AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
25.920

Hjälp vid köp av e92

Sida 1 av 3
har hittat två e92 som jag väljer mellan
en 320dA 2008 5000mil och en 320i 2009 3800 mil

dieseln har:
- dynamic
- comfort
- skinn
- taklucka
280000

bensinaren:

-comfort
-hifi stereo
277000kr

vilken ska man välja?
tänker på andrahandsvärden, garantier osv
om de är ngn skillnad mellan 08 och 09

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Mitt tips är att dieseln är det bättre valet om man ser till ägandekostnader samt om man ser till värdebehållning. När det gäller skillnaderna på 09 och 08 så är det bara navin uppdaterats - och det hade ju ingen av bilarna. Så kör på dieseln, mer utrustning och inte nömnvört fler mil.
Det är bättre drag i dieseln, men vem f*n vill ha en diesel BMW, egentligen? Du kan ju lastbilsregga den, då blir det billigt!

Helt allvarligt nu - 320i är faktiskt trevligare än vad många här vill erkänna. Går väldigt ekonomiskt och bra. Men det verkar som om en BMW tvunget ska ha en sexa under huven, annars är det ingen BMW, juh.
320d är betydligt rappare och ännu snålare, men återigen - vill du leva med diesel känslan och ljudet? Det förstör liksom hela nöjet med bilen, så att säga, ätminstone för min del.
I alla fall är 320d i ditt exempel betydligt bättre utrustad, så den vinner. Men själv hade jag letat efter en 325i eller 330i för dem pengarna!

Boldly goes where no BMW has gone before
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Jag hade helt klart valt dieseln. Jag föredrar faktiskt dieselmotorerna framför Bmw's små bensinare. Om valet hade gällt en 335 hade jag kanske föredragit en bensinare men i detta fallet känns dieseln mer vettig, samt roligare.
Varför inte köpa en ny? Priset är ju inte så långt ifrån?
Den här tex kan du säkert få loss för 300-310k.
Länk
Den här har ju inte gått speciellt långt heller:
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Låter dyrt tycker jag.

Som referens så köpte min svåger en -07 335i E92 som rullat drygt 3000 mil för c:a 290 tkr för ett par veckor sedan. Den har det mesta i utrustningsväg dessutom och är näst intill i nyskick. Betydligt mer bil för pengarna!
Tack för alla tipsen
Mats. men den köpte han privat?
jag är inte intresserad av en 335 blir för dyra ägarkostnader,

242. visst är det så, men 20000- 30000 är trots allt mkt pengar
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ja det var privatköp.
om du kör mycket så dieseln
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Personligen hade jag letat efter en 325 2008 med 3-litersmotorn .Den går snålt och 6:an är grymt skön:)
Annars blev det nog dieseln, 320 bens' känns lite tam för min smak...
/J

Surf Or Die!!!
Verdi
Dieseln är både starkare och snålare.
Såklart kostar nybil några kronor till, men antar att du inte betalar bilen kontant, och så liten skillnad kommer knappast märkas på månadskostnaden.
Däremot får du en helt ny bil som ingen annan kan ha kört sönder eller klantat sig med.
Om jag fick välja (igen) mellan 1-2 år gammal bil med redan körda 4000-5000 mil (väldigt långt i mina ögon) eller en helt ny för någon hundralapp/ar till i månaden hade valet blivit lätt (igen) :)
Kolla runt om det är någon handlare som har en 2010:a innan facelift kvar i lager, går att göra bra affär där.
Min första länk till bilhandlarn verkar ha blivit såld nu, men den låg ute rätt länge.
Den andra som bara gått 450mil borde du kunna få ner en del, den har också legat ute ett tag.
Jag fick min för ungefär det priset, men den var helt ny, och bättre utrustad. (+ M sportläderratt, + M sportväxelspak, +tyg/läder pearlpoint antracit svart, +Auto Start/Stop, +USB-anslutning, )
Lycka till! :)
"245" du sätter griller i huvudet på mig. hehe
jag håller helt med dig.
har bestämt mig för att diesel e mest intressant.
vad är de mer för fördelar att köpa en ny tror du då?
tror att en 2010 med utrustningen på 320d -08 blir mkt dyrare än 300000
men köper man en ny kan man ju amortera längre oxå...HJÄLP med mitt lyxproblem
Vad har man för garantier när man köper en 08 hos handlare och vad kan man kräva? och vad kan va nice att få med?

hur mkt fel kan de bli på en bil som gått 4900mil?

motorgaranti hos försäkringsbolaget?

det är föresten denna
Länk
Jadu, om du inte förstår skillnaden med 0 mil jämfört med 5000 mil så får du skylla dig själv.
Vi pratar om i stort sett samma pengar för en helt ny, mot en begagnad där brukaren kan ha gjort vad som helst med bilen.
Och dessutom är den begagnade 2 (!) år gammal istället för helt ny, och sen färgen vit, som ytterligare sänker värdet.
Jag förstår inte hur du tänker.
Okej jag ger upp nu, kommer inte kommentera mer i tråden.
Lycka till med bilköpet och hoppas du blir nöjd (lol).

242: Men du bortser från att kontantinsatsen blir högre på en ny bil jämfört med vad den blir på den begagnade för 289 000kr för att få likadan månadskostnad. Den nya bilen blir ju runt 40% dyrare i inköp.
Vita BMW är helrätt! E90 gör sig otroligt bra i den färgen, så jag har svårt att tänka mig att det skulle sänka värdet på bilen. Skulle gärna måla om min monaco blåa E90 i alpin vitt om det var enklare.

Boldly goes where no BMW has gone before
Roffa1
Jag delar helt uppfattning med 242. När det skiljer så pass lite mellan nytt o begagnat så är valet tveklöst lätt. Tycker likaså att vit lack till E90 ser för bedrövlig ut. (Sorry!)

Köp istället en fabriksny E90 så vet du exakt vad du får för pengarna, du vet aldrig vad den begagnade bilen tidigare varit med om. Folk kan få för sig att göra de mest konstiga saker med sina bilar. Det som skrämmer mig mest, är väl när den lille "hemma-elektrikern" gått lös på bilens el-kablage och klippt av kablar hej vilt. sedan blinkar bilens alla varningslampor som en gigantisk julgransbelysning och när man svänger åt vänster så går vindrutetorkarna igång, osv;-))
(roffe)
smaken är ju som baken.
isblå metallic inte så snyggt tycker jag (sorry) :)

detta är en tjänstebil så att ngn har dragit om elsystemet är tveksamt:)
faktum är ju det att den vita kostar inte 300k ny i det utförandet snarare 450 och det är ganska stor skillnad. ska man välja en ny blir det en som har mindre utr och då kan man ju lika gärna köpa en toyota el ngt.

men absoult så förstår jag ert resonemang. man kan köpa en ny och låna på ett år extra o få samma månadskostnad tillexempel
Roffa1
Tjänstebilar brukar väl lånas ut rätt friskt till släkt och vänner. Ingen som direkt äger bilen samt samt värnar om dess skötsel och omvårdnad.

Jag förstår att Lövet kommer att stegra sig nu;-)
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Förstår inte rädslan att köpa begagnat, jag har köpt alla mina bilar när de varit mellan 1 och 3 år är och aldrig haft några problem. Att folk skulle klippa av kablar och dylikt i sin bil finner jag otroligt.
Om man vill vara på säkra sidan så köp en begagnad hos bilhandlare som kan erbjuda 12 eller 24 månaders garanti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.