|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Lite rättelse till föregående inlägg. Exakt miltal 17400 mil BMW M-POWER |
|
|
"snittar 1.09"....hur kör man då? Min 540 drar typ 1.4 l milen, 1l på landsväg |
|
|
Bör väl också tilläggas att den har M-paket. Som Hasso skriver så är utbudet på manuella 540iT väldigt litet och av dessa har bara en bråkdel M-paket. Som exempel så finns det bara 2 st manuella 540iT facelift till salu på www.mobile.de. Den ena har M-sportpaket dock har den rullat 25' mil. Med andra ord så är den silvriga en ovanlig bil vilket motiverar ett högre pris än motsvarande automat. Nu är det många år sedan jag hade min 540iAT men jag upplevde den absolut inte slö för 286hk utan tyckte den rörde på sig ordentligt. Har aldrig kört en manuell dock. Men jämför jag med t ex 530iAT som jag har idag så tycker jag skillnaden på 55hk känns. En stor skillnad är i farter över 100 där 540'n är rejält mycket starkare och drar friskt upp till över 200. 530'n har inte samma kraft och mattas betydligt tidigare. 540'n är också bra på att "kamoflera" sin fart och det går ofta betydligt fortare än man upplever det. Din 325 kanske känns piggare men frågan är om den är det? Tänk också på att automaten är adaptiv så har föregående ägare kört längre sträckor i lugnt tempo så är den inte lika villig att snabbt växla ner. Kör man mer "offensivt" så anpassar sig lådan till din körstil. ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Extrauppgifterna kan du bortse ifrån 3982Cc är inte 4,4 liter tex utan 4,0 liter. Du bör absolut kolla upp så miltalet stämmer, med BMW data bas. Den första reggade ägaren hade bara bilen en månad och har förmodligen importerat på spekulation gissningsvis. Den ligger 93 bilar efter min i tillverkning och 1 år. Skulle miltalet råka stämma, så är det nog ingen dålig affär. En köpare av en manuel 540 i Tyskland köper den inte för att köra i stan utan klämma många mil på autobahn (min rullade 15000mil på 3 år tex.) och blev sedan osäljbar hos BMW till tyska köpare så priset var 90.000 lägre än den billigast motsvarande 540 i Sverige 2004. Jag har sett flertalet manuell 540 som har besiktads med 11-12tusen på mätaren trots 4-5 år i Tyskland och jag är starkt tvivlande på att det stämmer. när de såldt för typ 120.000 tusen redan för 4 år sedan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Jag ska ta till mig dina goda råd. Får kolla upp miltal ganska noga men oftast så ör det en liten tröst i sammanhanget. Programmer: Min 325:a e ganska pigg för sina 191 hk...men jag trodde att 540 skulle ge mig mer upplevelse med sina 285 hk. Men som sagt, vet ej hur ägaren har kört bilen innan jag provkörde den. Hur länge måste man köra bilen för att den ska anpassa sig efter min körstil? Är det tid eller km som den går efter? En sak är säker iaf, jag kör hellre bilen än åker med den som Hasso utryckte det tidigare. BMW M-POWER |
|
| Har bara kört den adaptiva automaten till 523 och 525 på E39 men på bägge dessa modeller anpassade sig automaten relativt kvickt, dvs efter 2-3 kickdowns fattade den vad som förväntades. | |
| Vad säger då panelen om min bil? Länk | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Gino: Vingåkersbilen ser ruggigt fin ut på bild.. en mycket svårfunnen bil med Mpaket som Ulf ovan säger och den kostar en del mera. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
e34brilliant. Din bil är unik, den enda 540T I Sverige till salu (blocket) med så lågt miltal. Men det blir lite trådkapning här tyvärr.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Den silvriga 540T är reserverad oxå som den första gråa i gbg utan m-paket. Pratade med ägaren för ngn timme sen. Ngn skulle komma och kolla på den imorgon, jag får sluta och länka bilar här hel enkelt. Det är andra bilen som råkar blir reserverad direkt efter att jag har länkat dem här :) BMW M-POWER |
|
|
e34briliant: Verkar se riktigt fräsch ut faktiskt men tyvärr är jag ute efter lite nyare modell :) BMW M-POWER |
|
|
GINO: tror nog att spekulanter på 540 har mer koll på Blocket än trådar här på Autopower...men man vet ju aldrig... Just den silvriga kan jag tänka mig kommer att försvinna fort om allt är som det ska. Har varit flera trådar genom åren med folk som letar efter manuella Touringar (gärna med M-sport) som förtvivlat konstaterar att dom helt enkelt är väldigt ovanliga... ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Det tror jag oxå, men är man intresserad av Bmw 540 så håller man nog koll på Autopower oxå :) Det skulle jag ha gjort iaf :) BMW M-POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.