|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En bekant säger att det är ypperligt att tvätta bilen med Yes diskmedel eller liknande. Stämmer detta? | |
| Bilar som är lackbehandlade, tex. ditec, mr cap, perma shine skall man tvätta med yes diskmedel. Då rinner smutsen av lättast. | |
|
Aha... jag har SilverSeal lackbehandling på min så då testar jag Yes nästa gång! :-) |
|
|
Du skall INTE använda diskmedel när du tvättar en bil, oavsett den är lacbehandlad eller inte. diskmedel innehåller nämligen slipmedel av fin sort. Ni kan ju tänka Er resten. Fråga närmaste bilvärdscenter om vad dom använder. Shampoo utan vax blir antagligen svaret. Mvh Asken |
|
|
Sant Asken + att det finns vissa tensider i diskmedel som fräter på lacken. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Stockholms bilvard rekommenderade yes diskmedel nar jag var dar for ditecbehandling.. //Robban BMW CS #4729 www.robertgustavson.com |
|
| Det är glimrande, fått info från samma ställe, Jörgen:)) | |
|
Ajdå, jag sprang ut o tvättade bilen med Yes igår efter de första svaren :-/ Så nu har jag lärt mig att vänta på fler åsikter här på forumet innan jag börjar med klåfinger-fingrarna... Får väl kolla ikväll om det blev någon skada skedd (det regnar idag såklart) |
|
|
Hittade den här sidan: Länk Där det står mycket bra info. Tydligen så kan Yes! lösa upp vaxer och lackbehandlingar (animaliska och vegetabiliska fetter), men i flytande diskmedel skulle det inte finnas slipmedel. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Det stämmer att diskmedel löser upp vaxet. Själv tvättar jag alltid med vaxschampoo. Bakhjulsdrift regerar ! |
|
| Skippa tvättmedel överhuvudtaget om bilen e nybehandlad! | |
| Perma Shine rekomderar enbart att tvätta bilen men Yes disk medel om bilen är lackbehandlad hos dem. Jag känner två personer som bara använder Yes diskmedel, men det kanske bara gäller Perma Shine behandlade bilar? | |
|
Konstigt. Perma Shine borde inte heller vara bra att tvätta med Yes om det stämmer att Yes löser upp en lackbehandling. En lackbehandling är ju bara ett extra hårt vax... eller? Jag märkte inget negativt på min bil efter en omgång med Yes , men det blir ingen mer gång iallafall! Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Det är ju bra att det finns bilshampoo ... Asken |
|
|
Är det någon som provat att diska med bilshampo? Ska det i så fall vara med eller utan vax? Skämt åsido, jag håller med Asken; bra att det finns bilshampo, för det är utvecklat för bilar. Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Om man vill pollera bilen ständigt så är YES tok bra! Använde YES tidigare på en röd bil (förra bilen), resultatet var att jag fick pollera bilen tre gånger på en sommar för att kunna vara nöjd med bilen. Numera använder jag bil schampo och poleringen håller betydligt längre. |
|
| Som jag sade i mitt föregående inlägg, diskmedlet löser upp vaxet. Det är ju bra att det finns bilschampoo ... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
matz81 har helt rätt diskmedel innehåller beståndsdelar specieelt avsedda föt att lösa upp fett Och löser de fettbeståndsdelar som finns i Wax. Ingen har väl undgått reklamen där"pizzapannan" diskas med en droppe YES. som sagt tur det finns bilschampoo. MVH Hasso |
|
En omgång med YES verkar inte ha löst upp mitt lackskydd iallafall. *puh* Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
Katfan1 |
Jag kan varmt rekomondera Flytande såpa, har tvättat mina bilar i snart 5 år med det utan problem... Bilschmpo= överreklamerat skit... Såpen skonar dessutom vaxet...:) MP |
A-N |
Min kära sambo var "hästflicka" i tyskland hos en rik familj när hon var 18. HON tvättade sin lånebil (SL 500, de var sjukt rika) i någon form av diskmedel. Den lacken blev aldrig sig själv igen ;-). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.