AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.864

Vilket batteri ska jag köpa och var hittar man det billigast?

Sida 1 av 2
DA
21
DAF66
520iA Touring -96
Det är läge att skaffa ett riktigt bra batteri, Varta ska tydligen vara bra enl tester
men jag är förvånad över hur svårt det är att hitta bra sajter som säljer kända märken
med priser utsatta? Inte ens prisjakt ger några träffar?

Siktar på ett rejält, 80 -100 Ah men vad får jag plats med på dedikerad plats under baksätet?
Är det ngt speciellt man ska tänka på vid val och vid själva bytet?
Tacksam för tips!
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Kan varmt rekommendera www.batterilagret.se bra batterier till brapriser!
Batterier säljs inte sällan till kampanjpriser när vintersäsong osv närmar sig.
Obs att det är svårt att hitta både billigt och bra samtidigt. Batteriet är nog bland det sista som jag vill snåla in på faktiskt, en vital del för hela bilens funktion och det är ytterst förargligt att behöva bli stående en kall vintermorgon pga att man "sparat". Spar hellre in på nån mindre viktig pryl om möjligt.

FP
DA
21
DAF66
520iA Touring -96
Ok tack, tänker verkligen inte snåla på kvalitén men vill ju självklart hitta till bästa pris.
Jag har Biltema nu och tänker inte gå dit igen om man säger så...

Så om jag omformulerar frågan: Ni som aktivt har köpt ett nytt batteri till er e34 och är väldigt nöjda med ert köp vad har ni valt för batteri och vart köpte ni det? (Jag bor i Stockholm)
Om någon även vet maxstorlek LxBxH som kan monteras utan jox under baksätet är det också välkommet.
Biltemas bästa (grå) batterier är inte alls fel, men de tillhör inte de billigaste heller.
Väldigt ofta stämmer devisen "man år vad man betalar för".

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Länk

Batteritester.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jaha, där fick jag.
Nu vet jag inte exakt vilket batteri det var den gången men vi jämförde ett Exide Classic och ett Biltema tidigare, dock inte vid -20 men då var det helt OK värden på det senare.

FP
DA
21
DAF66
520iA Touring -96
Tack Hasso, jo men testerna hittade jag faktiskt ;) här finns ett till:
Länk
Men jag skulle vilja ha lite mer "real life" erfarenheter från er innan jag köper.
1500kr skulle väl vara rimligt 2000kr är väl smärtgränsen...
Kommentarerna efter senaste länken är intressanta, belyser lite av vad jag menar med att man inte sällan kan hitta nedsatta priser vid kampanjer osv, på dyrare märkesbatterier osv. Så rubriken i testen "billiga batterier klarar inte kyla" kan lätt bli missvisande..

FP
ri
699
riku
740iA -97
Då jag ställer av under vintern satsade jag på ett Varta silverdynamic p.g.a. enl. uppgift låg självurladdning.
Återstå att se.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
För min del vart det ett billigt biltema batteri pga att vårt batteri tog slut under semestern i sommras. Var inte läge att en lördag eftermiddag leta bästa alternativ. 1000:- för ett 90ah om jag inte missminner mig. 3 års garanti. Får väl se hur det går i vinter.

Kan tillägga att biltemabatteri sitter i vår andra bil också, likaså där att batteriet dog hastigt och lustigt för ett par år sedan. Det är dock mindre men funkade kanon i vintras trots korta körningar.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Såg nu att förra inlägget gällande vår andra bil kan tolkas fel.

Batteriet dog, vi köpte biltema pga tidspunkt. Blev biltema som utan problem fixade förra vintern trots mestadels korta körningar.

Mvh Martin
No
11
NoOne
BMW 535d LCI Touring M-sport 2008
Om du letar efter ett riktigt bra batteri kan jag varmt rekommendera Optima batterier. Lite dyrare men.....

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
När mitt Bmw orginal batteri tog slut efter flera års trogen tjänst satsade jag på Tudor Technica på 70 ah. Mer än tillräckligt till min e34 som jag bara använder sommar halvåret. Strömmen räcker ca 2 veckor vid parkering utan underhållsladdning. Efter snart 3 år funkar det fortfarande bra. Det får knappt plats ett mycket större batteri under sättet . Till e38an kör jag Technica + Tudors cell batteri som det stora.

BMW 4 Life
Optima och andra spiralcellsbatterier har sina förtjänster, helt klart, men är knappast prisvärda. Dessutom innebär 50-60Ah alldeles för lite restkapacitet i detta sammanhanget, man bör eftersträva det dubbla.

FP
DA
21
DAF66
520iA Touring -96
Tack för alla tips!
Ja Tudor fick iaf bäst i test i en av artiklarna jag hittade (Testfakta/GP jan 2010).
Tudor Technica verkar bra och Tudor High Tech ännu vassare.
Här finns en fullständig lista på Tudors sortiment:
(tryck på "RANGES")
Länk

När jag kikar på måtten och ska matcha med vad jag tror sitter i nu så verkar
modell TA852 på 85Ah (Bäst i test 1780kr) vara rätt storlek, men jag kanske kan få i det större TA1000 på 100Ah - 38mm längre och 15mm högre. Återstår att lyfta baksätet
och mäta...och sen se vad det kostar...
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Så var det, blandade ihop det lite. Kör med ett High tech + en stor cell på E38:an. Vad gäller mått tänk på att kolla så att det blir tillräckligt med plats för att ansluta de tjocka kablarna i E34:an till batteriet. Ju längre batteri desto jobbigare kan det bli att få dom att räcka till i alla fall i min E34.

85Ah känns som tillräcklig overkill. Det står i instruktionsboken att 65-70 räcker. Överkapacitet är aldrig fel men vad ska du med 100 Ah i en E34 ?

BMW 4 Life
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Vill bara säga en sak om testerna, speciellt den som testfakta har publiserat. Har ni läst igenom dem?
Biltemas batteri är på 62A och kostar 800kr
Vinnaren Tudor är på 85A! och kostar nästan 1800kr!
Bra test? Nej!

Här är ett test till:
Länk
Där vinner Varta 61A, Pris 1200kr.
Biltema 62A 800kr.
Men! efter 120sek körning med startmotorn i -20C så ger Biltemas batteri 2016W och Varta 1803W!
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag köpte nytt batteri till 750:in häromdagen. Det blev ett 88Ah från Jula, Port 73 i Handen.
Det var rabaterat med 200 kr och jag betalade 899 för det. Ganska överkomligt pris om jag får säga det själv. Bilen kommer bara att användas
sommartid så vi får väl se om det klarar sig eller ej.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
DA
21
DAF66
520iA Touring -96
Tänkte bara följa upp och säga att efter lite snack med en expert från Tudor så sa han bestämt att jag inte behöver ett större batteri än rekommenderat enl deras tabell.
Då större batteri kräver mer laddning så är det inte nödvändigtvis en fördel då man kör så lite som jag gör (=2-4 mil i veckan).

Således gick jag i slutet av oktober och köpte ett Tudor High Tech 65Ah för överkomliga 1051kr och kan bara konstatra att det funkat kanon genom hela november - december då det varit en bra bit under -10 och bilen stått still veckovis i kylan.
Bytet var inga konstigheter, jag hade inget extra batteri utan plockade bort det gamla och lyfte i det nya med ca 10 minuters strömavbrott. Klocka/datum och förinställda radiokanaler var det enda som jag fick fixa med när strömmen var på igen. Allt annat OK.
Gott att höra att bytet gick bra och att allt funkar. Tudor HighTech är helt OK, tror jag har samma, det är några år sedan jag bytte.
Men.. experten från Tudor är lite ute på hal is, ett större batteri, dvs runt 10-20% eller så innebär inte att det krävs "mera" laddning i vårt sammanhang. Det finns kraft så det räcker och blir över för laddning med generatorer i t.ex E39 som brukar prestera 90-150A, lite beroende på bil och årsmodell.
65Ah, stämmer det? Detta är en bit under vad som är original i E39 och det är inte bra, även om ett nytt batteri givetvis presterar bra till att börja med.
Har för mig att det är 80-90Ah normalt, och 100-110Ah går alldeles utmärkt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.