk inte illa! Drssutom upplever man oftast som bilen är mera dynamisk i karaktären i hela registret än innan! Jag rekommenderar! Du kommer inte bli besviken om det utförs korrekt! Jag har mappat samtliga bilar jag ägt, och är alltid nöjd med resultatet! Mvh Fredrik L

BMW CS #07491
ma
7.450
marin849
Halo stift hoho. BMW använder redan bra tändstift. Jag kan inte förstå hur enbart byte av tändstift skulle ge mer effekt? Det skulle vara om befintliga tändstift har ramlat isär eller sotat igen och bara gnistar lite slumpmässigt så att motorn inte går bra. Men då byter man till nya fräscha stift av rätt modell.

Jag håller med Beolab. Ska man göra någon förändring skall bilen bänkas före/efter och ev. mappas. Jag blir alltid lite förundrad när man tror att man med någon tusenlapp hit eller dit och helt utan mätningar skall kunna göra något så mycket bättre än vad BMW gjort för flera miljarder.

Länk
ma
7.450
marin849
Förresten, BMWs motorer kan själva dra nytta av 98 oktan redan från fabrik. En del tillverkare går bara upp till 95 och då måste man mappa om man vill ha nytta av 98 oktan.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
ja jag tänker då prova iaf, kan återkomma om jag känner någon skillnad. lär ju inte va någon "Enorm skillnad" men man vet ju aldrig.

men jag har förtroende för vad han säger så dom lär inte vara sämre iaf. i källaren har denna snubbe en dragster på 1500hk så jag tror att han har lite humm iaf vad han snackar om.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
angående att behöva justera tändnigen så sa han att det är ju ingen stenåldersmaskin jag kör, den har så pass intelligent styrning så att den fixar det sj.

sen som sagt så räknar jag inte med att känna någon enorm skillnad, skulle bara vilja ha det där lilla extra som jag känner är skillnaden mellan R32an jag hade och denna 330.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det är endast mätbar subjektiv hk skillad som du aldrig kan känna. Om han har en dragster som du säger är han inte automatiskt motorstyrningsguru! Och på en dragster med en V8 med förgasare har inte ens en styrbox, så jag skulle nog omvärdera hans tips och råd tyvärr även om det är 2000hk i han bil.. Mvh

BMW CS #07491
ma
7.450
marin849
Jag förstår inte. Det är ingen stenåldersmaskin nej så den kan justera tändningen ja. Men inte hur aggresivt som helst. Det normala är att man mappar upp till t.e.x 98 oktan från fabrik och kör man sedan på sämre bränsle (eller har andra problem) kommer knacksensorerna att tvinga tillbaka tändningen. Och då finns det reglering på kort tid (omedelbart förhindra skadligt knack) och reglering på längre tid (justera mappningen så att nästa gång man hamnar i samma driftläge drar man nytta av att det var för aggresiv timing förra gången - detta är "adaptiv" tändning, dvs den kommer ihåg och gör ej samma misstag hela tiden men försöker ändå smyga tillbaka till aggresivare tändning så att den inte missar om du byter till bättre bränsle). Men den går aldrig längre än ett visst läge, så vill man köra på rejsingsoppa behöver man mappa om. Sen finns det bilar som från fabrik har gränsen är 95 oktan och då är det bortkastat att tanka något annat utan att mappa om.

Sen vet ju inte jag hur långt BMW går, dvs om 100 oktan lönar sig utan mappning t.e.x, brukar stå att 98 oktan behövs för max prestanda i instruktionsboken.

Man kan ju också tänka sig att vissa chiptrim tillåter mera knack och skiter i att det skadar motorn, för att alltid få ut så mycket effekt som möjligt.

Beroende på årsmodell sitter redan fyrelektrods platinastift i bilen. BMW rekommenderar dessutom dessa även för många äldre motorer.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Att tändstift och just panelfilter ska göra mer effekt är den största bluffen!

Det sitter dubbla tändspolar på de flesta nyare BMW´s och drar därför störst nytta utav fyrledade platina stift då dessa klarar en högre tändgrad samt är tåligare mot vanliga.

Vad gäller luftfilter kan det ge en lite bättre respons med ett K&N filter som har högre genomströmning vilket underlättar för motorn att dra in luft. Men att det skulle ge effekt är bluff! Sen har BMW luftmassemätare som lätt går sönder när olja från K&N filtret sätter sig fast på luftmängdstråden och då blir det dyrt!

Jag skulle mappa min bil varje dag då du har ett bra utgångsläge.

Mvh Fredrik

BMW CS #07491
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
hur som helst, har monterat nu och visst är det skillnad, men som sagt ingen dag och natt skillnad, det känns framförallt när man ligger på en högre växel och gasar. mer vrid tycker jag. stiftet som satt i har gått 2000 mil, så dom borde ju va fräsha. kommer kosta på ett K&N instatsfilter vid nästa oljebyte också. hade det på 328an och den ville lite mer, och lite skönare ljud. är man noga när man rengör att man inte dränker in dom i olja så är det inga problem. det tar några timmar om man är noga men det är det värt.

öppet filter är en annan sak, vet att det flög en luftmassemätare på R32an för nuvarande ägaren men då han han köra ganska långt sedan det blev ditsatt.

det är ju roligt om man kan ta tillvara på det som finns i motorn utan att börja trimma.

ska bli intressant nu när BSR håller på med en gasoptimering som framförallt är till för sugmotorer. Tidigare respons på pedalen skulle ju inte skada :)

Kort och gott utan att försöka hävda någonting så blev jag nöjd med min investering på 900 kr
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
eller var det KCR? hmmm
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det finns redan! Produkten heter Sprint Booster och kostar ca 3000:- som du kan köpa här hos Turner Performance för ökad respons!

Blir som ett sportläge kan man säga där du kan ställa responsen i tre steg från inne från coupén.

Mvh

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Glömde länken till Sprint Booster: Länk

BMW CS #07491
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Gött, nån som har provat den?
ma
7.450
marin849
Den där modulen monteras alltså mellan DME (motorstyrning) och PWG (gaspedalgivare). Sedan skall den korta ner responstiden hos MDK (gasspjället).

När föraren gör små rörelser på gaspedalen skulle "sprint booster" kunna "överskjuta" insignalen, så att DME tror att föraren först gör ett (kort) kraftigare tryck på gasen och sedan släpper upp lite till det läge man egentligen har. Det skulle kunna korta spjällets faktiska responstid. Men om man brutalt trampar pedalen i botten kan "sprint booster" inte göra så eftersom signalen redan är bottnad.

Senast idag satt jag och tänkte på vad känslig gaspedalen är kanske första femtedelen av pedalrörelsen. Men om man "blippar" gasen mellan 0 och 100% stillastående märks en viss fördröjning då det inte "voffar" snabbt och rått som med ett gammal vajerspjäll.

Det är alltså just den fördröjningen när man stampar fullt som jag alltså menar att "sprint booster" inte kan göra något åt, men att det vore just det man skulle vilja göra något åt.

Som tur är är responstiden på M54 ändå mycket bättre än en del andra bilar med elektroniskt gasspjäll. Har kört flera bilar där det inte går att växla ner riktigt snabbt och sportigt eftersom motorn tar så lång tid på sig att varva upp även om man sparkar gaspedalen ner i golvet medans man flyttar växelspaken (typ växla ner från sexan till trean). Jag har suttit och lekt i ett labb med ett elektroniskt gasspjäll till en amerikansk bil en gång och herrejösses vad långsam den var.

Frågan är var begränsningen ligger, för klen motor/utväxling, återkopplingen, eller att DME inte vill ändra fortare.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
är mkt sugen på att beställa den. saknar gasreponsen som R32an har grymt mkt.
tyvärr är det en sån opraktiskt och enorm soppaförbrukare att jag blev less tillsist.

lite mer sådan karaktär skulle va grymmt. blir väl nån ny koppling med lättat svänghjul så småning om kanske.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Vart tog trådskaparen vägen blade08 vägen? Har du bestämt dig för optimera din motor med mappning eller chip? Mvh Fredrik

BMW CS #07491
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag är kvar :)

Snackade med trimfirman och de trodde inte att jag skulle märka skillnaden, speciellt eftersom jag har en automat. Den här effekten kommer på toppvarven och då blir det inte lika intressant ur prestandasynpunkt heller. Så klart att man kan sitta och paddla själv men jag tänker nog chippa ändå för bränsleförbrukningens skull som de sa gör mellan 5-10%

När det gäller luftfilter tyckte de att jag hellre köpa ett sportfilter till originalburken istället för ett öppet luftfilter.

Men att tanka 98 oktan istället ska jag prova i alla fall. Bilen kommer inte till mig förrän om 3 veckor så jag har lite tid att bli sugen :)

Jag har ingen aning om vad jag har att förvänta mig då jag aldrig har kört någon 330. Jag har kört 325td e36 och en 320i e92. Jag har också tidigare ägt en Opel kadett GT 88 så jag har inga vrålåk att jämför med precis :D

Fick den här för 68k så jag känner mig nöjd. Lite pengar för mycket bil. Jävligt fin touring med 19" sommarfälgar och 17" vinter. Jag är väldigt nöjd trots att jag inte kört den än :)
ma
7.450
marin849
Bilen kan från fabrik dra full nytta av 98 oktan, för det krävs ingen chippning och enda sättet att få ner förbrukningen genom mjukvara skulle vara att modifiera knackregleringen vilket inte är att rekommendera.

Det kan gå att minska förbrukningen genom att mappa för högre än 98 oktan, vilket i så fall självklart kräver bränsle med högre oktantal. Men det kostar mer än man sparar i förbrukning.

Sen finns ju varianten att "chippa" bilens förbrukningsmätare om man gillar att lura sig själv. :)

Om man kör live-data på bilen före/efter sportluftfilter ska man kunna se att värdet för kg luft/timme är högre än innan vid full gas och 6000 rpm med samma utetemperatur före/efter mätning, annars är man lurad. Dvs mätning, byt filter, ut o mät igen (varmkör).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.