AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.885

F11 528i eller 525D touring?

Sida 2 av 3
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
bmwkungen: HiFi professional, backkamera och den automatiska bakluckan är klockrena tillval. USB är inte heller fel om du vill ansluta ipod eller liknande.

ps. du vet väl att backkameran ställer om sig när du har dragkroken ute så att du kan se den på skärmen och back hela vägen upp till släpet. ds.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Testade F10 523i och 525dA idag direkt efter varandra.
Mycket intressant!
Jag var helt inställd på att 523 skulle tilltala mig mest, med sin mjuka, raka bensin6a.
Körde först en timme med 523i (som var manuell).
Trevlig bil, helt klart. Kan inte säga att det gick så in i bänken, men visst, Kuggar man ner till 4an i motorvägsfart så rör det på sig.
Men på något sätt kändes det körsättet lite felplacerat i f10?
Annars närmast otillräcklig acc på högsta växeln i motorvägsfart.
Känns som en motor som tilltalar äldre män?
Råmar dock fint på högre varv.
Något som förbryllade var ett fullt märkbart vinande ljud i bakgrunden i lägre farter, ungefär som motorn vore kompressormatad..?
Stannade till, öppnade dörren, tänkte att; -Nu ska det låta sådär bensin6a-härligt som man är van vid..
Väldigt förvånande så knackar motorn nästan lite dieselaktigt från spridarbryggan (direktinprutningens dilemma) - hm?

Byter bil till en 525dA.
Dagens överraskning. Känns som jag bytt till en V8-bestyckad bil. Kul!
Låter precis lika som 523an, både inne i bilen, och med dörren öppen. Tonen och bullret i kupen vid acc är närmast identisk. Men 525d gick ungefär dubbelt så bra kändes det som.
Riktigt passande biltypen att bara kunna sträcka på foten och ha 450nm klara för att tjonga iväg 1,8 ton.
diesel6an låter som Mozart i jämförelse med 4an i 520d.

Ang det här med att 525d skulle vara en "mellanmodell" på dieselsidan håller jag inte alls med om. Tvärtom. 530d är i så fall mellanmodellen - de som vill ha "det värsta väljer 535d, de som "bara" vill unna sig 6cyl diesel väljer 525d, och de som tror att de vill spara pengar på en ny bil för 400k+ väljer 520d. När det gäller dieslarna alltså.

Hade varit intressant att prova en manuell 535i, men den är nog tämligen ovanlig som demobil skulle jag tro.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Narvselius > när du skriver att "dieselmotorer är dyrare att driva", syftar du på något mer än högre skatt?
Jag kan inte på rak arm komma på vad förutom skatteposten som skulle vara dyrare än jämförbar bensindito, men jag kan ha förbisett någon betydande aspekt.

Jo, att man kanske får kalkylera med ett turbobyte på dieselbilen efter 4-8 år, men annars?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
HFR. har inte kört nya fem-serien men på rak hand så är jag nästan helt säker på att jag skulle dela dina uppfattning.

Jag tycker ljudet i BMW:s dieselsexor är ganska maffigt dessutom, så länge man inte kör dieselfyra så tycker inte jag att ljudet är en större nackdel för dieselbilar.
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Lukten utanför bilen på tomgång och att den inte har spetsen som en BMW bensinsexa är de enda nackdelarna. Sen har vi alla fördelarna!!!!!!!!

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Du tänker på rapslukten? Är inte den lite mysig?
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Många bra synpunkter. Speciellt den om skillnad i växellåda mellan 525d och 530d. Blir det diesel känns ju 530d kanske mest aktuellt ändå isf. Har även börjat snegla lite på MB e-klass touring faktiskt.. den lockar lite på ngt sätt. Har haft och har lite motorproblem på nuvarande 5 serie e61. den ska in igen i slutet av september.. Har sagt till mig själv att om BMW sköter detta snyggt trots att garantin gått ut men med tanke på tidigare problem och att den är yngre än 3 år som väl ger en viss reklamationsrätt? så blir det tveklöst en ny femma. Om de inte sköter det snyggt så kommer jag tveka mer.. Har varit en del andra småfel på nuvarande femma så kvaliteten har inte kännts övertygande vilket är lite trist. Ingen som har erfarenhet av e-klassen trots bmwforum..?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
e-klassen är finfin, men det känns som att interiören och delar av exteriören deignats av en praoelev, det känns inte Merca-premium helt enkelt.
Samma sak med nuvarande C-klassen.
VAG har ju för fanken mer solida interörer.

Jämför med några av Mercorna ur det gamla gardet, tex CLS.
> snygg kärra Janih, Är den sophistogrå eller safirsvart? Lite svårt att se nyansen.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
En aspekt i bensin/dieseldebatten är ju den körstil man har. Om man gillar lite tuffare körning och att varva motorn så går man för bensinaren. Man får dock vara beredd att växla ner vid omkörningar i landsvägsfart. Många gillar dock den lågvarviga karaktären hos dieselmotorer, min fru t ex tyckte att hennes gamla C30 2,0d var piggare än min gamla 325i. Så varvade hon heller aldrig längre än 3000 varv....

Valet mellan 528i och 535i tycker jag handlar om mer än 55 kkr. Jag gillar min 335i väldigt mycket men något som stör mig lite är att motorn är "jämntjock", den drar som tusan hela tiden men har inget särskilt varvtal där den har någon topp eller tydlig ljudförändring. Den pockar inte på att varvas som mina gamla 2,5-litersspisar. Därför överväger jag att gå på den varvigare 528-motorn istället. Man försakar lågvarvsmos mot högvarvsglädje. Fast jag är lite kluven, x35i-motorn är ju mer avslappnad vilket kanske passar bättre i en mer komfortinriktad bil som femman.

528 och 535 verkar inte vara vanliga demobilar, nån som vet om de finns för provkörning någonstans?

Mvh
Arese
Arese, tror att Novation i Uppsala har en 535 demo, beror förstås på var du bor, ring A. Lind där annars och fråga. De har iaf haft en demo 535i
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Tack för tipset "Med känsla". Bor dock i Småland numera så någon handlare lite längre söderut hade varit tacksamt.

Angående andrahandsvärde och värdeminskning har min handlare erbjudit ett inbytespris vid köp av en ny F11 som är 27% ner från nypriset på min 335:a. Då kommer den att vara 18 månader och ha gått ca 5000 mil. Det tycker jag är helt ok.

Mvh
Arese
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Arese: BMW i Mölndal har en hel del bilar. Lite närmare för dig.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Tack Gorban, får åka inom där vid tillfälle. De brukar ju ha en massa bilar stående utmed Mölndalsvägen också som jag brukar ha som inspiration när jag kör i de trakterna.

Mvh
Arese
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Gitarrjohan. Min högst personliga uppfattning; jag övervägde och provkörde en hel del mb e-klass innan jag beställde nya 5-serien (osedd/otestad). Blev mkt besviken på mercans diseselfyror E200, E220, E250cdi med automatlåda ("gammal" 5-stegs). F10 525d var sedan som en ny värld jmfrt mot mb, (bimmer är bimmer så att säga ;-) ). Skall du satsa på mercedes bör det väl då vara E300/350 med bensin el. diesel och 7-stegs geartroniclåda. Lycka till....
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Som någon skrev här så är ju nackdelen med MB E-klass att den baseras mycket mer på 4-cyl. rent prestandamässigt skulle ju 250D säkert duga men vill man ha 6cyl blir MB klart dyrare än motsvarande BMW vilket är en klar nackdel.
Tycker även nya X3 är klart snygg och den är antagligen tillräckligt stor för oss iom att den ska vara lite större än föregångaren. En X3 kanske är ett mer "spännande" val än en F11? För sportigheten står ju vår E93a så just den grenen är inte jätteprioriterad i detta bilval.
Vet att i alla fall E250 CDI får den 7-stegade automatlådan inom en mycket snar framtid. Att en bil som E250 CDI hittills sålts med 5-växlad automat är komiskt, minst lika illa som Subarus 4-växlade Forester.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Gitarrjohan: Gamla X3:an fick mycket kritik för sin fjädring och körkänsla tvärtemot den goda kritik som X5:an fått. Men så byggde ju gamla X3:an på förravtreserien också. Låt oss hoppas att nya X3:an är bättre. Men jag föredrar helt klart en lägre bil där man sitter närmare vägen och nya F11 är vacker och mycket estetiskt tilltalande så jag väljer definitivt den framför X3:an.
Känner också att X3 och F11 är två olika bilar som säkert tilltalar olika kategorier köpare. Personligen föredrar jag F11 sju dagar i veckan av samma skäl som Gorban skrev. Däremot så kommer säkert även X3 bli en mycket populär modell, som man ju redan ser att X1 blivit, vilket förvånar mig mot vad jag förväntade mig av den. Vet inte prisskillnaden mellan jämförbara X3 och F11 modeller men inbillar mig att det inte blir jättestora skillnader i pris på dessa med likvärdig motor och utrustning. Då anser jag att F11 är mera bil för pengarna, men det är ju ett högst personligt val.
Ha
1
Hasssas
528i-96
645iA-04cab
Lek med tanken att man kör ca 2500 mil om år och att man köper en disel maskin med ca 240 hp. Då kostar den x antal kronor och bränslekostnaderna + skatten blir y kronor. Summan blir = Z.

Om man köper en betydligt billigare men likvädeig kärra Typ 528i kostar den x antal kronor och bränslekostnader + skatt blir y kronor. Då kan man köra 528an i 12.5 år innan den teoretiskt sett blir dyrare att köra??? Konstigt va! Men så är det. Det här med att åka "billigt med diesel" ska man nog ta med en nypa salt.
Alla parametrar ska nog vara på plats annars så kan det bli så fel och en sak till som får mig att tveka till dagens dieselmaskiner är all kringutrustning i maskinrummet så som extra pumpar, ventiler å elecronik. Hur länge håller det? Motorn, inga problem men resten???????

Tack för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.