AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.469

Vad har jag för färg på bilen?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Håller på att återställa en M5´00 till nyskick från en mindre smickrande kondition... enligt VIN utdrag från BMW har jag färgkod 0276 avus-blau

- kollar på internet verkar det var en ganska vanlig blå färg.

grejen är det att färgen på bilen är en kamelont-lack som svävar mellan mörklila och guld beroende på vinkel och ljus, det ÄR orginallacken - och dessutom jag jag sett ytterligare en E39 med denna lack på stan....

frågan är: vad har jag för färg?
är det denna? Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Den du länkar till är ju plommonblå/lila...

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Skulle kunna vara det men behöver minst en bild till där man ser nån av dom andra skiftningarna. -

en halvtasking mobilkamerabild här - > Länk
540is: skulle tippa på att du antingen har Violettschwarz Länk eller möjligtvis Sepia Violet / Sepia metallic. sepia metallic är dock rätt ljus men även den skiftar kraftigt i olika nyanser, spec guld. scrolla ner på denna sida så ser du Länk

men tror du har den förstnämda. rätt säker men man vet aldrig kan likagärna ha fel =)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
hmm ja båda är tänkbara, violettschwarz ligger bra till för en hellackering iaf .-)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
nej ... tror faktist inte det är nån av dom efter närmare bildstudier.... men som sagt det är grymt svårt att se på bild.
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Är du säker på att det är originallack? Jag har aldrig sett en bmw som har den färgen original. Är det din bil på bilden?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det där kan inte vara originallack.
Du säger ju själv att den har färgkoden som är avusblå?! alltså måste den ju vara omlackad.
Jag kommer ihåg den bilen då den var till salu för 2-3 år sedan. Det är inte originallacken utan den är "seriöst" omlackad med en "kameleont lack". Jag är 99.99% på att det är den bilen.
540is: Kolla bilens färg på nåt dolt ställe, tex kardantunneln under mattan. Kan inte tänka mig att det varit så överjävliga att de slitit ut mattan vid färgbytet. Vilken färg har du i motorutrymmet? Kollat bakom nån dörrpanel kanske, eller A-B-C stolparna?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
bilden föreställer EN ANNAN E39 med likadan färg, som jag plåtade med mobilen vid MacDonalds häromveckan - huruvida den är lagd orginal eller inte vet jag inte - men en konstigt sammanträffande på en sån udda färg isåfall. - för övrigt den enda bilen förutom min egen jag sett i denna färg.

motorutrymmet/bagage har inte samma metallic - men det har ingen av mina E39or haft utan en basfärg i samma nyans - blå/lila i detta fall.

jag har skrapat på ett par ställen, bla taket - och inte hittat spår efter någon annan färg, men visst det kan vara ett grymt seriöst färgbyte gjort......
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Dawwe - isåfall är det nån eftermarknadslack mao.

man kanske skall kontakta ägaren av bilen o lyssna om han vet ...
540is: Kolla under paneler där BMW lackar vanligtvis, tex A-B-C stolparna invändigt...Din bil har med största sannolikhet varit Avus en gång i tiden. Jag kan dock hålla med om att det är lite lustigt med 2 bilar som har till synes samma färg. Jag har mycket svårt att tro att lacken är fabrikslagd, inte för att sådant inte förekommer utan för att bilen skall vara Avus enligt VIN, ytterst sällan det är så grova felaktigheter i VIN-infon som det skulle röra sig om i ditt fall, är lacken original så är det ju en Individual så det bara stänker om det...
...o skulle det vara en Individual så skulle du hittat den infon vid ett utdrag på VIN-infon högst troligt...
OT: Även min M5 E34 är en sk "Individual", men det var först för några månader jag fick reda på varför (bilen är Diamantsvart med svart skinn, ser absolut supertråkig ut...). Individula besår i att man valt bort solksyddsgardinerna i sidodörrarna (standar i kombo med elrollo), så om denna patetsika ändring resulterar i en Individula notering så förefaller det osannolikt att man missat att notera din lack...
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Tack för all hjälp - det spelar mig ingen större roll huruvida lacken är orginal/individual/eller lagd senare - ville hitta vilken lack det var för framtida lackering... jag tror jag kontaktar ägaren av bilen jag plåtade på stan och ser vad det kan ge...

hade ju velat haft bilen i orginalskick, men avus-blå är ju lika kul som en påse sand... så kanske får ändra tankemönstret till "upplevd orginallack" :-)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
bilen på bilden har officielt färgkod 668 svart 2.... så det är ett sjukt sammanträffande bara..... helt otroligt men så är det.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Hmm nu när färgen konstaterats inte vara orginal - kan man ju helt plötsligt välja färg - vad skulle ni lackat en M5 E39 i för färg om man fick välja helt fritt .-)
540is: det är nog som det sags inte original lack. e nog kameleont i o med att den skiftar såpass mkt ändå =) iaf det är exakt denna lack du har va? Länk

på tal om färgval så ska jag nog ha denna Länk till min 540 :) tycker den e ruskigt snygg! eller så blir det black saphire om jag inte vill sticka ut så mkt. lite unikt på äldre bilar som våra eftersom de inte fanns som originallack då ;) kom först på E92/E62
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Phoenix gelb!
Länk

Antingen hatar man den, eller så älskar man den!

Mvh Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.