AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
25.922

Hjälp vid köp av e92

Sida 2 av 3
Verdi
Lyssna inte för mycket på Roffa, som är mer än petig med sin bil. :)

Jag tror inte gemene man hanterar sin tjänstebil annorlunda än om de hade ägt den själva. För de allra flesta idag så är restvärdet dessutom av högsta intresse och de får dessutom, indirekt, betala reparationer osv.

Den tiden när tjänstebilar var slit och släng är borta enligt mig. Däremot kommer det alltid att finnas folk som inte är så noga med bilen. Men ägandeformen styr nog inte det mer än marginellt.

Tror inte så många börjar klippa i elen på en nästan ny bil heller...

Ska man ha bilen extremt länge, över 5 år, så kan man kanske köpa en helt ny bil. Annars föredrar jag att nån annan tar den värsta smällen.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Bara att slå till!
Bilen är skitsnygg i vitt, dessutom med mina favvo-fälgar och sadelbrunt läder och sportstol. Perfekt med automat också till dieseln, skönare än manuell att köra. Köper alltid begagnat själv, klart smartast ekonomiskt så länge säljaren är seriös.
Ha kul med "nya" kärran :)
/Janne

Surf Or Die!!!
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Surfjanne, Bilen hade väl inga sportstolar vad jag kunde se. men i övrigt håller jag med färg/läder är en perfekt kombination.
Jag har samma i min E91.
Verdi
Den vita med brunt läder har sportstolar.
Hoppas verkligen du hittar rätt begagnad bil, och hittar du en begagnad tjänste-/leasingbil så hoppas du hittar rätt där också.
Alla jag känner som har leasingbilar skiter TOTALT i bilen. Tvättar den med automat (!) kanske 1-2 ggr per år max.
Ingen som helst respekt för bilen eftersom det inte är deras egen. Slit och släng helt klart. Det är ju inte deras egen ekonomi som drabbas, och några extra personliga kostnader kommer inte på fråga.
Att ens tvätta bilen är ju jobbigt även om företaget betalar, så att tvätta bilen går bort. Då pratar vi automat-tvätt med alla repor. Och att ens handtvätta den finns inte på kartan.
Det finns säkert undantag, men skulle tro att 99 av 100 skiter totalt i företags/leasing-bilar.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag tycker att du ska satsa på en bil som fortfarande har fabriksgaranti, vagnskadegaranti och fri service kvar. Många sköna stålar har redan försvunnit i värdeminskningen.

242 >>

Företagsbil och Tjänstebil är ju faktiskt helt skilda saker. Tjänstebilsåkarna har ju faktiskt bilen som "sin egen" bil.

Företagsbilen är ju en bil som företaget använder och följdaktligen så är det företaget som tar hand om bilen.

Tjänstebilen är ju en bil som en anställd använder och det kostar trots allt ganska mycket pengar att ha en tjänstebil. ALLA som jag känner med tjänstebil behandlar bilen som sin egen och är om möjligt MERA noggrann att bilen servas och att alla fel blir åtgärdade så snabbt det bara går, eftersom pengarna för verkstadsbesök/service kommer från företagets plånbok.

// Erik
Jag köpte den vita, fick bra pris. '242' visst kan det va så. Men jag har ju tittat på den och lacken var fin. Är bilen kass eller man inte blir nöjd kan man alltid sälja.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Sijo82 >> Bilen ser jättefin ut! Grattis!

// Erik
Grattis sijo82! Du har nu köpt världens bästa/snyggaste bil, BMW E92, finns nog ingen snyggare bil än så! :)
Vad fick du loss den för? 2år gammal och 5000 mil skulle jag gissa strax över 200k. 210-220?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
242 >>
du är optimistisk i dina antaganden. Tror du verkligen att en bilhandlare prutar 25% på bilen?????

// Erik
Roffa1
Vi köpte nyligen en 325iM-2007. som endast gått 3.900. fullsmetad med utrustning för över 170.000:- inkl stora M-sport pkt. samt 18" 193 LM-fälgar.
Fick även med splitt nya Michelin 16" friktionsdäck på original LM-fälg, plus ett nytt Thule takräcke. Vill minnas att vi gav 210.000:- bilen var i pedantskick. (ej vinterkörd)

Så jag skulle tippa att TS fick loss sin vita 320 för strax under 200.000:-
Roffa1: Din jämförelse känns en aning felaktig. E90 och E92 har helt olika andrahandsvärden och vad gäller E90 så märks det tydligt att andrahandsvärdet på pre-facelift fallit nu när ett stort utbud av faceliftade bilar finns på begagnat marknaden.
Roffa1
Chris: Det skulle vara intressant att få veta vad bilhandlaren bytte in den vita 320:n för.
Samt vilka omkostnader han haft innan den såldes;-)
Tvätt o polering samt 80.000:- i ren vinst..Tackar!!
finns inga bra bilaffärer det är inte förens man sålt bilen man vet hur mycket man backat. jag undrar var ni hittar era E92 som kostar sub 200000?

jag köper inte min e92 för att det ska vara en entusiastbil jag köper den för att köra och använda. köpa av handlare är då för mig en trygghet.

att köpa en ny 320i med en växelspaksknopp som det står M på och tygklädsel tror jag kan bli ett tråkigt ägande och att den kan bli svårae att avyttra.

undrar också om ni som sågar begagnatköp kommer skrota era bilar när ni ska byta?

det verkar ju som att köpa beg. är kass och att alla beganade bilar inklusvive era är tuktade?
Verdi
242,
I de flesta fall drabbar det faktiskt privatekonomin att misshandla en tjänstebil...
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
sijo82 gratulerar. 242 verkar vara helt rätt pris för en E92 320D tillverkad juli 2008, skit i vad de andra säger... Jag är lite avundsjuk. Trots jag egentligen gillar bensinsexorna, så var dieseln med automat rätt skön att köra.
Har den M-chassi förresten?
/J

Surf Or Die!!!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Skit oxå... '242' var ju inte priset utan användaren 242 :)
Om en begbil har smårepor i lacken efter maskintvätt är ju inga problem, bara att pruta och sedan fixa reconden du ändå tänkt göra = bra affär. Begagnat 2-4 år är bäst! Blir alltid svindyrt med ny bil om man inte behåller den i minst 7-8 år.
/J

Surf Or Die!!!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Roffa,
Ursäkta, men hur fan resonerar du? I ett inlägg så tror du att han fick lös bilen för UNDER 200k, nästa gång så tror du att handlaren har bytt in bilen för 200k, tvättat den och gör 80k i vinst? Om handlaren har bytt in bilen för 200k, tror du han säljer den för UNDER 200k då?
Du verkar helt sakna verklighetsuppfattning? Tror du helt allvarligt att en handlare kapar mer än 90k på en bil som annonserar för 290k? ÖVER 30% lägre pris?
Menar du verkligen det?

Om sijo82 fick pruta 10% på priset så ska han nog vara nöjd. Att pruta på nyare begagnade bilar hos auktoriserade handlare är inte det lättaste dagens läge.

// Erik
Roffa1
Heinz: Du har nog rätt, jag var väl kanske lite väl optimistiskt i mitt värderande.
Men jag är tämligen säker på att inbytespriset på TS vita 320 bör vara omkring 210.000:-
Sedan har bilfirman lagt på 75.000:- i vinst = kundpris 285.000:-

Tycker att dessa 285.000 är hutlöst dyrt, ett mer rimligt pris ut till kund borde istället vara 235.000:- Men ynka 25.000 i vinst räcker knappast till dessa ockrare. istället vill de ha minst 75.000 i vinst per deal ( i prisklassen 300k) är detta rimligt. (tveksamt)

I vilket fall så önskar jag TS lycka till med sitt nyförvärv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.