|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter i tankarna över en Porsche Cayenne S, 05:a. Någon som har några erfarenheter av Cayenne? Bra som dåliga? Är egentligen alldeles för dåligt insatt i Cayenne men det verkar vara en jävligt skön bil :) | |
|
Hej, kolla serviceboken. Framför allt sexorna kan knacka i ventilerna om man slarvat med oljebytena(precis som på BMW). Oljeläckage mellan motor och låda förekommer. Beroende på stora hjul kan framvagnen glappa med tiden. Överlag en stabil och trevlig bil. Gr8ride |
|
|
Hej Innan jag köpte min så fick jag tipset om att helst 05 och uppåt speciellt om man vill ha luftfjädringen. Sedan får besninkontot vara bra :-) Kör själv 6:an och ligger på 1,66 mvh martin |
|
|
Se länken, finns tre begtester på Cayenne samt en mängd nybilstester vilket ger dig lite mer "kött på benen" Länk |
|
|
En Porsche är alltid en Porsche oavsett modell, dvs outstanding kvalite utöver alla andra märken. Kräver korrekt skötsel, hittar du en välservad, då har du en mycket prisvärd bil som begagnad. Kräver även ett rymligt bensinkonto, men det är väl ingen nyhet. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Hade också funderingar på en begagnad Cayenne S fram tills jag frågade min granne som arbetar som verkstadschef på ett av Danmarks Porschecenter. Han avrådde mig bestämt från att köpa en begagnad Cayenne S om det inte rörde sig om en lågmilare av de senaste årgångarna. Enligt honom hade det förekommit många motorhaverier och en hel del strul på långmilare bland de första årsmodellerna, just S modellen med V8 var tydligen mest drabbad. Och bärjar det strula är bensinkontot den lilla kostnaden i sammanhanget... Så hans rekomendation till mig var att satsa på en Turbo (om jag nu prompt ville ha en äldre begagnad Cayenne) eller ännu bättre en kombimodell av S6, AMG eller M5 för de är tydligen alla tre billigare än vad det kostar att äga en Cayenne :-) |
|
|
Stort tack för svaren! Bilen i fråga är en import från Tyskland, ska tydligen vara fullstämplad i serviceböckerna. Nu pratade jag med säljaren i tele och minns inte till 100% vad han sa men det var något med att det fanns någon 500-punkters-service eller något åt det hållet som var korrekt ifylld, i Tyskland då alltså. Sen också att det varit något strul (och tydligen vanligt på Cayenne) med, ja var det nu tändspolarna eller spjällmotorerna det hade att göra med minns jag inte. Någon som vet om det är en markant skillnad på servicekostnader på en Cayenne och en M3 E46? Skillnader på en Cayenne och en X5:a? Vad skulle ni föredra? |
|
|
En kompletterande fråga också, har kollat lite på länken som acer84 gav mig, och de återkommer hela tiden till hur törstig bilen är. Ni som haft en Cayenne S V8, hur törstig är den egentligen? Landsväg/stad/blandad? |
|
Verdi |
Vet inte vad du har för budget men vad sägs om t ex denna? Länk! Nya X5:an är mycket snyggare än en Cayenne tycker jag. Cayennen är väl egentligen bara en maskerad Touareg väl? |
|
Verdi: Bara en maskerad Touareg? MVH Christofer |
|
Verdi |
Porsche tillhör väl också VW-koncernen? De delar säkert på utvecklingskostnaderna... |
|
Det stämmer, Cayenne och Touareg är en gemensam produktion. Det var "bara" en maskerad Touareg jag reagerade på. MVH Christofer |
|
Verdi |
Vet inte riktigt vad du är ute efter... Men är inte en Touareg ett bättre köp isf? |
|
Kvalitetsmässigt är inte X5 ett bättre alternativ än Cayenne eller Touareg. Kan dock hålla med om att X5 ser bättre ut... MVH Christofer |
|
|
Jag köpte en Cayenne S -06:a i vintras i München, som jag hade i fyra månader. Oöverträffad kvalitetskänsla och finish, kraftfullt och stabilt uppträdande. Service svindyr om du servar på Porsche, betydligt billigare på icke auktoriserad verkstad (Mobilmec i Växjö, inriktade mot porsche men ej aukt.) Halva priset ungefär, 4000 för lilla och 8000 för stora. 3000 mil serviceintervall är ju dock bra ur ekonomisk synpunkt. Två backvarnare gick sönder på min, kostade 5000:- att byta! Sålde den pga bränsleförbrukning och rädsla för att få den skadad då jag mestadels parkerer på gatan. Fick 280 000:- för min som då gått 8500 mil, lite väl billigt kanske men snabb och smidig affär vägde in. Har nu en 520d touring -09 i stället, och den är ju ett sömnpiller i jämförelse, men drar ungefär 1/3-1/4 av Cayennen... Till Cayennens nackdel är dess tyngd, man får inte riktigt den körglädje i alla fall jag hoppades på, där kan jag säga att Subaru Forester 2,5XT är roligare alla dagar, men det är ju kanske att jämföra äpplen och päron... Lycka till med billetandet! Det bör finnas en del prutmån på objekten på Blocket, jag hörde ingenting på tre veckor (förutom sedvanliga bilnasare) och den första "riktiga" spekulanten köpte också bilen. |
|
|
Hej Linni229: det var inte så att din var silver nerlackad med grått skinn? Tror en vän köpte din han heter Erik... Trevlig helg Mvh Martin |
|
| Powerkillen: Det stämmer! Bilen var i grymt fint skick, hoppas han är nöjd! | |
| Jag har haft min Cayenne S -04 i 1,5 år och är väldigt nöjd med bilen. Har tidigare haft diverse roliga bilar bla M5 E39. Min bil är välutrustad med tex luftfjädring och turbo-bromsarna. Är väldigt nöjd med hur bilen uppför sig när man ställer stötdämparna på sport och sänker bilen ett snäpp. Helt sjukt hur 2.5 ton bil sväljer kurvorna som ingenting. På halt underlad uppför sig bilen klart överstyrt och om man kopplar ur anti sladd gär det utmärkt att lägga upp feta sladdar helt odramariskt :) På landsväg är det skönt att ha dämparna i comfort och glida fram ljudlöst i 140 knyck. Att kunna dra 3,5 ton kan vara väldigt bra ibland. Med lågväxel och låsbar mittdiff så blir det inget problem i praktiken heller. Detaljfinishen är svårslagen. Försäkringskostnaden är iallafall för mig helt ok med 6000/år helförsåkring, Skatten är dock 4300 för att inte tala om soppaförbrukningen med 1,7liter/mil lugn blandad körning. Fyra rattar av fem ger jag :) | |
|
Tack åter igen för alla svaren, fyll gärna på med mer. Angående X5an så är de senare årsmodellerna jävligt snygga ja, men de som har den utrustning och krav jag är ute efter är en bit över min budget, så jag får vänta ett år eller två till på det. |
|
|
Här är en Cayenne S till salu Länk |
|
| Sålde nog min för billigt... Men å andra sidan hade Zlatan aldrig suttit i den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.