|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan det vara så att du har en E34? I vilket fall, lite mera restkapacitet, dvs det som jobbar när man står stilla, och även det som spelar in när man kör småsträckor, skadar aldrig. Dock vet jag inte hur platsen är i E34, det brukar gå att monteras några olika storlekar utöver original i de flesta bilar. FP |
|
| Nja nu kommer jag inte ihåg ordagrant hur han uttryckte sig men kontentan var att vinsten med ett större batteri inte var så självklart som man kan tro. Han hade ju all anledning i världen att få mig att köpa det största och dyraste dom har men det kändes trovärdigt att han avrådde mig från att betala för mer än jag behöver. Kan tillägga att jag har en e34 och då är 65Ah rekommenderad storlek...e39 ska nog ha mer som du säger... | |
|
Jag borde så klart ha läst på i tidigare inlägg där det står E34 osv. just -96 är ju lite lurigt på 5-serien.. Det nämndes 85Ah på nåt ställe tidigare, men jag vet ju förstås inte om det får plats, har bara som flyktigast kikat under sätet på några bilar genom åren. Vi hade ett par E34-ägare på jobbet för rätt många år sedan, en var en 530 med lilla V8:an, där minns jag iaf att det satt ett stort batteri. Enda nackdelen som jag kan komma på med en storlek större batteri där det går att montera är högre pris, det finns inga tekniska nackdelar what so ever. Det kommer säkert att funka i din bil, behov av extra restkapacitet märks som sagt mest om man kör utrustningar, ljudanläggningar, parkeringsvärmare osv vid avstängd bil, vilket man ju kan påverka själv, men även vid mycket småkörningar, på längre sikt osv. FP |
|
|
I M5:an E34 -94 sitter det 88 A batteri under baksätet. Då borde det ju passa i övriga e 34:or också, om alla E34:or har batteriet där. Längdmässigt skulle nog batteriet tillochmed kunna vara något lite längre, men absolut inte högre. Jag kör för tillfället ena M5:an med Julas 55 A batteri, och det går utmärkt även vid minus 20 grader. Nu är det bara att vänta tills det blir -30 och se vad som händer då.... |
|
|
Jag skulle undvika biltema och annat billigt pga pga de kostnader de kan orsaka på bilens elsystem när de går sönder. Risken är större på kvalitetssvajiga märken, visst att de har pärlor men de har mycket skit också. Sedan är det många som missar att man faktiskt skall ladda ett batteri då och då för att det skall hålla sig fräscht, är det fulladdat håller det i evigheter, det är när spänningen sjunker som sulfateringen börjar, och då spelar det ingen roll om det kostat 3000 kr eller 800 kr. Jag har en cetec laddare som jag använder kanske 4 gånger per år och det märks skillnad på ett av laddaren fullladdat batteri och ett av generatorn fulladdat batteri ( efter 20 mils körning exempelvis). Jag är ingen expert men jag har för mig att en bilgenerator laddar upp till 80-90% och det är inte optimalt för livslängden, den toppladdar alltså inte fullt ut men det finns säkert mer att läsa om detta. |
|
| Autoexperten säljer Varta 95Ah för 1375kr | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.