AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.888

F11 528i eller 525D touring?

Sida 1 av 3
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Kommer troligen att beställa en F11 touring inom närmsta tiden. Tvekar dock mellan 528i och 525D. Gillar vridet i dieseln men gången och ljudet i bensinaren. För och emot? Vad är bäst för framtida andrahandsvärde etc? Tar gärna emot alla synpunkter. Inköpsmässigt skiljer fikapengar så den jämförelsen är inte så intressant.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... beror på flera faktorer; exempelvis hur mycket du kör och hur länge du tänker behålla bilen.

Just nu är det bra dragläge i dieselförsäljningen, men det kommer om några år EURO6 regler som kommer att dra åt snaran på de dieslar som inte har NOx-box som tar väck de skadliga partiklarna. (detta kan du besälla som extra till 525d) Och då kan mycket väl de nyare dieslar som inte har denna extrautrusning få ett mera svajigt andrahandsvärde.

Annars; tro inte alltför mycket om olika domedagsprofetior som dyker upp på forumet; har du bilen i tre år kommer du säkert kunna sälja den lätt - oavsett om det är en 525d eller en 528i.

----
BMW CS #6212
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Min säljare på BMW säger att just nu säljer de "nästa bara diesel" på 5-serien.. Vi kör nästan 2000 mil per år. Hittills har det varit lite så att hjärnan säger diesel men hjärtat bensin.. men man kanske inte ska tänka så..
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har för mig att 80% av försäljningen av den utgående 5-serien var diesel nu på slutet. 528i kommer defintivt att vara en ovanligare bil om några år. Kanske kan det göra den intressant på begmarknaden.

Själv har jag kört diesel i några år och gilla vridet och den låga föbrukningen. BMW:s dieselsexor går jämnt och fint och låter inte så illa så det hade varit mitt val.
Gittarrjohan: Jag skulle rek att du tar en diesel. Kände igen mina egna tankar förut, hjärtat säger en sak, hjärnan en annan och jag tog därför dieseln. Har inte ännu ångrat det en sekund. Ger mycket mera körglädje än vad jag kunde tro och dessutom blir ju bränslenotan lägre också. Men beror förstås på hur mkt man kör. Men är nog rätt säker på att dielseln håller värdet betydligt bättre. Tror inte bensinbilar som 528 kommer vara lika attraktiva som en diesel beg. Köparna är iaf onekligen betydligt färre och då brukar detta visa sig på andrahandsvärdet. Tänk inte på bensin/dieseldropparna om du inte kör många mil, det är andrahandsvärdet som nästan alltid avgör hur mycket en bil kostar att äga. Sen vet jag inte exakt om 528 motsv 525d. Har inte provat någon av dem men läst att en del 525d ägare saknat lite kräm. Jag valde därför 530d när jag beställde min F10 och den har väldigt bra kräm i de flesta lägen, är väldigt pos överraskad. Kan tänka mig att 525d kan bli lite "mellanmodell" mellan volymbilen som är 520d och de som inte nöjer sig med 520d och vill ha mera kräm som väljer 530d istället. Men som sagt det är inte alls lätt att välja. Jag skulle dock själv ge rådet att växla upp till en 530d. Den kommer du alldeles säkert bli helt nöjd med av vad jag kan läsa på ditt inlägg.
bo
11
borje33
BMW 325d Touring -08
Narvselius:

Det här med NOx-Box, skulle du kunna utveckla det mera? Känner inte till detta, vad är det och hur kommer det påverka dieselmarknaden?

//Björn
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Bra input Narvselius.

Om vi helt tar bort den ekonomiska aspekten med andrahandsvärden och driftkostnader;

Vad hade ni då valt?

Hade Ni, Gorban och Med känsla, fortfarande valt diesel?
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Är också inne på att köpa en F11 till årsskiftet. Min säljare har berättat att nästan alla 5:or som säljs är diesel med automat. Men så har jag heller inte sett någon under 40 som kör nya femman....

Ur enkonomisk synvinkel blir säkert 525d billigare totalt sett, lägre förbrukning och något starkare andrahandsvärde med nuvarande regelverk.

Ur "vill ha" perspektivet tycker jag att 528i vinner lätt: Mjukare motorgång, mysigare sång, mycket trevligare effektutveckling (ja jag tillhör det gamla gardet som gillar att ligga och vässa på låga växlar/höga varv..) och passar bättre med manuell låda som jag gillar.

Tycker att hela bilen får en helt annan "premium-feel" med bensinsexa. Mycket av magin med BMW bor för mig i de mjuka, elastiska och varvglada bensinsexorna.

Lycka till med ditt val! Som det känns nu så går jag på en 528i med M-sport och 19". Lite pubertalt men skönhet kommer ju inte alltid innifrån:)

Mvh
Arese
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
TAck för synpunkter. Jag har oxå funderat på 530D, men min säljare på BMW (tänker inte säga vart) gav rådet att ta en 525D och lägga 6-7000 på chip eftersom det är samma motor i grunden..skillnaden vid köp är ju dryga 40k. Ägandekostnaderna är inte det som kommer avgöra eftersom det inte skiljer några jättepengar i sammanhanget. Visst drar dieseln mindre men vi kör ju inga jättesträckor så jag vet inte vad skillnaden i pengar verkligen blir på 3 år? Det är mer vilken motor vi kommer trivas mest med. har en 3 liters bensinare i vår 325i som jag trivs kanon med. Men man e ju lite sugen på vridet i dieseln som spec i 530d är riktigt grymt.
Även om jag har en bit kvar till 40 så är det sportautomaten som gäller oavsett motor.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror 525d har en klenare växellåda än 530d. Den i 525d är typad för 450Nm och det är vad 525d har standard.

Jag hade nog kunnat valt 525d framför 528 utan hänsyn till pengar. Kraften finns tillgänglig på lägre varv och bilen uppfattas som kraftfullare än vad effektsiffrorna anger. Skulle jag köra mycket landsväg skulle 525d ligga ännu bättre till.

Har inte kört nya femman men motorerfarenheterna baseras på 3-seriens motsvarigheter.
RE
96
RE
BMW iX1-23

Gitarrjohan:

Vad gäller bränsleförbrukningen, och kostnaden avseende den, är skillnaden mellan en diesel och en bensin försumbar. Självklart är det värdeminskningen som är den stora kostnaden.

Personligen är jag, till skillnad från de flesta numera, inte förtjust i karaktären på dieselmotorn. Älskar ljudet från BMW:s bensinsexor och tycker att en bensinmotor passar bättre för aktiv körning. Precis som Arese föredrar jag manuell låda, vilket jag kommer att ha på min 535:a.

BMW för mig är bilar som man väljer med hjärtat för att man älskar att köra bil. Om det är det ekonomiska som ska styra (hjärnan) borde vi alla åka billigare bilar!
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
HFR: Om vi helt bortser från ekonomin så hade jag inte valt BMW överhuvud taget. Då hade det blivit en Bentley Contintental GT Speed eller en Aston Martin.

Om vi fortfarande talar 5-serien så hade jag valt en 535i eller möjligen en 550i. En del tycker att 550i är lite framtung. Fast jag hade nog provkört en 535d först i alla fall.
Hade jag valt med "hjärtat" så hade jag nog helt säkert valt en 535i även jag :-) men ibland måste ju "förståndet" övertyga hjärtat också, men självklart delar även jag bensinföreträdarnas omdömen om den härliga motorsången i sexorna, eller varför inte 550i-s härliga åtta? Men måste ändå säga att jag är positivt överraskad av den härliga dieselsexan i 530d. Har ändå relativt nyligen kört ägt både 335 Touring, M3 och lite längre tillbaka även typ 550 Touring, men dieslarna blir bara bättre o bättre med åren...Lite lustigt med kommentaren om att endast sett 40+ ägare till F10. De som lämnar de flesta positiva omdömena ofta när man får dem är de som def är motsatsen till 40+, många gånger är de bara 20+... ex. vis min bilbortskämda 20 åriga son.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Såg förresten F11 live idag och den är ännu snyggare i verkligheten.
RE
96
RE
BMW iX1-23

Håller verkligen med dig Gorban, F11:an är mycket snygg i verkligheten. På bilderna har jag inte tyckt att den gjort sig lika bra. Den här veckan byggs min bil. Snart är en lång väntan över...
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Gitarrjohan > Det är som Grelle skriver, att 525d har växellåda specad för 450nm. 530d är den första i "modellhierarkin" som använder GA8HP70Z (specad för 700nm).
Sen finns det såklart en del marginaler på dessa siffror, men mest så du är medveten om det utifall att du vill stoppa i ett 600nm-program i din 525d.
st
3.462
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Eftersom du bestämt dig för automat så är dieseln det givna valet! Den kombinationen är klart bättre i responsivitet än 528 med Auto. Jag upplever att min 325DA är mycket rappare är min tidigare 745iA. varvtalet ligger ALLTID inom området med högsta vrid vilket gör att plötsliga gaspådrag får respons momentant.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Gitarrjohan: Hälsa din säljare från mig att han inte begriper vad denne talar om. han kan gärna kontakta mig direkt (via detta forum exempelvis) så skall jag tala om att 525d och 530d förvisso delar samma huvudmotor men har en lång rad olikheter när det gäller turbo, motorstyrning etc etc. Förstår att säljaren vill sälja en bil till dig, men lite koll får man ju ha!

Dessutom är det inte så som vissa här påstår med ett slags självklarhet som gör mig imponerad- att ni kan se in i framtiden med 100% säkerhet; hatten av från min sida! - att diesel per automatik betyder bättre pris.

Idag är det fler som tittar på bensindrivna bilar jfrt med utbudet; fråga runt bland säljarna. Anledningen är delvis att dieselmotorer är dyrare att driva och därför kräver fler mil för att tjäna in denna summa. Med ett undantag, 520d. Men väljer man en dieselsexa så kostar det också lite mer; och då är bensinmotorn klart konkurrenskraftig.

Angående NOx. Så här säger EU:
"För alla fordon med dieselmotorer gäller att utsläppen av kväveoxider måste minskas kraftigt när Euro 6-normen träder i kraft. T.ex. så sätts gränsen för utsläpp från fordon i kategori M (persontransporter) och kategori N1/klass I (varutransporter) till 80 mg/km (en ytterligare sänkning med drygt 50 % jämfört med Euro 5-normen). Gränsvärdet för summan av utsläpp av totalkolväten och kväveoxider från dieselfordon sänks också. För t.ex. fordon i kategori M (persontransporter) och kategori N1 klass I (varutransporter) sänks gränsen till 170 mg/km."

De dieselbilar som inte når dessa värden komemr att få högre skatt. Bilar som når under kommer däremot gynnas. Och för att nå detta värde krävs ett additiv som du får genom att köpa det tillägg som finns till F10-serien i tyskland men smo jag inte kan se till F10:an i Sverige.

----
BMW CS #6212
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Nu var det beställt en 528i F11

Utrustning:
M-Sport paket
Comfort paket
19tum
Ambientlight
Rökarpaket
Extra 12volt
Drag
Stöldlarm med fjärrkontroll
Shadowline rails

Färg: Vit

Kan fortfarande inte bestämma mig om jag skall välja vit eller carbon svart. Efter 4st svarta bilar är det kanske dags att ändra färg.

Några synpunkter!!

Låter klockrent med vit och M-paket, det har jag själv valt till min 535d F11. Övrig utrustning utöver M-pkt och Comfort pkt är ju tämligen individuell. Hade personligen iaf lagt till för skinn men det är ju en smaksak. Bagagerumspaketet kanske du borde ha? Är inte helt säker på att det heter så men du förstår nog vad jag menar. Drag är ju bra. Ambient light har jag på min F10 och även beställt på F11-an. Skulle också lagt till för HiFi Professional, har en känsla av att standardstereon är rätt "tunn" och HiFi professional har jag också idag och det låter mycket bra. Autom bakluckeöppning tror jag också en hel del beställer till F11.

När får du bilen? Vad är det för lev. tid nu? Lycka till med bilen, det blir säkert kanon.

För övrigt intressant det här med bensin/diesel debatten. Måste ta mig tid att prova en 528 o 535 vid tillfälle. Verkar vara en hel del som går på 528 alternativet vilket jag nog inte trodde från början. Intressant.

Vad som blir ekonomiskt mest fördelaktigt i framtiden kan förstås ingen sia om, man kan bara "tro/spekulera" i vad som gäller idag och försöka tänka framåt och hittills så har ju iaf dieseltrenden fortsatt och jag vet att jag hade tämligen svårt att sälja den 335i Touring -09 som jag sålde i juli, det tog nog fyra månader nästan och var tvungen gå ner rätt rejält i pris. Jag hävdar nog ännu att väldigt många söker dieselbilar (även om de inte alla gånger är det bästa köpet för många...) men många åker med i dieselvinden. Räcker ju bara att höra vad BMW säljarna säger " vi säljer 70-80% diesel av nya bilar som vi säljer..." Sen är det ju helt rätt som någon/några påpekar ovan att diesel inte alls behöver vara bäst för alla ekonomiskt. Jag har iaf själv gått över till diesel i år just för att man inte vet vad ev. politiska beslut kan ställa till i framtiden för bilar som ex. vis 535i o 550i, som ju hjärtat helst hade valt. Men vill inte sitta i situationen att ha en relativt ny dyr bil som sen inte går att sälja, iaf inte till rimliga pengar. Många bensinbilar tappar betydligt mera procentuellt än vad dieslarna gör idag. Andrahandsvärdet är det som avgör i slutändan vad bilen kostade att köra per mil eller per år eller hur man nu räknar. Det är inte dropparna som den drar när vi kör som avgör som många tror. Iaf inte på "rimliga" körsträckor,
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Som du säger,Vit färg är nog inte fel

missade följande tillval givetvis är oyster skinn också med.

Provkörde 525d och 530d och försökte gilla karaktären. Men jag vill gärna varva motorn och slutdraget så hjärtat sa direkt att 528i passar mig perfekt. Jag gillar bensinmotorns spets och bensinmotorns ljud.

När det gäller andrahandsvärdet tror jag inte det blir någon större skillnad på bensin eller diesel. Trenden säger att dieseln blir dyrare då drivmedlet är väldigt kort på världmarknaden. Bensin är det däremot överproduktion på.

Har också funderat på hifi prof, backkamera och bakluckastängning men jag har även nästa vecka att fundera.

Prel leverans vecka 46
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.